Bioenergi

Skogsflis

9 inlägg 16561 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsflis

Perry  
#447927 Finns det någon kvot man kan använda för att se vad som är rimlig mängd skogsflis i förhållande till avverkad skog.
Vad är rimligt betalt efter att alla kostnader är dragna och energiberäkning är gjord.

Fick 25kr/m3
Rimligt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflis

jannee  
#447977 Har sålt grot till Falan och fått mellan 75 till 80 kr m3 stjälpt mått flisad vara. Kostnad för utkörning av groten är för mig svårt att beräkna när jag gjort detta själv med lånad skotare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

Micke L  
#451254 Hej
Sist vi flisade (skotarhugg) vill jag minnas att Södra betalade 120:- m3 stjälpt mått minus avverkningskostnad, 50:- m3.
Har lagt ut till både Falan och Bergs nu, får se vad det ger.. Blir lastbilshugg denna gång iaf, får se vem som betal bäst. Skotar själv, traktor och huggarvagn (Valtra A85 & patu 9t)
Med vänlig hälsning Micke

Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

Seb macahan  
#451257 Inlägget är redigerat av undertecknad.
Senast redigerad av Seb macahan mån 11 feb 2019, 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

Niiiklas  
#451285 Just nu ligger grot-priset runt 75-80 kronor.

Avatar Fallback

Re: Skogsflis

Perry  
#451299 Hej Niklas,

I mitt fall har jag inte gjort något själv.
230m3 låg vid väg och 230m3 behövde skotas fram.
En firma skötte flisningen på plats och skötte också transporterna till värmeverket.

Kanske är rimligt att det blir 25kr/m3 över då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

Niiiklas  
#451312 Jag skotade fram mitt ris till bilväg, sen kom det en lastbilshugg och flisade ihop det, och det fick jag 75kr/m3 för!

Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

Seb macahan  
#451317 95:-

Användarvisningsbild

Re: Skogsflis

mats75  
#467350 Hur gör ni med era vältor om det är löv..täcker ni dem? Är det någon som testat med täckt respektive otäckt för se vilken skillnad det gett i torrhalt?

Jag har kört med otäckta lövvältor och hamnar på 38%. Liggtiden är på cirka 9månader. Visserligen har man fått berättat att mätmetoden är rätt simpel. typ att man tar en spann överst på lasset och mäter den och detta får spegla hela leveransen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).