Absolut @nikan , vi kan hålla kontakten framöver. Det vore intressant att grotta lite djupare i detta om det blir av. Nu har vi Gallringsdagarna i antågande som tar ganska mycket tid och kraft, men det ska vi nog kunna ordna till på något sätt.
nikan skrev:Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.
Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.
DenimDude skrev:nikan skrev:Nu kanske någon som stämplat blir irriterad på mig.
De som sitter inne med kunskap i detta borde vara skördarförare som ju vet utfallet i varje post de kör stämplat.
Kanske någon som vill dela med sig av erfarenheter.
Jag har ingen erfarenhet av stampriser, men vad gäller rotposter så drog vi konsekvent av 10% från volymen på alla rotposter vi räknade på när jag jobbade som virkesköpare. Kanske inte är representativt för hela landet, men i Dalarna så stämde oftast skördad och inmätt volym med stämplad volym om man räknat bort 10% från stämplingslängden... Vi hade så dåliga utfall och efterkalkyler från rotposterna att vi ett tag fick köpförbud på dom.
nikan skrev:Hur blev ert utfall efter ni började dra av 10% på volymen.
Att ni fick köp förbud och dåligt utfall är ju för mig som skogsägare ett bevis på att jag kan få ut max? av värdet med en rotpost.
DenimDude skrev:nikan skrev:Hur blev ert utfall efter ni började dra av 10% på volymen.
Att ni fick köp förbud och dåligt utfall är ju för mig som skogsägare ett bevis på att jag kan få ut max? av värdet med en rotpost.
Vi såg att vi konsekvent saknade 10% av volymen som var på papperet, därför började vi kompensera för detta... Då stämde stämplad/inmätt volym.
Nej, det är det verkligen inte. När jag som köpare fick in en rotpostförfrågan drar man öronen åt sig, man vet att volymen är tveksam och visar det sig vara mycket röta är det ju bolaget som får ta hela smällen. Så allt detta kompenserar man för i kalkylen och det lämnade priset. Visar det sig sen att det var högre volym än vad som angavs på papperet och ingen röta så var det ju skogsägaren som satt med Svarte Petter... Dock var det oftast det omvända.
Som köpare är man villig att betala mer om risken är låg - och på rotposter är riskerna skyhöga.
Jag skulle aldrig (!) själv sälja en avverkning som rotpost, jag är en stark LRK-förespråkare vid slutavverkning.
nikan skrev:Tack för denna åsikt Denim.
Om det du skriver stämmer hur kommer det sig då att nästan alltid rotposter betalas bättre?
Jag har ju hört precis tvärtom.
Hade med ledning av detta varit mycket intressant att få lite statistik från de som skördar.
Så då skulle du tacka nej till mer betalt?
DenimDude skrev:nikan skrev:Tack för denna åsikt Denim.
Om det du skriver stämmer hur kommer det sig då att nästan alltid rotposter betalas bättre?
Jag har ju hört precis tvärtom.
Hade med ledning av detta varit mycket intressant att få lite statistik från de som skördar.
Så då skulle du tacka nej till mer betalt?
Nu kan jag som sagt inte tala för hela landet, men i mitt gamla verksamhetsområde (Dalarna) fick du inte bättre betalt för RP...
Men av volymen jag köpte årligen var det högst 5% som var RP, så det förekom knappt. Troligen för att man fick betydligt bättre betalt via LRK.
Andreas99 skrev:LRK är jag osäker på vad som menas och hur det fungerar?
DenimDude skrev:Andreas99 skrev:LRK är jag osäker på vad som menas och hur det fungerar?
Leveransrotköp står det för. Du kan läsa mer om de olika försäljningsformerna här: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... lja-virke/
Andreas99 skrev:Som skogsägare förstår jag inte varför du hellre vill säljer din avverkning som LRK än rotpost?
nikan skrev:Över 2600 har tittat i tråden och endast 1 har rekommenderat Södras stampris.
Den som rekommenderade har inte redovisat vad utfallet blev så det är inte mycket att gå på ännu.
Eftersom många ändå har tittat så finns det ju antagligen ett intresse för detta.
Ni som är Södra medlemmar om ni inte provat skördarmätt varför har ni inte gjort det?
Eftersom Södra är så stort borde ju de flesta ändå vara nöjda.
Det snackas ju gärna nedlåtande om Södra men jag ser väldigt få som kommenterar positivt.
Finns det någon som provat skörarmätt överhuvudtaget? Även andra bolag.
Fredrik Reuter skrev:
1. Avverkningskostnaden, är den borträknad i Södras stamprislista? Det verkar inte så då man massavedpriset (typ) är samma som vi leveransvirke ... ?
2. Stamfel över 14 cm, gäller detta bara röta? I så fall kan det innebära en rejäl förlust om man har mycket röta i beståndet. Om inte, hur regleras avräkning? Jag menar om någon på ex VMF ska bedöma dubbskador på timret och detta då kommer in som en parameter i det hela, får man då vänta på betalning eller blir man återbetalningsskyldig?
3. Hur sker mätningen vid manuellt fällda träd? Är det VMF och betalningen för just denna volym kommer då släpa?
4. På Södras skiss ingår GROT:en i stampriset, är det bara ett fel i skissen eller ingår grenar och toppar i leveransen?
Skördarmätning bör ha några fördelar jämte avverkningsuppdrag och ev LRK.
- Sortimentsdrift och kvarglömt virke får köparen betala.
- Snabbare betalt, eller?
- Lump betalas, det torde betyda att ex rotbenstrissor betalas trots att de ligger kvar.
Ja, detta finns det mycket att diskutera kring. Det visar också om man gör en sökning på skördarmätning, det finns mycket skrivet på Skogsforum om detta.
search.php?keywords=sk%C3%B6rdarm%C3%A4tning