fre 08 sep 2017, 15:25#471600
Ser onekligen bra ut. Tror inte vi i det här läget blir mycket klokare av att se maskien köra fulla timmerlass. Vi kan nog räkna med att det kan komma att krävas "halvlasskörning" på de mest känsliga markpartierna
Slänger på några "vedträn" på diskussions-brasan...
1. Kommer såna här skotare bli satta till 100% att köra "obäriga marker"? Om man låter en sån här utrustning köra i t ex stenig terräng så kommer nog livslängden på utrustningen att förkortas väsentligt.
2. Sidledes "radering" kommer att öka påfrestningarna på utrustningen vid sväng samt slitaget på markunderlaget. Stubbar och stenar kommer att förorsaka stora brytkrafter vid svängning på dessa långa boggis. Det kommer att kräva en förare som har god blick för hur körunderlaget ser ut.
2. Vilken extrakostnad i inköp blir det på maskinen?
3. Vilken livslängd beräknas på bandutrustning och dessa långboggies?
4. I slutändan, vilken kostnadsökning per m3fub kan man spekulera i?
5. Kan man tänka sig ettt system där bandboggis enkelt, på 1-2 tim, kan bytas standard hjul-boggies, för att ge maskinen ett större användningsområde?
6. Kan man tänka sig dessa boggis på upparbetningsmaskiner också?
7. Kan en sån här maskin med så stor anliggningsyta mot underlaget vara något för extremt brant terräng?
Man lär så länge man undervisar...
//Per A