mån 15 aug 2016, 21:06#403537
Verkar vara mycket snyggt och genomtänkt, lägger ändå fram lite tankar eftersom du vill det.
takvinkel verkar ni ha tänkt en del på, blir bygget nära bostaden och med orangeriet så håller jag med dig att det nog är en bra vinkel. Annars så är jag av åsikten att lantbruksbyggnader ska ha ordentlig takvinkel för att inte bli en industribyggnad.Men denna blir en vacker byggnad inte det minsta industri känsla över.
Antar att veden hanteras på lastpallar, för det blir svårt att få tag på den äldsta veden längst in annars med bara en port. Vedförrådet verkar bli öppet upp till nock?
Ni har inte funderat på att ha porthålet till veden i gaveln och då kan rymmas en större port utan balkar och förstärkningar?
Blir det även tät väggbeklädnad i vedförådet? Då skulle en cupola kunna vara en dekorativ ventil/ självdragsventilation för vedförrådet.
förrådet på markplan är det enbart för fyrhjuling mm.? fundera på om det är bättre med porten i det förrådet förskjuten mot en av innerväggarna.
nu vet jag inte vad ni ska ha förrådet till men min far har en loge där porten sitter mitt på gaveln och utrymmet innanför porten blir svårutnyttjad när fordon ska parkeras där. hade där hellre sett porten förskjuten mot en vägg så ytan som blev kvar av gaveln hade samlats på mestadels en sida av porten. Då faller sig placering av arbetsbänk mm naturligt. Men många väljer att placera portar utseendemässigt , symmetriskt och då blir det så att man sätter porten i mitten.
lycka till och dela gärna med dig av byggtiden sen.