Traktorer och processorer

Otäck olycka med traktor.

46 inlägg 17870 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

MrStraightpull  
#464384 Jag använder själv en traktorregistrerad UTV (JCB workmax max 40 km/h, traktor A) och vill för allt undvika att högeffekts ATV traktorklassas som B-traktorer bara för att kunna köras fort på allmän väg och därigenom ofelbart ge upphov till mer reglering (efter de "händelser" som kommer att ske men som vi tydligen inte får spekulera om ;) ).

Vad gäller att framföra traktor B på B-kort så håller jag nog på min linje att detta är synnerligen olämpligt (ja, jag har allt utom A i mitt körkort och kan konstatera att ytterst få traktorer har de hjälpsystem som en modern lastbil har vad gäller kontrollerad retardation i utförsbackar). Bara 10 km/h fortare innebär 56 % högre rörelseenergi för given bruttovikt (kvadraten på relativ hastighetsökning). Kanske en mycket lyckad lobbyism fixade detta. Om jag jämför med reglerna för personbil och släp blir det i vart fall inte logiskt... Där kan nyinköpt bil med 5 kg högre totalvikt innebära att man inte får köra sitt gamla släp med B-kort pga att man passerar 3500 kg gränsen (3505/3500 innebär en ökning av rörelseenergin med 0,14%, linjärt i detta fall).

Jag kan hålla med om att lantbruket inte behöver ytterligare regleringar. Det största problemet är dock regleringen av vad vi gör på åkrarna och i skogen. Reglering på vad vi gör på allmän väg får vi nog tåla.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Hema  
#464412 Jag använder min ATV till minst 90% i arbete. Om det blir en ny i framtiden så blir det en traktorreggad, men det är för att slippa ev. problem med landsvägskörning. Men köra över 40-50km/h har jag sällan behov av. Ska lämna in maskinen efter semestern på service och passa på att installera variatorkit, så den blir starkare, inte snabbare.

Edit: Reviderade utnyttjandegraden. När man efter jobb med släp tar en tur i skogen för att kolla markerna, är ju faktiskt jobb, trots att det är roligt. :)
Senast redigerad av Hema tis 18 jul 2017, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464418
Hema skrev:. Ska lämna in maskinen efter semestern på service och passa på att installera variatorkit, så den blir starkare, inte snabbare.


Det gjorde jag i vintras. Riktigt bra blev det! Särskilt för mig som kör med större hjul än original.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Hema  
#464479
Uvskogen skrev:
Hema skrev:. Ska lämna in maskinen efter semestern på service och passa på att installera variatorkit, så den blir starkare, inte snabbare.


Det gjorde jag i vintras. Riktigt bra blev det! Särskilt för mig som kör med större hjul än original.

Låter ju riktigt lovande! :)

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

MDin  
#464511 Jag använder min ATV uteslutande i skogsbruket och på gården, alltså 100% i "jobbet". Nöjeskörning när infaller det? När man kör tomme ut till arbetsplatsen?
Den första 4hjulingen var en vägreggad Kymko, det var en leksak som inte uppfyllde mina krav, nu har jag en suzuki som nästan uppfyller kraven. 500 borde ha varit 750.
Stora hjul och breddad så tar den sig fram utan problem i min steniga och kuperade skog.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#465029 Ovanligt med knutkorshaveri på traktorer.


http://www.atl.nu/teknik/extremt-ovanli ... orshaveri/

"knutkorshaveri
Förra veckans traktorolycka där ett havererat knutkors ledde till att en tio år gammal Valtra XM 150 välte har ännu inte fått sin lösning. En utredning om vad som hände ska genomföras.

Så här såg det ut efter traktorolyckan. Rickard Didriksson klarade sig utan större skador tack vare bältet.
Så här såg det ut efter traktorolyckan. Rickard Didriksson klarade sig utan större skador tack vare bältet.
Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin.
Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin. FOTO: LANTMÄNNEN MASKIN
Lantmännen Maskin är Valtras svenska återförsäljare och där säger man att det är extremt ovanligt att ett knutkors går sönder.

– Jag pratade just med en av våra tekniker och honom veterligen har det inte inträffat tidigare, säger Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin.

De kan ännu inte kan dra några slutsatser om vad som orsakade olyckan förra veckan.

– Det är alldeles för tidigt utifrån de uppgifter vi har såhär långt. En rad olika faktorer kan ha bidragit till olyckan, till exempel vikt, last, hastighet, maskinernas kondition och andra rådande omständigheter. Lyckligtvis blev det inga personskador, vilket naturligtvis är det allra viktigaste, säger Björn Nordgaard.

Motorbromsen försvinner
ANNONS

Det som man i dagsläget tror orsakade olyckan var ett haveri då knutkorset gick sönder.

Det hände i nedförsbacke och eftersom motorbromsen försvinner när det sker och man enbart har bromsverkan på bakhjulen är det lätt att tappa kontrollen om hastigheten är för hög.

På olyckstraktorn var det knutkorset i midjan som gick sönder. Principen är densamma på vilken traktor som helst och inte unikt för Valtra. Motorbromsen försvinner och det är endast bromsverkan på bakhjulen.

"Förmodligen kopplade jag ur och bromsade hårt, fick sladd och for rakt mot diket och traktorn välte när ena framhjulet krängde av. Jag han bara tänka att det här går åt skogen", berättade Rickard Didriksson efter olyckan.
"Förmodligen kopplade jag ur och bromsade hårt, fick sladd och for rakt mot diket och traktorn välte när ena framhjulet krängde av. Jag han bara tänka att det här går åt skogen", berättade Rickard Didriksson efter olyckan. FOTO: RICKARD DIDRIKSSON
Ingår inte i servicescheman
Att ett knutkors går sönder är ovanligt, det händer dock att knutkors byts om det inte längre är funktionellt.

Det är ingen vanlig åtgärd och ingår normalt inte heller i traktorernas servicescheman.

– Livslängden på ett knutkors beror på hantering, belastning och löpande underhåll. Ett fåtal byten hanteras årligen på våra lokala verkstäder runt om i landet, berättar Björn Nordgaard.

Kommer ni att göra någon egen utredning av olyckan?

– Vårt arbete grundas på erfarenhet och kunskap. Naturligtvis kommer vi att ta del av den information vi kan få även i det här aktuella fallet. Huruvida det medför framtida åtgärder är, som sagts inledningsvis, alldeles för tidigt att uttala sig om. Kontakter med traktorägaren kommer att hanteras av vår lokala anläggning i Karlstad.

Slutat tillverkas
Valtran var tio år gammal och fabriksgarantin på två år och vagnsskadegarantin på fem år hade för länge sedan gått ut. Modellen slutade tillverkas för flera år sedan.

Rickard Didriksson, chauffören, klarade sig utan några skador tack vare att han hade säkerhetsbälte.

Är alla era traktorer utrustade med bälte?

– Ja, alla nya traktorer som saluförs av Lantmännen Maskin är utrustade med bälte."

   TS
Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Ådii  
#466009 Nu har det igen hänt en olycka med döende motor och ingen bromsverkan, men i detta fall en vanlig traktor:

http://www.atl.nu/lantbruk/traktorolyck ... ssagerare/

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#466021
Ådii skrev:Nu har det igen hänt en olycka med döende motor och ingen bromsverkan, men i detta fall en vanlig traktor:

http://www.atl.nu/lantbruk/traktorolyck ... ssagerare/


Detta haveri skedde redan under våren men i vilket fall som så måste det varit en hemsk upplevelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Hema  
#466090 Även om motorn dör ha rman väl kvar motorbromsen? Visst att bromsservon kanske skulle minska, men det går väl alltid att växla ned?

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466093 Endel av olyckan var att bromstrycket till vagnen försvann med?

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Hema  
#466101
gnisten83 skrev:Endel av olyckan var att bromstrycket till vagnen försvann med?

Ja det skulle ju inte förbättra situationen nej.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Sune_  
#466113 Här är lite bilder på traktorn, hytten var intakt men rätt sned som synes.
Fast det mesta förutom den verkar ha klarat sig, balgrip frontlastare osv såg iaf helt riktigt ut.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

tallen100  
#466117
Hema skrev:Även om motorn dör ha rman väl kvar motorbromsen? Visst att bromsservon kanske skulle minska, men det går väl alltid att växla ned?

Nja det är inte säkert, finns en hel del elektronik som kan ställa till det....

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Hema  
#466120
tallen100 skrev:
Hema skrev:Även om motorn dör ha rman väl kvar motorbromsen? Visst att bromsservon kanske skulle minska, men det går väl alltid att växla ned?

Nja det är inte säkert, finns en hel del elektronik som kan ställa till det....

Det är nästan att man tycker de borde utrusta traktorerna med katapult, om de är så hi-tech att man likt ett JAS kan tappa total styr/kontrollförmåga. "Även om det kanske inte var bättre förr, var det iaf enklare." :)

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466145 Om jag tolkat det hela rätt....
När han rullade utan att motorbromsa så blev hastigheten så hög att när han släppte kopplingen så blev bromseffekten så stor att knutkorset gick av.
Knutkortset var inte dimensionerat för ett moment långt över vad motorn klarade att generera tolkar jag det som. Att det sedan gick som det gick är kanske inte så konstigt med tanke på att det verkar ha varit ett obromsat släp.
Hade han motorbromsat från början så hade olyckan aldrig skett alt om han först bromsat och sedan släppt kopplingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).