Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80379 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tråden för oss cyklister

Mickev  
#46712 Ja jag har observerat att det finns några cyklister här på forumet (bla happyiter) och för att inte spåra ur i trådarna då man upptäcker varandra så kan vi väl snacka om de ena och de andra här istället. F-låt, de är nog mest jag som spårat ur i dessa trådar :-P

Jag kan ju börja med att jag åker omkring på en Kona stab supreme special från 07. Har gjort om den så jag får den 4cm högre vid vevlagret då den var för låg tidigare, krashade lite halvilla sedan "underredet" slagit i, passade även på att göra så att jag nu kan plocka ut 10" fjädringsväg. De har snackats mycke om att gaffelvinkeln blir så brant men med saget i fjädringen bak funkar de fint ändå.
Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

totte  
#46750 Kul med en cykeltråd, inte för att jag är nån sån där som kör hårt i skog och mark men har brukat cykla en hel del med hundarna. Har en gammal god MTB som jag cyklar runt med på stigar och skogsvägar och lite överallt där det passar. Köpte den av en kompis 2005 för 1500 spänn. Hade en gammal Crescent turistracer innan sen jag bodde i stan, jättebra asfaltrullare, helt hopplös på grusvägarna här ute.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#46798 jaha....får väll bli dyngan under sadeln här.. :lol:

trevligt med en cykeltråd. Kör en kona stab deluxe -06, med broklyn machine works pedaler och shiver framdämp. Började köra dh igen i sommras då det öppnade ett antal banor på vallåsens skidanläggning. Har kört dh tidigare under 6 år, varav 5 körde jag svenska cupen på elit nivå. Hade en liten krach då 5 kotor i ryggen hoppade ur och en nerv i ena axeln gick sönder. Det resulterade i att tar man mig på axeln så kliar det bakom örat. Kroppen är allt bra funtad. :lol: ...

skall se om jag kan knäppa några bilder på bågen.. rulla lugnt.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#46829 totte: Sedärja, en gammal alpinestars känner man lätt igen på deras "avvikande" kedjestag. Dom ser lite roliga ut. Har en polare som tävlade med en alpinestars på den tiden de begav sig. Ja de är skönt ibland att bara rulla iväg ut i skogen och bara mysa.

nexon: Jaha så du är en gammal tävlingsåkare, kanske är ett namn som man kan känna igen? Måste bara fråga, hade du shivern då du krashade? Har en kompis som hade en shiver en sommar och han slog rekord i krasher den sommaren ;)
Haha, jag höll på att slå huvudet i tangentbordet av skratt då jag läste att de kliar bakom örat =)) =)) =)) Jadu, de var verkligen märkligt hur de kan bli.
Låt mig gissa att du bor i närheten av vallåsen då du åker där ibland? Själv är jag inblandad i Höga Kusten Bike Park, både på "byggsidan och cykelsidan" om du förstår ;)

Nä nu är det dags för en timmerbilsförare att lägga sig som ska upp tidigt imorgon, på återseende!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46849 Trevligt med en cyketråd. För egen del blir det mest att utforska grusvägar med hjälp av min frilufts-GPS (Magellan Explorist XL) när det ska nöjescyklas. Tyvärr har jag en spricka i ramen på min terränghoj, så det blir inte mycket skogscykling längre. På grund av tidsbrist så blir det heller inte mycket till långfärdscykling heller, vilket är bra trist. Annars är det en trevlig sysselsättning under sommaren. Noterbart är att jag byggt alla cykelhjulen själv. Då vet jag att hjulbygget blir bra och dessutom spar jag in en del pengar.

Annars ha jag 6 cyklar igång:
1. Marin Bear Valley -91, som jag numera har byggt om till en citybike och utrustad med bl.a.Softride dämpade styrstam.
2. Cannondale F1000-96 som jag också byggt om till en citybike. Den låsbara dämpargaffeln är kanonbra i uppförsbackarna.
3. Cannondale CAAD2 Touring. Går numera mest mellan hemmet och mataffären. Också utrustad med en Softride styrstam.
4. Marin Team Issue -94 kanonfin MTB-stålhingst som numera går som grusvägsracer.
5. Park Pre Pro Elite -97 titanram som går som MTB. Har dessvärre en spricka i ramen, varför den används sparsamt.
6. Sagerborn Ceramical -01 min landsvägsracer med trippeldrev i fram.

Alla mina cyklar utom min landsvägsracer har Sachs Plasma bakväxel för den genialiska kabeldragningens skull.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#46981 [
nexon: Jaha så du är en gammal tävlingsåkare, kanske är ett namn som man kan känna igen? Måste bara fråga, hade du shivern då du krashade? Har en kompis som hade en shiver en sommar och han slog rekord i krasher den sommaren ;)
Haha, jag höll på att slå huvudet i tangentbordet av skratt då jag läste att de kliar bakom örat =)) =)) =)) Jadu, de var verkligen märkligt hur de kan bli.
Låt mig gissa att du bor i närheten av vallåsen då du åker där ibland? Själv är jag inblandad i Höga Kusten Bike Park, både på "byggsidan och cykNä nu är det dags för en timmerbilsförare att lägga sig som elsidan" om du förstår ;)

Nopp hade inte shiver då, körde med monster T. Hade en kona stab delux då med den med böjda under röret, bytte senare till en giant team dh som det sattes en ny monster t på. Vill gärna har en monster t nu med men de är svåra att få tag i. Så en shiver får duga. Du vet inte ngn som har en monster som ligger och dammar.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

totte  
#46998 För oss "vardagscyklister" som inte vet allt om dessa "monster" och allt vad de heter vore det kul med lite bilder :grin: Själv vet jag bara hur en gammal Alpinestar ser ut :wink:

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47026 totte: Självklart ska vi fixa bilder. Såhär ser en 06as monsterT ut. Det handlar alltså om framgaffel mod tung och robust.

nexon: Jaha du är en monsterT fantast. Nä det finns knappast några MonsterT här i stan iallafall och ännu mindre som är över. Vi åker i huvudsak på 888 och boxxers då dom är riktigt trevliga att åka på och håller. MonterT kännas bara onödigt klumpigt, iallafall här.

Niking: Trevligt, ser ut som du har ett par hojar i din flotta ;) Det är så de ska vara. Själv har jag 5st om jag inte räknade fel. Synd på sprickan i titanen, du får väl laga den ;)
Sachs plasma har jag aldrig sett, bara på bild. Förklara gärna mer vad som gör att du trivs så med dom. Själv trivs jag väldigt bra med shimanos shadow-serie som sparat mig flera bakväxlar.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=20700
Men en nya saint shadow skulle vara riktigt underbar... dock tillåter inte ekonomin ett sådant inköp i dagsläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#47086 jupp monster t fantast. ´Har haft "shit shox" men gillar inte dem därav namnet. 888 satt på cykeln när jag fick den men gillade inte den heller. Den var svår att ställa in bra och liten svängradie. Jag har en ganska aggresiv körning, ganska rakt på.

Fick en cykeldator av mor i julklapp.... Det första som slog mig vart fan skall man montera den på en upp side down gaffel, men löste det genom att sätta den på bakhjulet i bromsstaget och datorn får sitta på sadelstolpen.

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47109 Ja smaken är som baken. Själv har jag en boxxer från 04 på gamla cykeln, den funkar faktiskt fint. Sitter en 888 på staben som känns hyffsad men är väldigt sugen på att till sommaren skaffa nya 3kgs boxxern med blackbox, den verkar hur gullig som hällst.

Ja vi har 3-4st här i stan som också är sådana som inte gärna svänger i onödan ;) Alla dom åker 888. Du är välkommen upp till sommarn att åka lite ;) Du kanske brukar fara till åre och åka?

Hehe, ja jo det är lite bökigt att få fast en cykeldator på en usd-gaffel #-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

nexon  
#47114 Jag började köra i sommras igen efter uppehåll i några år. Vallåsen är det jag kör på, ca 3 mil hemifrån. Man kan säga att det är runt knuten. Åre har jag inte varit i på år och dar. Skall se om jag och sambon tar en sväng i sommar på semester så fall åker cykeln med. Man vet aldrig vart man passerar en bana. Vart kör ni där uppe.

Skall ta bild på min båge när jag får mitt nya styre, race face diabolus hade redan styrstammen liggandes. Gillade inte hussfelt styrkombon... Just nu så har min cykel semester. Alla inställningar på fjädrar är nollade. Får spendra lite tid till våren för att ställa in det. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

kronos  
#47134 haha är bar tvungen att fråga om ni har misat det där med att det ska va en motor med i bilden med :grin: :grin: kan hålla med om två jul men inte mer :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Tråden för oss cyklister

Mickev  
#47143 nexon: Ja då vi åker hemmavid så är det HK Bike Park som gäller då liften går, annars är det pushbike som gäller runt stan.
http://www.hkbikepark.se
Om du inte varit i åre på år och dar så kan jag nog lova lite förändring. Men det är riktigt roligt att få cykla där då man får alla fallmetrarna. Vi brukar alltid ta drygt en vecka där varje sommar med "gänget". Hyr en lägenhet i fjällbyn så har man nära till både byn och liften... sen är det bara att njuta av livet :D Här är lite bilder från förra resan: http://happymtb.org/forum/read.php/1/934996
Har även varit ner en vända till gesunda och även flotsbro och provat deras cykling.
Jaha, du skaffade diabolus, jag gjorde precis tvärtom och tog bort det nyligen, så nu ligger dom i ett hörn och väntar på bättre tider;) Kör med sunline stam och styre nu. Är barnsligt förtjust i finishen på sunlines styrstam... helt underbar :-bd
Å huga, då har du att göra med att ställa in fjädringen. De brukar man vilja åka ett par vändor på nån bana som representerar det man i huvudsak åker på.

kronos: hahaha %-( Ja ska jag ha motor så vill jag ha stödhjul ;) Åker atv på fritiden också en del så där får jag mitt motorsinne stillat. Kankse är så att du missat att man kan vara utan motor då man inte har nå stödhjul? ;) Alla har vi ju olika intressen.

   TS
Användarvisningsbild

Ang. Sachs Plasma bakväxel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47151 Mickev: Det är två saker som jag gillar skarpt med Sachs Plasma D.I.R.T. bakväxel:
1. Kabeldragningen är den mest genialiska jag någonsin har sett på en bakväxel. När bakväxelvajern löper via toppröret, så blir det bara en mikroskopisk "böj" på höljet och sådedes en mycket kort stump vajerhölje närmast bakväxeln. Ingen böj => låg vajerfriktion => fungerande växlar och ringa slitage på växelreglaget [emoji14] :ugeek: :-bd ^:)^ Även när växelvajern löper längs kedjestaget bli böjen liten jämfört med traditionella bakväxlar, vilket resulterar i låg friktion och välfungerande växlar. (Själv har jag då aldrig begripit mig på varför folk vill köra singlespeed p.g.a växelproblem - vare sig i terrräng eller på landsväg! =)) =)))

Generellt så spenderas det på tok för mycket pengar på svindyra bakväxlar och i viss mån även på svindyra växelreglage, men alldeles för lite pengar på kvalitetsvajrar och kvalitetshöljen :!: Åtminstone 90% av alla växelproblem borde kunna härledas till skitiga vajrar+ höljen. Rostfria vajrar och tillhörande höljen ger mycket funktion för lite pengar.

2. Bakväxeln är fullt demonterbar, vilket innebär att om en gren kommer in och fördärvar bakväxeln 😡 😡 , så går det att renovera växeln för en relativt billig peng. Om samma sak händer med en XTR/Dura Ace/Rekord/X0 bakväxel, så blir det stora hål i plånboken ty då är det bara att köpa en ny bakväxel... 😡 😡

Dock var det väl ett antal år sedan SRAM/Sachs slutade tillverka Plasman, så jag är osäker på hur det är med reservdelar i Sverige nu för tiden. Den bittra erfarenheten utav grenar fördärvade bakväxlar, gör att jag numera bär cykeln över risiga stigar... Hellre bära cykeln 200 m på en risig stig än att behöva gå 2 mil hem med SPD-skor ledandes en terrrängcykel med defekt bakväxel.

I ärlighetens namn ska dock erkännas att själva växelvajerjusteringen blir lite knepigare med en Sacks Plasma, då bakväxeln saknar justerskruven för vajerhöljet. Man blir således hänvisad till justerskruven på växelreglaget för all finjustering.

Här är gamla recensioner från mtbr.com http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/Dera ... 16crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Antingen så gillar man dem eller så avskyr man dem. Jag tillhör alltså första kategorin...

Ps! Jag är lite skeptisk mot Shadowserien då jag misstänker att bakväxlarna kommer att glappa upp vid fästbulten betydligt snabbare än motsvarande växlar med normaltjocklek vid växelörat. Shimano LX + XT körde med en Shadowliknande design runt 1994-95, som (enligt några cykelreparatörer) ofta glappade upp i förtid och följaktligen fick kasseras. 1994-95 års XTR funkade dock bra enligt samma reparatörer och jag vet inte hur det var med STX, STX-RC och Alivios bakväxlar från samma tid.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 11 dec 2017, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

totte  
#47155 Sannerligen, det har jag aldrig förstått heller, varför man väljer bort växlar, skall väl vara nån slags fakirmässig inställning om hur skönt det är att få massor av mjölksyra i benen då :lol: .

Minns att jag när jag var yngre aldrig tyckte det var särskilt roligt att cykla. Sen köpten jag den där 10vxl Crescenten och plötsligt upptäckte jag hur kul det var att trampa runt. Ännu roligare blev det nu på senare tid sen jag köpte den gamla MTB:n av kompisen. Crecsenten hade för smala däck och var för högt växlad för att köra på backiga grusvägar.

Har aldrig haft några större problem med växlar, och då hör det till saken att jag inte alls är nån expert, vet inte ens vad min växel heter :shock: . Bara en fråga om att hålla rent och smörja i tid, framför allt vajrarna, där håller jag verkligen med dig Niklas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).