Skotare

Boggihaveri...Valmet

23 inlägg 10679 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26990 troligen har bultarna till boggilagret gått av i nedre halvan av lagret och sedan har lagret delat sig av tyngd och brytningar under körning.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Boggihaveri...Valmet

gremo 1050f  
#45368 så blir det ju när man kör valmet :lol:

Avatar Fallback

Re: Boggihaveri...Valmet

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45471
gremo 1050f skrev:så blir det ju när man kör valmet :lol:


Ja gremos smörjfria lager var ju en riktigt succe :grin: ingen strul alls eller hur var de nu igen?=) 950f har väl haft lite problem även efter dom satte dit riktiga lager...

Avatar Fallback

Re: Boggihaveri...Valmet

glasshultarn  
#45592 Nä dom där smörfria verkar vara skit!! På 950R.en jag kör byte vi lager nu vid 10000 o dom e smorda, men en kompis me F fick byta efter 3000, ändå är dom lagren bredare! På gremo säger dom att dom vill ha in alla me dåliga lager så snabt som möjligt, så dom kan reklamera dom till tillverkaren. Italienarna påstår att de ska hålla.

Avatar Fallback

Re: Boggihaveri...Valmet

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46172 naven på lådorna brukar ju ofta gå sönder på grnud av att det tränger in skit lagren. Jag fick höra att verkstan vi har iaf (vet inte hur det är med resten i sverige) löst problemet genom att ta isär naven o svetsa en ring runt om vid lagret, skiten kommer då inte att lyckas tränga in lika bra. Känner någrasom har gjort det o har inte haft ett navproblem efter det. :)

Användarvisningsbild

Re: Boggihaveri...Valmet

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46190
Apelsinkungen skrev:naven på lådorna brukar ju ofta gå sönder på grnud av att det tränger in skit lagren. Jag fick höra att verkstan vi har iaf (vet inte hur det är med resten i sverige) löst problemet genom att ta isär naven o svetsa en ring runt om vid lagret, skiten kommer då inte att lyckas tränga in lika bra. Känner någrasom har gjort det o har inte haft ett navproblem efter det. :)


Det monterades ringar på alla naven på den 860 -01:a som jag körde. Gick väl ut PM från Valmet om att dom kunde börja läcka och dom ringarna fanns att montera och gjordes på garantin.
Ringarna skulle hindra smuts å grus från att tränga in till tätningen på naven.
På den jag körde råkade alla naven att börja läcka en å samma dag nästan :wink:

Avatar Fallback

Re: Boggihaveri...Valmet

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46642 Det monterades ringar på alla naven på den 860 -01:a som jag körde. Gick väl ut PM från Valmet om att dom kunde börja läcka och dom ringarna fanns att montera och gjordes på garantin.
Ringarna skulle hindra smuts å grus från att tränga in till tätningen på naven.
På den jag körde råkade alla naven att börja läcka en å samma dag nästan :wink:[/quote]


Jajamen :) Kör inte valmet så ja är inte helt insatt men ja hörde något om det o det lät ju som om det blev bra mycket bättre :)
Begrip inte varför dom inte gör det direkt på fabriken som gör naven.
Kan ju inte vara allt för roligt när det börja läka ;)

Avatar Fallback

Re: Boggihaveri...Valmet

Gubben  
#49875 Det är konstigt. Före ALS och loadflex var det sällan några problem med boggilådor och kardaner. Jag tror problemet ligger i under dimension.
Golddigger skrev:Bägge bakre boggierna har rasat på våran 860.3 som endast gått 2300 timmar.
På Swe-Log så påstår dom att det är banden samt besvärlig vinter med mycke snö som orsakat haveriet.
Banden vi kör på är Eco-Track och dom banden har vi använt på alla våra skotare och aldrig haft nå problem med boggieras.
Dom har haft in ca 5-6 maskiner med samma ras hos våran servicelämnare.
Är det flera som haft problem med boggieras??
Man börjar ju fundera på om detta är en Valmetsjuka..!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).