Stort tack till @stegmaster och alla andra för att ni redde upp i förvirringen. 🤗 Rapport kommer i Augusti.
(Alstor 821, Volvo EC35c, Pilkemaster EVO36, Polaris diesel)
Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik.
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?
henrik_1 skrev:Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik.
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?
Lite så är det på min också. Blir lite osäker på hur mycket, ska använda den på söndag och jämföra lite med din filmsnutt.
Då passar jag på att ställa en fråga till dig. När jag vrider om startnyckeln och hamnar i läget innan start, då åker gasreglaget ner på lägsta varv och blir typ låser spaken i det läget. Startar jag då så går maskinen på fullt varv tills man får dra bort spaken med visst motstånd.
Nu brukar jag jag föra bort den ur det läget innan jag startar, känns inte bra o varva ur en kall motor på de viset.
Gör din likadant??
Hoppas du blir nöjd med maskinen! Jag är helnöjd med min, går väldigt fint och skön att köra!
Jole skrev:henrik_1 skrev:Jole skrev:Enligt servicemannen så ser det ut såhär från fabrik.
@henrik_1 Är det likadant på din EC27c?
Så spaken går av sig självt ner i lägsta läget medan motorn går på maxvarv? Spaken har aldrig rört sig på min. Har du automatisk tomgång?
henrik_1 skrev:Jole skrev:Så spaken går av sig självt ner i lägsta läget medan motorn går på maxvarv? Spaken har aldrig rört sig på min. Har du automatisk tomgång?
Ja precis. Den släpper inte de läget förrän jag drar spaken ur de läget. Ja de finns en knapp som de står auto på och n/min.
Den knappen är inte intryckt, testade starta med den intryckt samma sak. Tryckte in den efter normal start o då går tomgången upp på Max till jag trycker ur.
Nu till ditt bekymmer, jag startade min maskin lyfte upp Stickan o ut på längsta läge och försökte föra Stickan i sidled. Den rör sig ca 1 dm totalt längst ut, maskinkroppen rör sig inte mycket utan mest Stickan själv.
Jole skrev:henrik_1 skrev:Jole skrev:
Tack. Ska göra en liten titthålsoperation och kolla om motorn sitter fast ordentligt.
Låter som det är nåt vajsing på den automatiska tomgången. Förutsatt att vi har samma system på båda maskinerna så borde den inte påverka gasreglaget i normala fall. Dosan som sköter den automatiska tomgången borde sitta vid insprutningspumpen. Ta en titt på både den och pumpen. Hör efter på maskinisten.net om du inte redan gjort det. De finns mycket mer kunskap om dessa maskiner där.
henrik_1 skrev:Ja de känns så, den ska väl varva upp efter hur hårt man anstränger maskinen när man gräver om jag förstått rätt? Testade idag och körde med knappen intryckt men maskinen gick precis som vanligt.
Jag ska testa det! Tack för tipset!
Hoppas de löser sig med din maskin!
Jole skrev:henrik_1 skrev:
Jag kollade manualen och den ska gälla för både din och min maskin.
Automatisk tomgång innebär att om du inte rört något manöverreglage på fem sekunder så går motorn ner i tomgång. Annars går den på varvtalet som du ställt in på gasreglaget. Detta sker utan att gasreglaget i hytten rör sig.
Om funktionen är aktiverad vid uppstart går maskinen upp i fullvarv en knapp sekund innan den går över på det gasreglaget är inställt på. Om funktionen inte är aktiverad vid start går motorn direkt till det som reglaget är inställt på.
Det skulle behöva vara både elfel och mekaniskt fel på den automatiska tomgången för att spaken skulle bete sig på det viset. Servot, som bara ska bara påverka pumpen, kan ha hakat i gasvajern men det ska till ett rejält konstigt elfel för att den ska bete sig som du beskriver det utan att vara inkopplad. Kan pumpen vara boven här?