Inomgårdsmaskiner

Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

29 inlägg 90574 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Hugin  
#283080 Regnskur, då är det dags att ta itu med något som inte blivit gjort. I detta fall Ridern, som en tid endast kunnat startats med hjälp av (gnistrande) kortslutning över polerna på startrelät ... .

Helt tyst i startrelät vid startförsök och milt våld på höljet har inte hjälpt ... .

P6110007.JPG


Så nu ut med multimetern för att felsöka (ursäkta den taskiga rengöringen):

(bilden visar: röd testsladd ansluten till anslutning med 2 st bruna kablar, svart testsladd till blå anslutning. Brun kabel (jord) syns närmast batteriet. - Samtliga anslutna till startrelät - .)

Säkring till startrelä kollad = OK.

1. Batterispänning (~12 V) vid mätning enligt bild, detsamma om testsladdens minus ansluts till jord (brun kabel). Detta gäller såväl vid tändlåsläge = 0 eller läge 1 (tändläge).- Om klippaggregatet sänks, = ingen spänning enligt bildens mätning (indikerar att, eftersom stolen är obelastad, säkerhetsspärren är OK).

2. Mätanslutning enligt bild, startnyckeln vrids till det återfjädrande startläget: mätaren visar 0 V.

Startrelä, tändlås eller annat ... ?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

totte  
#283084 Leta först fram matningen till tändlåset. Kolla om det finns 12 V framme där. Om inte så är det fel på matningen dit.

Om OK så långt, leta fram ledningen från tändlåset till startreläet och mät från anslutningen på reläet till jord. Får du 12 V där när du försöker starta så är tändlåset OK, annars är antingen startnyckeln kass eller så är det ledningsbrott mellan nyckel och relä..

Om det var OK så återstår att kolla först att det finns 12 V matning framme vid startreläet. Finns det så är startreläet kass.

Ett annat sätt att kolla: Lossa anslutningen från startnyckeln till reläet. Ta en kabel och mata 12 V till manöveranslutningen direkt från batteriet. Slår det till och startar så är reläet OK och felet sitter i starnyckeln eller i ledning till eller från den.

Grundprincip: Kolla varje steg i kedjan för sig, en sak i taget.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

axwell  
#283096 Nu känner jag inte till Husq. Rider men det brukar finnas flera startförreglingar i åkklippare, switch för förarstol, höjd på klippaggregat, växel i friläge osv.

Någon av dessa kanske inte blir aktiverade och då skall den inte starta med hjälp av startnyckeln :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

SiB  
#283122 Jag hade ett liknade problem på min Rider 13H härom året. Årsmodell 1999.
Ibland klickade det bara lite i startreläet, ibland startade den. Jag provade lite av varje, plockade bort startmotorn och kopplade direkt på batteriet, inget fel. Bytte relä, ingen skillnad, bara klickade. Hade också på känn att det kunde vara tändningslåset, IGEN.
När jag var en hårsmån från att ge upp och lämna in klipparen så tänkte jag att jag skulle ta bort kablarna från batteriet och rengöra dem. Sagt och gjort och sedan dess har allt fungerat.

Nja, sånär som att tändningslåset gick sönder för andra gången. Men det bytte jag ut mot tändnings- och startknapp :)

Mitt tips är: börja med att rengöra och putsa till polerna på batteriet och batterikablarna med smärgelduk. De behöver inte se dåliga eller smutsiga ut, de kan strula ändå.

//SiB

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

haggloader  
#466068 Jag provar och frågar här och ser om någon hittar tråden.

Min åkklippare är helt död i bland och det blir ingen reaktion från startmotorn. Är det möjligt att glappet sitter i startreläet?
Brukar det blir sporadiska fel i startreläet?

Om jag kopplar förbi startreläet fungerar startmotorn...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466139 Har kollat igenom alla anslutningarna, kabelskorna?
Så du verkligen har spänning igenom hela vägen när du vrider om nyckeln?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466148 Jag hade en åkgräsklippare som var helt död ibland. Visade sig vara ärg och dålig kontakt i diverse säkerhetsspärrar ex den i sitsen som dödar motorn om man hoppar av med motorn igång..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

haggloader  
#466188 Säkerhetsspärren under sitsen dödar den tändningen, men startmotorn startar ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

tallen100  
#466194
haggloader skrev:Säkerhetsspärren under sitsen dödar den tändningen, men startmotorn startar ?

Om du inte har neutral och parkeringsbroms i så klipper den tändningen, för att startmotorn ska gå måste stolen tryckas ner.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

kungsis  
#467479 Jag har en granne som har en Rider. Även den krånglade med starten. Efter att ha kollat och fixat med jordningen till solenoiden funkar den numera utan problem (iaf startmotorn :wink: )

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

snurra  
#467494 Är det hydrostat på den ??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

kungsis  
#467610
snurra skrev:Är det hydrostat på den ??


Nja, det har varit hydrostat på den, men efter att den rasat hos förra ägaren och han sabbade den fullständigt, så håller jag på och hjälper grannen att bygga om den till manuell.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

uffejohan  
#467636 Jag har hört av min HVA ÅF att Riders med modellbeteckning som börjar på en etta, exvis 13, är tillverkade i Kina. Han rådde mej förra veckan att absolut inte köpa en sådan eftersom det varit så mycket krångel med dem. Är det någon som vet om det ligger någon sanning bakom detta? Läser man trådar här om problem med Riders, verkar det också vara just sådana.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

källefall8  
#467642 Rider 13C är föregångaren till 213c båda hydrostat tror det oxå fanns med 5vxl manuell som hette rider 11. Motsvarande jonsered hette eller 2213MA/RA dessa är de minsta riders med riktig ram och klippdäck med 3 knivar. De senaste åren har det kommit enklare modeller med rörram och 2knivars klippdäck, tror dom heter 112

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

asabra  
#516747 @kungsis har du något tips om var solenoiden befinner sig och hur den kan se ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).