lör 22 jul 2017, 17:35#465029
Ovanligt med knutkorshaveri på traktorer.
http://www.atl.nu/teknik/extremt-ovanli ... orshaveri/"knutkorshaveri
Förra veckans traktorolycka där ett havererat knutkors ledde till att en tio år gammal Valtra XM 150 välte har ännu inte fått sin lösning. En utredning om vad som hände ska genomföras.
Så här såg det ut efter traktorolyckan. Rickard Didriksson klarade sig utan större skador tack vare bältet.
Så här såg det ut efter traktorolyckan. Rickard Didriksson klarade sig utan större skador tack vare bältet.
Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin.
Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin. FOTO: LANTMÄNNEN MASKIN
Lantmännen Maskin är Valtras svenska återförsäljare och där säger man att det är extremt ovanligt att ett knutkors går sönder.
– Jag pratade just med en av våra tekniker och honom veterligen har det inte inträffat tidigare, säger Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin.
De kan ännu inte kan dra några slutsatser om vad som orsakade olyckan förra veckan.
– Det är alldeles för tidigt utifrån de uppgifter vi har såhär långt. En rad olika faktorer kan ha bidragit till olyckan, till exempel vikt, last, hastighet, maskinernas kondition och andra rådande omständigheter. Lyckligtvis blev det inga personskador, vilket naturligtvis är det allra viktigaste, säger Björn Nordgaard.
Motorbromsen försvinner
ANNONS
Det som man i dagsläget tror orsakade olyckan var ett haveri då knutkorset gick sönder.
Det hände i nedförsbacke och eftersom motorbromsen försvinner när det sker och man enbart har bromsverkan på bakhjulen är det lätt att tappa kontrollen om hastigheten är för hög.
På olyckstraktorn var det knutkorset i midjan som gick sönder. Principen är densamma på vilken traktor som helst och inte unikt för Valtra. Motorbromsen försvinner och det är endast bromsverkan på bakhjulen.
"Förmodligen kopplade jag ur och bromsade hårt, fick sladd och for rakt mot diket och traktorn välte när ena framhjulet krängde av. Jag han bara tänka att det här går åt skogen", berättade Rickard Didriksson efter olyckan.
"Förmodligen kopplade jag ur och bromsade hårt, fick sladd och for rakt mot diket och traktorn välte när ena framhjulet krängde av. Jag han bara tänka att det här går åt skogen", berättade Rickard Didriksson efter olyckan. FOTO: RICKARD DIDRIKSSON
Ingår inte i servicescheman
Att ett knutkors går sönder är ovanligt, det händer dock att knutkors byts om det inte längre är funktionellt.
Det är ingen vanlig åtgärd och ingår normalt inte heller i traktorernas servicescheman.
– Livslängden på ett knutkors beror på hantering, belastning och löpande underhåll. Ett fåtal byten hanteras årligen på våra lokala verkstäder runt om i landet, berättar Björn Nordgaard.
Kommer ni att göra någon egen utredning av olyckan?
– Vårt arbete grundas på erfarenhet och kunskap. Naturligtvis kommer vi att ta del av den information vi kan få även i det här aktuella fallet. Huruvida det medför framtida åtgärder är, som sagts inledningsvis, alldeles för tidigt att uttala sig om. Kontakter med traktorägaren kommer att hanteras av vår lokala anläggning i Karlstad.
Slutat tillverkas
Valtran var tio år gammal och fabriksgarantin på två år och vagnsskadegarantin på fem år hade för länge sedan gått ut. Modellen slutade tillverkas för flera år sedan.
Rickard Didriksson, chauffören, klarade sig utan några skador tack vare att han hade säkerhetsbälte.
Är alla era traktorer utrustade med bälte?
– Ja, alla nya traktorer som saluförs av Lantmännen Maskin är utrustade med bälte."