Servicebyggnader

Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

94 inlägg 66560 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

TheJo  
#403523 Ser ut att bli ett riktigt fint bygge :)
Roligt att se att folk lägger energi och pengar på att bygga snyggt!

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

molnia  
#403537 Verkar vara mycket snyggt och genomtänkt, lägger ändå fram lite tankar eftersom du vill det. :D

takvinkel verkar ni ha tänkt en del på, blir bygget nära bostaden och med orangeriet så håller jag med dig att det nog är en bra vinkel. Annars så är jag av åsikten att lantbruksbyggnader ska ha ordentlig takvinkel för att inte bli en industribyggnad.Men denna blir en vacker byggnad inte det minsta industri känsla över.
Antar att veden hanteras på lastpallar, för det blir svårt att få tag på den äldsta veden längst in annars med bara en port. Vedförrådet verkar bli öppet upp till nock?
Ni har inte funderat på att ha porthålet till veden i gaveln och då kan rymmas en större port utan balkar och förstärkningar?
Blir det även tät väggbeklädnad i vedförådet? Då skulle en cupola kunna vara en dekorativ ventil/ självdragsventilation för vedförrådet.

förrådet på markplan är det enbart för fyrhjuling mm.? fundera på om det är bättre med porten i det förrådet förskjuten mot en av innerväggarna.
nu vet jag inte vad ni ska ha förrådet till men min far har en loge där porten sitter mitt på gaveln och utrymmet innanför porten blir svårutnyttjad när fordon ska parkeras där. hade där hellre sett porten förskjuten mot en vägg så ytan som blev kvar av gaveln hade samlats på mestadels en sida av porten. Då faller sig placering av arbetsbänk mm naturligt. Men många väljer att placera portar utseendemässigt , symmetriskt och då blir det så att man sätter porten i mitten.
lycka till och dela gärna med dig av byggtiden sen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

skogshasse  
#403540 vad ska ni ha för värme i hallen

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
#461498 Efter mycket strul och förseningar så har äntligen bygget, eller ja, rivningen kommit igång.
Detta blir spännande. :grin:

1498549318_rivning_3.jpg
1498549318_rivning_2.jpg
1498549318_rivning_1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
#461500
skogshasse skrev:vad ska ni ha för värme i hallen


Som det ser ut nu så blir det luft / luft värmepump.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

JensSkoog  
#461502
Huggar Herman skrev:Efter mycket strul och förseningar så har äntligen bygget, eller ja, rivningen kommit igång.
Detta blir spännande. :grin:

Skit jobb., men senn blir det snyggt :-bd

Avatar Fallback

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461511 De kanske det man ska göra med en lagård hemma

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

molnia  
#461524 Nu när jag tittade på ritningen/bilderna igen så vill jag lyfta en tanke.
stödmurarna vid portarna på nedre plan ser ut att vara nära portarna. antingen att det kan vara bra att ha svängutrymme för inbackning eller att ha lite utrymme att gå förbi ett fordon parkerat utanför porten. likaså att ha djup på planen vid portarna till närmsta väg eller annat.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
#461525 Det kommer att vara 5,5 meter mellan portarna och vägkanten. Stödmurarnas placering är inte spikad än så det var ett bra tips. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
#465607 Jävlar vilket hål det blev! :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

sundelius  
#465612 Jisses Herman vilket projekt du har dragit igång #:-s

Avatar Fallback

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Hema  
#465660 Kan bara hålla med övriga, att det ser väldigt fint ut. Jag undrar som Robertberg om det ska va öppet till nock i vedutrymmet?

Samt till orangeriet så behövs det väl någon form av ventilationsmöjlighet, så ett ventilationstorn ovanför den och ett ovan veden vore väl toppen, om det nu ska vara öppet där. Sedan så riskerar väl kankse öloftet att bli fuktigt beroende på hur/om mycket växter som ska odlas. Ett alternativ/förslag skulle vara att ha en traversbalk ut från loftet in i det öppna vedutrymmet, med någon dubbeldörr eller liknande. På så sätt kan du via vedutrymmet lyftaa upp prylar på loftet. Det pratas om för lågt för traktor, men då du har ATV kan man ju lyfta på saker på en vagn och sedan från vagnen lyfta vidare upp. Hur som helst en byggnad med många möjligheter!

Men byggnaden när den blir klar, kommer bli jättefin. Önskar er stort lycka till. Ser fram emot att följa tråden.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

Huggar Herman  
#465683 Ja, just nu känns det skrämmande stort, men det blir nog skitbra när det väl blir klart.
Men det är inspel och idéer som ovan som gör att det blir ännu bättre. Saker som jag inte tänkt på eller som får mig att tänka om. Tackar för allt sånt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

molnia  
#465706 Har inte riktigt koll på hur omgivningen är, men kom på att en lättskottad o ordentlig trapp kan vara tacksamt för att kunna gå ner till verkstaden på baksidan, (antar att det är det)Att fundera på innan stödmurar gjuta/ byggs.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ny maskinhall / ekonomibyggnad.

svampbob  
#465725
molnia skrev:Har inte riktigt koll på hur omgivningen är, men kom på att en lättskottad o ordentlig trapp kan vara tacksamt för att kunna gå ner till verkstaden på baksidan, (antar att det är det)Att fundera på innan stödmurar gjuta/ byggs.

Tror du inte att en ståltrappa med greting på insidan muren är ett bättre alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).