lör 10 jan 2009, 01:10#47151
Mickev: Det är två saker som jag gillar skarpt med Sachs Plasma D.I.R.T. bakväxel:
1.
Kabeldragningen är den mest genialiska jag någonsin har sett på en bakväxel. När bakväxelvajern löper via toppröret, så blir det bara en mikroskopisk "
böj" på höljet och sådedes en mycket kort stump vajerhölje närmast bakväxeln. Ingen böj => låg vajerfriktion => fungerande växlar och ringa slitage på växelreglaget [emoji14]
Även när växelvajern löper längs kedjestaget bli böjen liten jämfört med traditionella bakväxlar, vilket resulterar i låg friktion och välfungerande växlar. (Själv har jag då aldrig begripit mig på varför folk vill köra singlespeed p.g.a växelproblem - vare sig i terrräng eller på landsväg!
)
Generellt så spenderas det på tok för mycket pengar på svindyra bakväxlar och i viss mån även på svindyra växelreglage, men alldeles för lite pengar på kvalitetsvajrar och kvalitetshöljen
Åtminstone 90% av alla växelproblem borde kunna härledas till skitiga vajrar+ höljen. Rostfria vajrar och tillhörande höljen ger mycket funktion för lite pengar.
2. Bakväxeln är fullt
demonterbar, vilket innebär att om en gren kommer in och fördärvar bakväxeln 😡 😡 , så går det att renovera växeln för en relativt billig peng. Om samma sak händer med en XTR/Dura Ace/Rekord/X0 bakväxel, så blir det stora hål i plånboken ty då är det bara att köpa en ny bakväxel... 😡 😡
Dock var det väl ett antal år sedan SRAM/Sachs slutade tillverka Plasman, så jag är osäker på hur det är med reservdelar i Sverige nu för tiden. Den bittra erfarenheten utav grenar fördärvade bakväxlar, gör att jag numera bär cykeln över risiga stigar... Hellre bära cykeln 200 m på en risig stig än att behöva gå 2 mil hem med SPD-skor ledandes en terrrängcykel med defekt bakväxel.
I ärlighetens namn ska dock erkännas att själva växelvajerjusteringen blir lite knepigare med en Sacks Plasma, då bakväxeln saknar justerskruven för vajerhöljet. Man blir således hänvisad till justerskruven på växelreglaget för all finjustering.
Här är gamla recensioner från mtbr.com
http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/Dera ... 16crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Antingen så gillar man dem eller så avskyr man dem. Jag tillhör alltså första kategorin...
Ps! Jag är lite skeptisk mot Shadowserien då jag misstänker att bakväxlarna kommer att glappa upp vid fästbulten betydligt snabbare än motsvarande växlar med normaltjocklek vid växelörat. Shimano LX + XT körde med en Shadowliknande design runt 1994-95, som (enligt några cykelreparatörer) ofta glappade upp i förtid och följaktligen fick kasseras. 1994-95 års XTR funkade dock bra enligt samma reparatörer och jag vet inte hur det var med STX, STX-RC och Alivios bakväxlar från samma tid.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 11 dec 2017, 13:28, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas