Bioenergi

Många frågor om ved!

45 inlägg 24118 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46596
Johan_L skrev:
stegmaster skrev:När vi kjöpar en trailerlass med tall ca 33-35fkm, så får vi ca 65 1kbm sekker( inte stablat i sekken )


fkm? Är det kbm med eller utan luft?


Samma som m³f. Alltså utan luft.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46644 Satsa på 30 cm, i storsäck(1,5m3) eller stapla på pall. Kan du leverera med kranbil eller traktor där du kan lyfta in veden är det en fördel.
Folk i villaområden betalar gärna extra för att få det levererat i säck eller pall.
Sålde mycket ved på pall( 1m3 staplad) fick ut 800 för en pall ink frakt.

Kan man leverera på detta vis är det en stor konkurrensfördel!

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46670
kisaved skrev:Se till att ha tillgång till långved BILLIGT dvs inte köpa dyrt för massaveds pris...


Finns det att få tag på? Vill folk sälja för billigare?


Flisaren skrev:Satsa på 30 cm, i storsäck(1,5m3) eller stapla på pall. Kan du leverera med kranbil eller traktor där du kan lyfta in veden är det en fördel.
Folk i villaområden betalar gärna extra för att få det levererat i säck eller pall.
Sålde mycket ved på pall( 1m3 staplad) fick ut 800 för en pall ink frakt.

Kan man leverera på detta vis är det en stor konkurrensfördel!


Jag tror såhär (kan ha väldigt fel nu!)
Om man ska sälja i säck (1kbm) så är det mest för små pannor eller kaminer. Då vill dom ha i 30cm längder.
Dom som värmer sin kåk med endast ved har i stor utsträckning en större panna som tar 50cm och dom köper nog helst hem att helt lass på en gång 30-40 kbm, på våren.
kan det ligga något i detta?
Jag har möjlighet att leverera med traktor och lastare så man kan lyfta pallen på plats för dom som vill.
Sen har jag även tänkt att ha en släpkärra som rymmer ca 2kbm som kunden själv får låna hem och lasta av om dom vill. Det känns som ett ganska smidigt sätt för mig.
Sen tror jag som du säger att har man bara bra service så kan man ta betalt! Speciellt hos "villafolket" som kanske inte eldar så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46672 Vore det ett framkomligt sätt att göra:
10m³ 30cm i 1m³ säckar
10m³ 35cm i 1m³ säckar
10m³ 30cm löst
10m³ 35cm löst
Då har du ju en buffert att ta från, så hinner du fylla på med säckar
av det som går åt.
Det lär ju ta ett tag innan kunderna vet om dig osv så du får ett jämnare flöde.
Specialare gör du ju på beställning mot nån veckas leveranstid såklart.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46678
Slurfi skrev:Vore det ett framkomligt sätt att göra:
10m³ 30cm i 1m³ säckar
10m³ 35cm i 1m³ säckar
10m³ 30cm löst
10m³ 35cm löst
Då har du ju en buffert att ta från, så hinner du fylla på med säckar
av det som går åt.
Det lär ju ta ett tag innan kunderna vet om dig osv så du får ett jämnare flöde.
Specialare gör du ju på beställning mot nån veckas leveranstid såklart.


Tackar och bockar!
Men 30 och 35 cm??
Är så stor skillad på det?
Är det inte bättre att ha 30 cm och 50 cm?
För dom som vill ha 35 kan väl lika gärna ta 30 eller?
Det är någonstans i dessa volymerna jag hade tänkt att köra upp. Då är det inte så mycket som kan gå fel tycker jag, i värsta fall kan jag ju elda upp det själv om jag inte skulle få det sålt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Bengt olsson  
#46681 Tänk på att det du klyver nu är till nästa vinter,det största misstaget du kan göra är att sälja halvtorr ved,då har du inte många kunder om två år.
Det är många oseriösa ved handlare som tror att det är inte så noga med torr ved.(Men dom får gjärna hålla på,för mer kunder får jag).
God fortsättning på det nya året Bengt/Västergård.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46684
Bengt olsson skrev:Tänk på att det du klyver nu är till nästa vinter,det största misstaget du kan göra är att sälja halvtorr ved,då har du inte många kunder om två år.
Det är många oseriösa ved handlare som tror att det är inte så noga med torr ved.(Men dom får gjärna hålla på,för mer kunder får jag).
God fortsättning på det nya året Bengt/Västergård.


Om jag ska börja med detta ska det vara kvalitet på det!
Självklart ska det säljas till nästa vinter.
Hade även tänkt att sälja lite på "order" nu i vår, till sådana som eldar med mycket och har plats för det.
Då kan man ta ett lite lägre pris för att det inte är torrt.

God fortsättning på dig med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46690
Johan_L skrev:
kisaved skrev:Se till att ha tillgång till långved BILLIGT dvs inte köpa dyrt för massaveds pris...



Finns det att få tag på? Vill folk sälja för billigare?


Ja, om du gör jobbet att t ex gallra eller röjer ett område, så kan du få de billigt.

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46691 Jodå, det är skillnad på 30 & 35cm ved.
Men hur mkt som går åt av vardera är ju svårare att veta.
Byfolk kör 55cm, men de betalar såklart inte de priser du ska ha.
Stadsfolket med myseldning, det är dina kunder.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Bengt olsson  
#46697
Johan_L skrev:
Bengt olsson skrev:Tänk på att det du klyver nu är till nästa vinter,det största misstaget du kan göra är att sälja halvtorr ved,då har du inte många kunder om två år.
Det är många oseriösa ved handlare som tror att det är inte så noga med torr ved.(Men dom får gjärna hålla på,för mer kunder får jag).
God fortsättning på det nya året Bengt/Västergård.


Om jag ska börja med detta ska det vara kvalitet på det!
Självklart ska det säljas till nästa vinter.
Hade även tänkt att sälja lite på "order" nu i vår, till sådana som eldar med mycket och har plats för det.
Då kan man ta ett lite lägre pris för att det inte är torrt.

God fortsättning på dig med!


Ta order nu i vår men lev inte direkt utan i höst,på det viset säljer du bara torr ved.Så gör jag men du gör förståss som du vill.

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46700 Angående längder så tror jag såhär: Dom flesta villapannor har eldstadsdjupet runt 37-40cm eller 52-57cm. Vissa braskaminer klarar nog 35-37 men mindre modeller bara 30cm. Jag har sålt lite småslattar till grannar med kaminer o då har jag kapat mina 55cm på mitten å dom har vart nöjda.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Xon  
#46737 Du får ut mest om du säljer veden i 40L säckar. Dock är det betydligt mer jobb med det än att köra direkt i 1 kubiks säckar
Så det är väl lite hur du värdesätter din tid som får avgöra. Men som sagt tidigare, Kolla på blocket vad andra tar i ditt närområde
så får du en hint om hur priserna ligger.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Bengt olsson  
#46739
Xon skrev:Du får ut mest om du säljer veden i 40L säckar. Dock är det betydligt mer jobb med det än att köra direkt i 1 kubiks säckar
Så det är väl lite hur du värdesätter din tid som får avgöra. Men som sagt tidigare, Kolla på blocket vad andra tar i ditt närområde
så får du en hint om hur priserna ligger.


Go kväll Xon skall du kolla hockey? :grin: Hoppas dom tar kanadadickerna,god fortsättning xon :grin:

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Torparn79  
#46779
Xon skrev:Du får ut mest om du säljer veden i 40L säckar. Dock är det betydligt mer jobb med det än att köra direkt i 1 kubiks säckar
Så det är väl lite hur du värdesätter din tid som får avgöra. Men som sagt tidigare, Kolla på blocket vad andra tar i ditt närområde
så får du en hint om hur priserna ligger.


hur menar du nu???
ska man inte ha full timpenning för arbetsinsatsen oavsett om man håller på med småsäck, storsäck eller "bulkvara"???

vad jag har förstått av Johan_L så är det en större rörelse på G...

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Xon  
#46826
Torparn79 skrev:
Xon skrev:Du får ut mest om du säljer veden i 40L säckar. Dock är det betydligt mer jobb med det än att köra direkt i 1 kubiks säckar
Så det är väl lite hur du värdesätter din tid som får avgöra. Men som sagt tidigare, Kolla på blocket vad andra tar i ditt närområde
så får du en hint om hur priserna ligger.


hur menar du nu???
ska man inte ha full timpenning för arbetsinsatsen oavsett om man håller på med småsäck, storsäck eller "bulkvara"???

vad jag har förstått av Johan_L så är det en större rörelse på G...


Självklart ska man ha betalt oavsett hur man packar veden. Men att stå och packa i småsäck tar sin tid
så det kräver mer tid, utrymme osv som även kan omsättas i pengar. Jag håller själv på att starta upp en större
verksamhet med i princip enbart försäljning i småsäck till större grossister och enligt mina kalkyler så måste
man upp på minst 50 000 / säckar för att verksamheten ska gå hyggligt om man inte redan har alla maskiner, lokaler
osv sen tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).