Bilar

Tunglastbil B-kort?

29 inlägg 18890 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#466648
BM-röd skrev:Då jag bara har B-körkort, och om jag skulle råka köra en C-reggad pic-up som väger 2500kg ton, den lastar 1200kg och totalvikten blir då 3700kg. Då funderar jag på vad straffet blir för mig? Är det olovlig körning, skulle jag då lika gärna kunna köra fullstort med 60 ton och bli av med körkortet i alla fall? Tänkte om det finns nåt bötes system som det är nu, tex mindre böter för obesiktat än att köra 100km/h på 90 väg?

Ingen som vet? Jag har ju tänkt att regga om till under 3500kg så småningom men håller på och kollar upp hur det funkar med regler om tex drag krokar, vilken motor man får byta till och så vidare. Så det lär dröja en stund innan man kommer dit. Vill ju kunna små åka lite på byn och till skogen osv. Lite böter kan man ju tåla men att bli av med körkortet vill man ju inte riskera. Skulle nog tro att facit är att det fan är lindrigare att köra bil full än att köra med 130 kg för mycket totalvikt (jag har kollat det nu, tidigare uppgifter var ett exempel)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

anersimyra  
#466655
BM-röd skrev:Då jag bara har B-körkort, och om jag skulle råka köra en C-reggad pic-up som väger 2500kg tom, den lastar 1200kg och totalvikten blir då 3700kg. Då funderar jag om vad straffet blir för mig? Är det olovlig körning, skulle jag då lika gärna kunna köra fullstort med 60 ton och bli av med körkortet i alla fall? Tänkte om det finns nåt bötes system som det är nu, tex mindre böter för obesiktat än att köra 100km/h på 90 väg?
Olovlig körning vid första tillfället, därefter grov olovlig körning.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466656 Dragkrok behöver du inte byta...
Reggar du ner till 3500 kg får du dra ett 750kg släp, thats it.
B96 har du ingen nytta av då max totalvikt bil och släp blir just 4250 kg.
Ett BE ger dej rätt att dra 3500kg om bilen får det, ett äldre BE fick man dra mera(kommer inte ihåg när de måste vara taget isf)

Motorbyte hänger ju på andra regler men de är väl ganska generöst på en jänkepickis

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#466694 Olovlig körning har jag förstått, men inte vad man får för straff! Sitter inte drag alls nu, så det hade suttit fint att kunna få dit ett som gick att få dra 3500kg då det verkar gå att kunna köpa från usa som får ta betydligt mer, och sen att få det att bli giltigt här i Sverge lär ju inte va lätt! men jag har inte grottat i det än, då det inte blev affär först idag. BE ligger lite rimligare att ta för mig än ett C-kort!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466733 BM-röd: olovlig körning ryker körkortet på även om inte brottet är grovt.
Gnisten: vill minnas att körkortet ska vara från före 2012 för att gälla utan övre viktgräns.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466756 Hm få får sambon dra mer än mej :D

Du får grotta ner ordentligt om drag men har för mej att de är europeiska eftermarknadsdrag som gäller för att dra nåt vidare eller du är sugen på gooseneck med en fithwheeler efter :-BD

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Hema  
#466778 Körkort taget senast 1995 gav möjlighet till tyngre bil än 3500kg. Vet inte vad max var då, någon som vet? BE taget senast 2012 har ingen maxbegränsning, det är dragbilens konstruktion som avgör hur mycket man får dra. Från 2013 och framåt är totalvikten på släpet 3500kg.

Ett alternativ är att köpa en riktig A-traktor (byggda på lastbil), då kan man köra riktigt tungt, men uppskattad längs vägarna lär man inte bli.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#468352 Har varit till bes station och talat med ingenjör om ned reggning till 3500kg, men det verkar som det både är enklare och billigare att ta C-kort då det behövdes intyg på att bromsarna skulle tåla 130kg mindre last, intyg om buller, intyg om rattlås och avgasrening. Trots att det finns fordon reggade med mindre totalvikt(3500kg) med precis samma år och vin kod som min. Dragkrok skulle det räcka med att ha tex en instruktionsbok även en amerikansk, för att kunna hänvisa max dragvikt. Och att draget skulle va eg94-20 så jag hoppas kunna få till det till 2720kg, har för mig att jag läst 6000lbs nånstans. Fordonet är en Dodge W200 (M882) 1977. Nån som om reggat och har nåt tips om intyg osv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

stefanm  
#468895
Hema skrev:Körkort taget senast 1995 gav möjlighet till tyngre bil än 3500kg. Vet inte vad max var då, någon som vet? BE taget senast 2012 har ingen maxbegränsning, det är dragbilens konstruktion som avgör hur mycket man får dra. Från 2013 och framåt är totalvikten på släpet 3500kg.

Ett alternativ är att köpa en riktig A-traktor (byggda på lastbil), då kan man köra riktigt tungt, men uppskattad längs vägarna lär man inte bli.

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga. 

Saxat härifrån

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Hema  
#468935 Bra!

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#507925 Kollade lite gamla aktiviteter här. Har inte riktigt gett upp hoppet om omreggning än, fast jag nu äntligen efter 15års väldigt skönt kvarsittande tumme fick ur den och tog ett C-kort. Då största problemet med reg till 3500kg verkar vara avsaknaden av "fabriks monterat mekaniskt stöldskydd"! Undrar jag om någon här kan ha något tips hur man ska bete sig!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Tosca  
#508358 Ställ frågan på Maskinisten också, finns en hel del klurigt folk där.

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

trollbacken  
#508382
BM-röd skrev:Kollade lite gamla aktiviteter här. Har inte riktigt gett upp hoppet om omreggning än, fast jag nu äntligen efter 15års väldigt skönt kvarsittande tumme fick ur den och tog ett C-kort. Då största problemet med reg till 3500kg verkar vara avsaknaden av "fabriks monterat mekaniskt stöldskydd"! Undrar jag om någon här kan ha något tips hur man ska bete sig!?

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

M.ingberg  
#512065 Hej ! Är det möjligtvis en gammal armé bil du har ? Dom brukade nämligen plocka bort det mekaniska stöldskyddet på dom bilarna , och det är växelspaken stöldskyddet sitter i . Har du mer funderingar om dessa bilarna så har jag krabbat endel med dom inte aktiv på nätet men går bra att ringa 073-784 59 75 Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).