tor 31 aug 2017, 17:35#470340
Jag har absolut sett att sparar man aktivt de RASE arter som främst älgen föredrar, minskar betningen på Tallen. Det mest påtagliga är att det inte finns ett ENDA barkgnag på Tallarna. Jag har så enormt mycket av Asp, Sälg o Rönn så vi får ju även upp stammade träd av dessa. En höst som i år med massor av Rönnbär, gynnar ju även stannfågelarterna. Det år vi köpte den sista fastigheten, så såg vi ca. 3-4 Rådjur under första vintern. Nu har vi 10-15 / dag vid foderbordet. Vi har älg som går ända in på tomten året om. Hur många dom är är lite svårt att uppskatta då det mest är spår av vuxna djur. Har satt en del Lärk i år som också är begärligt som foder. Så vi får se hur det går med dom. Har satt små planteringar med Jordärtskocka som numer är nerbetad till bara någon dm på några ställen. Så ju mer riktad viltvård jag gör, ju mer sparar jag Tallarna. Och vilt är det ganska gott om. Och att som jag gör, stamkvista Tallarna. Så ökar tillväxten på dom så att de når fortare ur beteshöjd. Så även om jag inte röjer, så verkar det inte minska tillväxten på Tallarna heller. De Björkar som betas, toppar jag några för att öka betet men också att minska på tillväxten o kampen om ljuset med Tallen. Så visst kan man kombinera skogsbruk o vilttillgång med därtill jaktmöjligheter. Det enda jag ser som skillnad mellan mitt sätt att bruka skogen o det gängse sätt som man råder till idag. Har bara med tid att göra. Den slutprodukt som jag ändå kommer att få, skiljer sig nog inte från om jag gjort som alla andra. Möjligen får jag även något bättre sågkvalitet via stamkvistningen. Men jag kan också under tiden njuta av mycket vilt på markena, utan att det skadar det jag önskar skapa i skoglig väg.