Grävmaskiner

Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

30 inlägg 19694 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#462052 Då va de klart. Blir en tidig julklapp i Augusti. \:d/ Frågan är bara vad man ska göra tills dess?
Stort tack till @stegmaster och alla andra för att ni redde upp i förvirringen. 🤗 Rapport kommer i Augusti.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo EC35C Glapp i rotationen i svängkransen. Normalt?

Jole  
#469740 Det har blivit ett par timmar i maskinen nu. Inga problem tills nu. Det har nämligen börjat glappa i svängen på svängkransen. Inget lutande flex alltså. Känns som nåt drev i drivningen är slitet. Visst var det lite glapp när vi fick maskinen men jag tycker det blivit värre de senaste dagarna. Lite störande att hytten pendlar lite när man kör. Jag kan inte påstå att jag belastat svängkransen mer än vanligt. Är detta normalt? Kan man göra nåt åt det?


   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#469944 @stegmaster Kan du sprida lite ljus över saken? Är det bara att vänja sig eller är det nåt som borde lagas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

stegmaster  
#469948 Nja, det var ju lite mysko om den gläpper redan i svängkransen.
Om det vore gläpp i "kungen" (altså kolven til bomsvägen), så er det inte ovanligt redan vid 2000t, men gläpp i själva svängkransen låt mysko i min öron.
Och va det beror på vet jag tyvärr inte, men bordet vel inte finnas gläpp just där vid så få timar.
Hoppas någon annan kan komplettera, då jag inte varit med om detta förut.
Min Hanix gläpper nog lika mycket som du visar i videoen ovan, men det er vid kolven til bomsvängen som gör detta.
Om du ställer maskinen lite snett och kör bommen och stickan rakt ut sidan, håller svängen maskinen(hytten) still då, eller sigar bommen neråt i riktning marken???

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#469959 Minimalt glapp i bomsvängen här. Testade som du föreslog och hytten drev inte alls.
Jag antar att det innebär att problemet knappast sitter i hydraulmotorn eller hydraulsystemet. Det glappar på samma sätt oavsett vilket håll hytten är vriden i förhållande till underredet så det är förmodligen inget fel med den stora yttre kuggkransen, den skulle behöva vara jämnt sliten runt om och det är väl inte så troligt? Då borde glappet finnas mellan den yttre kuggkransen och motorn. Kan det drivande lilla kugghjulet vara slitet? Dåligt lager, infästning eller axel?

Tänker jag rätt här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469967 http://777parts.net/volvo/EC35/s7516.html
Där kan man se sprängskisser mm

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#473708 Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik. :???:
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

ÅsaNisse  
#473759 Felet i min maskin när svängen började glappa och "klonka" var att bultarna till svängmotorn lossnat. Upp med golvet, rengöra och nya bultar med gänglåsning så var det stadigt igen.
Du frågade tidigare vad du skulle tänka på när du köpte maskinen i fråga om dokumentation. Är maskinen mindre än 10 år ska du ha den skriftliga CE-dokumentationen av säljaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

henrik_1  
#473764
Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik. :???:
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?


Lite så är det på min också. Blir lite osäker på hur mycket, ska använda den på söndag och jämföra lite med din filmsnutt.
Då passar jag på att ställa en fråga till dig. När jag vrider om startnyckeln och hamnar i läget innan start, då åker gasreglaget ner på lägsta varv och blir typ låser spaken i det läget. Startar jag då så går maskinen på fullt varv tills man får dra bort spaken med visst motstånd.
Nu brukar jag jag föra bort den ur det läget innan jag startar, känns inte bra o varva ur en kall motor på de viset.
Gör din likadant??

Hoppas du blir nöjd med maskinen! Jag är helnöjd med min, går väldigt fint och skön att köra!

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#473802
henrik_1 skrev:
Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik. :???:
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?


Lite så är det på min också. Blir lite osäker på hur mycket, ska använda den på söndag och jämföra lite med din filmsnutt.
Då passar jag på att ställa en fråga till dig. När jag vrider om startnyckeln och hamnar i läget innan start, då åker gasreglaget ner på lägsta varv och blir typ låser spaken i det läget. Startar jag då så går maskinen på fullt varv tills man får dra bort spaken med visst motstånd.
Nu brukar jag jag föra bort den ur det läget innan jag startar, känns inte bra o varva ur en kall motor på de viset.
Gör din likadant??

Hoppas du blir nöjd med maskinen! Jag är helnöjd med min, går väldigt fint och skön att köra!

Så spaken går av sig självt ner i lägsta läget medan motorn går på maxvarv? Spaken har aldrig rört sig på min. Har du automatisk tomgång?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

henrik_1  
#473976
Jole skrev:
henrik_1 skrev:
Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik. :???:
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?


Så spaken går av sig självt ner i lägsta läget medan motorn går på maxvarv? Spaken har aldrig rört sig på min. Har du automatisk tomgång?


Ja precis. Den släpper inte de läget förrän jag drar spaken ur de läget. Ja de finns en knapp som de står auto på och n/min.
Den knappen är inte intryckt, testade starta med den intryckt samma sak. Tryckte in den efter normal start o då går tomgången upp på Max till jag trycker ur.

Nu till ditt bekymmer, jag startade min maskin lyfte upp Stickan o ut på längsta läge och försökte föra Stickan i sidled. Den rör sig ca 1 dm totalt längst ut, maskinkroppen rör sig inte mycket utan mest Stickan själv.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#473979
henrik_1 skrev:
Jole skrev:Så spaken går av sig självt ner i lägsta läget medan motorn går på maxvarv? Spaken har aldrig rört sig på min. Har du automatisk tomgång?


Ja precis. Den släpper inte de läget förrän jag drar spaken ur de läget. Ja de finns en knapp som de står auto på och n/min.
Den knappen är inte intryckt, testade starta med den intryckt samma sak. Tryckte in den efter normal start o då går tomgången upp på Max till jag trycker ur.

Nu till ditt bekymmer, jag startade min maskin lyfte upp Stickan o ut på längsta läge och försökte föra Stickan i sidled. Den rör sig ca 1 dm totalt längst ut, maskinkroppen rör sig inte mycket utan mest Stickan själv.

Tack. Ska göra en liten titthålsoperation och kolla om motorn sitter fast ordentligt.

Låter som det är nåt vajsing på den automatiska tomgången. Förutsatt att vi har samma system på båda maskinerna så borde den inte påverka gasreglaget i normala fall. Dosan som sköter den automatiska tomgången borde sitta vid insprutningspumpen. Ta en titt på både den och pumpen. Hör efter på maskinisten.net om du inte redan gjort det. De finns mycket mer kunskap om dessa maskiner där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

henrik_1  
#474004
Jole skrev:
henrik_1 skrev:
Jole skrev:

Tack. Ska göra en liten titthålsoperation och kolla om motorn sitter fast ordentligt.

Låter som det är nåt vajsing på den automatiska tomgången. Förutsatt att vi har samma system på båda maskinerna så borde den inte påverka gasreglaget i normala fall. Dosan som sköter den automatiska tomgången borde sitta vid insprutningspumpen. Ta en titt på både den och pumpen. Hör efter på maskinisten.net om du inte redan gjort det. De finns mycket mer kunskap om dessa maskiner där.


Ja de känns så, den ska väl varva upp efter hur hårt man anstränger maskinen när man gräver om jag förstått rätt? Testade idag och körde med knappen intryckt men maskinen gick precis som vanligt.
Jag ska testa det! Tack för tipset!
Hoppas de löser sig med din maskin!

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#474007
henrik_1 skrev:Ja de känns så, den ska väl varva upp efter hur hårt man anstränger maskinen när man gräver om jag förstått rätt? Testade idag och körde med knappen intryckt men maskinen gick precis som vanligt.
Jag ska testa det! Tack för tipset!
Hoppas de löser sig med din maskin!

Jag kollade manualen och den ska gälla för både din och min maskin.
Automatisk tomgång innebär att om du inte rört något manöverreglage på fem sekunder så går motorn ner i tomgång. Annars går den på varvtalet som du ställt in på gasreglaget. Detta sker utan att gasreglaget i hytten rör sig.
Om funktionen är aktiverad vid uppstart går maskinen upp i fullvarv en knapp sekund innan den går över på det gasreglaget är inställt på. Om funktionen inte är aktiverad vid start går motorn direkt till det som reglaget är inställt på.

Det skulle behöva vara både elfel och mekaniskt fel på den automatiska tomgången för att spaken skulle bete sig på det viset. Servot, som bara ska bara påverka pumpen, kan ha hakat i gasvajern men det ska till ett rejält konstigt elfel för att den ska bete sig som du beskriver det utan att vara inkopplad. Kan pumpen vara boven här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

henrik_1  
#474032
Jole skrev:
henrik_1 skrev:

Jag kollade manualen och den ska gälla för både din och min maskin.
Automatisk tomgång innebär att om du inte rört något manöverreglage på fem sekunder så går motorn ner i tomgång. Annars går den på varvtalet som du ställt in på gasreglaget. Detta sker utan att gasreglaget i hytten rör sig.
Om funktionen är aktiverad vid uppstart går maskinen upp i fullvarv en knapp sekund innan den går över på det gasreglaget är inställt på. Om funktionen inte är aktiverad vid start går motorn direkt till det som reglaget är inställt på.

Det skulle behöva vara både elfel och mekaniskt fel på den automatiska tomgången för att spaken skulle bete sig på det viset. Servot, som bara ska bara påverka pumpen, kan ha hakat i gasvajern men det ska till ett rejält konstigt elfel för att den ska bete sig som du beskriver det utan att vara inkopplad. Kan pumpen vara boven här?


Okej tack för infon! Något konstigt måste de vara. Maskinen går på full gas tills jag släpper ifrån de "låsta" läget
Jag har inte en susning om vad det kan vara, motorer o sånt de kan jag inte mycket om. :-bd
Hade det bara varit så att den gått upp på fullt varv och inte spaken gått åt fel håll så hade det kanske varit nån form av gashäng, men nu verkar de väldigt konstigt..!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).