Verkstan

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

80 inlägg 36213 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#465414 Okej, då har vi "lagat" det problemet. :wink: :grin: Märkligt att jag inte tänkte på det själv.

Då har vi bara andra problemet kvar.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#465452 Om det andra problemet var tjyvluft i bränslet så brukar slamglaskoppen vara svår att få tät, torr packning.
Lite dåligt tanklock och slangen mellan tank och påfyllning har alla förutsättningar att ta in regnvatten i alla fall 1971.. jag tömde genom bottenpluggen och sköljde med en skvätt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#465474 Jo det kan vara svårt att få tätt där, men då är det problem även vid full tank. Men både packning och glas är nytt nu, även matarpumpen är ny.
Har sköljt igenom tanken ganska ordentligt och sedan dess har inte bränslefiltret blivit fullt lika fort.

Det jag egentligen syftade på med andra problemet var att skopan vill tippa med last i. Inre läckage i ventilen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465476 Iom du har 2 cylindrar så är sannolikheten stor att en av dom har inre läckage.
Plugga slangarna till den ena och kolla om skopan ändra sig med lite last i och prova o göra samma med den andra o se om de blir skillnad.
Du får nog ha slang till dunk på den cylindern du kopplar bort :wink:

Är de lika kul på hymas så den har stålrörskopplingar?
Så har Hydrema iaf vilket gör att jag har 3 gängsystem på min maskiner :sad:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#465492 Vid vidare eftertanke tror jag inte andra kolven varit renoverad, så helt klart värt att kolla på först. :-BD

Osäker på vilka gängor det är och var, men vet att vissa som ibland pressat slangar åt oss sagt att det är en ovanlig koppling och att de inte har den på lager, varpå vi åkt till en annan mer välsorterad som inte verkar tycka att de är främmande alls.

Har även samlat på de gamla skruvkopplingarna så man kan rädda sig själv när det går sönder fredag kväll...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#505831 Måste nu byta det mesta i bromsväg, innan det blir dags att köra skit.
Efter huvudcylindrarna fram på hyttväggen sitter en sak som jag inte vet vad det är. Rören går in och ut igen. Kan givetvis ordna en bild, men någon kanske vet på rak arm vad jag syftar på. Bör ju vara samma som på original Valmet 702 eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506014 Bild på den okända detaljen:
Högra huvudcylindern redan bortplockad


En annan fråga, det finns två olika huvudcylindrar med en viss prisskillnad, enda skillnaden ser ut att vara att den ena har två raka anslutningar och den andra har en rak och en vinklad. Spelar detta någon roll egentligen? Köper ogärna den dyrare. Bromsröret bör inte vara några problem att böja till, är även mycket möjligt att jag byter alla bromsrör ändå.
Huvudbromscylinder, VALMET/VALTRA 702
Huvudbromscylinder, VALMET/VALTRA 702

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Cat554  
#506090 Det er en utjevningsventil som gjør at begge hjul bremser om du har sammenkoblede pedaler, også om de er litt ulikt justert. En liten pil kan gå fram og tilbake, slik at den tetter om du betjener bare en pedal.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506114 Beroende på hur den ser ut, är det dumt att köra utan? Hittar inget hos oie. Bromsvätskan var väldigt brun och grumlig. Blir nya rör m.m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Cat554  
#506138 Jeg har ikke forsøkt, men du kan risikere at den bremser ujevnt om du skal på veien. Tror den bør være der. Det skulle vel være nok om du får rengjort den?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506174 Jodå, skall ta loss och rengöra den. Men jag tänkte i värsta fall. Jag vet ju ännu inte hur den ser ut invändigt, men förhoppningsvis går det bra att bara göra rent den.

Vad säger ni om huvudcylindrarna? Tankar om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506411 Behöver byta packboxen vid bromsaxeln. Går denna ta utifrån eller måste jag dela axeln? Och ja det är en avbruten skruv, den ska ut den med, har bara inte kommit dit.


En helt annan sak, som inte är aktuellt exakt nu, men ändå bra att veta. Kopplingen är svår att smyga med. Går lätt och fint, men hugger till när man släpper upp den. Har kontrollerat att alla stag går fritt och är väl smorda. Pappa säger att det alltid varit så och att säljaren en gång i tiden sa att Valmet är sådan, det argumentet vill jag inte köpa. Vad är det fr fel egentligen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Erre  
#506414 Alltid svårt på bilder. Men visst ser det väl ut som att den ska gå att ta bort utifrån.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#506422 Du byter väl slavcylindrar på en gång så slipper du riva igen :oops:
Nyss gjort det jag.
Kan det vara att hytten och pedalstället rör sig i förhållande till traktorkroppen? Att den hugger.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

totte  
#506428 Knep för att få ut en packbox ur sitt säte: Borra ett par små hål i packboxen och dra i ett par plåtskruvar. Då har du något att dra i. Noga att inte borra längre än precis genom plåten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).