Verkstan

VINKELSLIP

44 inlägg 21678 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VINKELSLIP

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47433 Vinkelslipen har brunnit. (dewalt enhandsmodell ca. 1000w)
Nu ska jag köpa en ny.
Tex. swedol har några intressanta modeller bla. Bosch GWS 14-125CI och Kress 1400 WSE.
Vilket märke är mest prisvärt i prisklassen 1000-2000kr



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

totte  
#47440 Har en Skil enhandare, som funkat otroligt bra, köpte den för ett antal år sen låg då på 700+ kr vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47451 Själv kör jag med 4st maskiner

Meec (Jula) 180*1800W går inte å köra så hårt med dom. men går bra att ha till rostslipning och sådant då den itne får jobba allt för hårt. Gick sönder rätt tidigt efter att ha kört hårt med den men det var två skruvar som lossnat så nu är det loctite på dom så nu så funkar den. Billig maskin får vad man betalar för 299:-

Bruksbo 230*2000w Billig maskin det oxå funkat mycke bra hittils. Nu är den på 2350W och kostar 799:-

Bosch 180*1800 eller om det är 2000w i alla fall proffsmaskin. Som bara går å går. Håller ändå hyffsat bra pris runt 2000:-

Bosch 125*1000w tror jag den är på ej säker på Watt på den. Proffsmaskin i alla fall som alldrig är problem med bara går å går den oxå.

Kollade på Swedol och du har ju två lämpliga som du själv skrivit. Kressen kostar ju endast 1200:- nu med kampanj priset.
Alldrig testar Kress själv men skulle tro att det är bra maskiner.

Åker du till Swedol för att titta på dom så kolla skivans skydd på kressen så det sitter fast på ett bra sätt. Det ser lite mysko ut på Kressen :???:
Vet att på enstaka maskiner även dyrare har det varit dålig fastsättning av skivans skydd. Man ska ju va rädd om ögon och fingarna. Sen en till sak med Kressen. Det verkar som att den har lös sladd. alltå en till kontakt i maskinen. Visst kan va bra om man skadar sladden och bara kan byta sladd lätt å bra men hur ofta gör man det.... Jag kanske får byta sladd en gång per en maskins livslängd och det gör jag hellre än att ha en skarv till. Det händer ju i bland att man är högt upp på en maskin och slipar å sen firar ner maskinen till marken i sladden. Funkar inte så bra med kressen om det är en kontakt i maskin....pang i cementen....

Sådana här saker behöver man hellst klämma å känna lite på oxå så man kan göra ett bra val.

Personligen så hade jag nog lagt till nån krona till och köpt Boschen.


Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47460 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4640"
Ser ju fin ut, 795:-ink moms.
Hellre 2st såna här än en superproffs för 1600:-

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47463 Håller med, Metabo har alltid funkat bra, har en borrmaskin från 70-talet som fortfarande funkar kanon.
Annars funkar Skil bra, köper hellre proffsgrejer än billigt skräp med tanke på att prisskillnaderna inte är så stora.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

totte  
#47464 Billiga vinkelslipar typ Jula, Rusta, m fl håller inte för hårda tag, uselt gods i vinkelväxlarna, har rensat kuggarna på två såna. Sen köpte jag Skilen som bara går och dessutom har en mycket bra varvtalsreglering, vilket är mycket användbart vid små, känsliga "petjobb".

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47467 Själv har jag en 14,4 V batteridriven vinkelslip från Bosch med diamantklinga, som inköptes för att kunna göra höjdfix-kryss på jordfasta stenar. Till detta funkar den bra men attans vad snabbt batterierna tar slut. Ett batteri räcker bara till 1
2 kryss.

Minmeck: Tråkigt att din DeWalt brann upp. DeWalt ska ju annars vara ett proffsmärke som borde hålla under mycket lång tid. Har du analyserat varför din DeWalt brann upp? Om det berodde på att maskinen helt enkelt var alltför klen, så är det kanske läge att gå upp ett antal watt i effekt. :!:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47468 Jag kör med ett knippe billiga 125mms. Typ en för varje skivsort. Jag hatar att behöva byta skivor mitt i arbetet för att man vill köra med tex finare korn. Sen har jag en 250mms AEG för istort sett all kapning, där funkar det inte med billiga maskiner tycker jag.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47474 Jag kör med Makita d125 och blå Bosch d230.
Har tyvärr inte koll på watt och modell, men kan kollas upp...
Är toknöjd med båda 2, går som tåget.
Har haft billigare maskiner också, men inget jag tänker satsa på igen.
Kvalitét betalar sig i längden.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47475 Makita har fått dåligt rykte på en firma jag jobbade åt nyligen, inte som förr då
räknade man stenhårt med Makita.
Än så länge står min rekommendation fast, hellre 2st Metabo 800:-st än 1st finare för 1600:-

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47484 Där ser man, min har gått som tåget iaf.
Har 2 sticksågar från Makita också, en från hedenhös och en ny.
Den gamla går som ny, men finns inte blad att få tag i.
Den nya går kanon den med.
Vad var anledningen till det dåliga ryktet, kan vara bra att veta den dan det är dags för inköp.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47489 Det jag vet är att vi hade en våldsam omsättning av maskiner och ändå
var vi inte onödigt slarviga med dem.
Men minnet kan ha spelat mig ett spratt igen, eller är det första gången?
Jag kan nämligen ha blandat ihop Makita med Hitachi,,,

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47491 Sånt kan man ju vara utan.
Måste vara första gången, eller... :)
Dom ser ju ganska olika ut, du kommer inte ihåg utseendet?
Har iofs inte hört nåt negativt om nån av dom innan.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47505 De är ljusgröna med svarta flammor, jag tror nog mer på Hitachi nu när jag sas tänkt.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47514 Har haft ett antal (2-3st) billiga maskiner från tex. ÖB,rusta för ca. 200kr/st.
Om jag kommer ihåg rätt så pajjade vinkelväxeln på alla. Det verkar som om motorerna håller men jag har alltid undrat
varför dom skickar med reservkol till dom. Dom går ju sönder flera år innan det borde vara dags att byta kol.
Det lutar lite åt en bosch men jag får se. Ska "känna" på den lite i butiken.
Finns det någon verktygsfri låsmutter som fungerar? Jag brukar få dra dom med nyckeln som vanligt.
Vilken kaptrissa är mest prisvärd. Själv gillar jag Bronco(?) ursäkta om jag stavade fel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).