JoakimB skrev:Niking skrev:Har du prövat att höglägga?
/Niklas
Behöver man något tillstånd för det som med urdikning?
Inte annat än om den aktuella myren räknas som öppen mark, för då måste du ha tillstånd för att plantera igen det.
/Niklas
JoakimB skrev:Niking skrev:Har du prövat att höglägga?
/Niklas
Behöver man något tillstånd för det som med urdikning?
torpöbo skrev:Vad har ni satt för kloner, och med vilket syfte?
Är i stånd att försöka få tag i viltbegärlig salix att sätta i kantzoner mot vatten- och surdrag.
Där skogen inte kan växa så kan salixen göra nytta för att öka viltfodertillgången i skogen. Ju mer hjortdjuren har att äta desto mindre blir risken att värdefulla plantor stryker med.
Har läst på och funderar på att försöka få tag på klonerna Karin, Tora och Gudrun.
Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller kan rekommendera några andra kloner?
JoakimB skrev:torpöbo skrev:Vad har ni satt för kloner, och med vilket syfte?
Är i stånd att försöka få tag i viltbegärlig salix att sätta i kantzoner mot vatten- och surdrag.
Där skogen inte kan växa så kan salixen göra nytta för att öka viltfodertillgången i skogen. Ju mer hjortdjuren har att äta desto mindre blir risken att värdefulla plantor stryker med.
Har läst på och funderar på att försöka få tag på klonerna Karin, Tora och Gudrun.
Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller kan rekommendera några andra kloner?
Om det är just för viltet du vill ha salix så ska du satsa på en klon som heter alces. På jaktforumet robsoft kan man hitta folk som säljer sticklingar.
Hanatorp skrev:Jag har tänkt att köpa min första skogsfastighet inom ett år. Vissa av fastigheterna jag tittat på har en del myrmark. Undrar om någon har provat eller vet något om att sätta salix i myrarna? Anledningen till att jag vill ha det är främst för jakten. På marken jag jagar på satte vi ut salix på en gammal beteshage och åker (ca 7-8 hektar) och fick ett otroligt resultat på rådjursstammen på bara några år.