Bilar

Tunglastbil B-kort?

29 inlägg 18886 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#465078 Då jag bara har B-körkort, och om jag skulle råka köra en C-reggad pic-up som väger 2500kg tom, den lastar 1200kg och totalvikten blir då 3700kg. Då funderar jag om vad straffet blir för mig? Är det olovlig körning, skulle jag då lika gärna kunna köra fullstort med 60 ton och bli av med körkortet i alla fall? Tänkte om det finns nåt bötes system som det är nu, tex mindre böter för obesiktat än att köra 100km/h på 90 väg?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465080 Olovlig körning blir det i alla fall, så mycket vet jag..

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465082 Är lika illa som att inte ha nån lapp alls

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

BM-röd  
#465090 Ja är nog som jag tror! Ska man göra fel så ska det va REJÄLT!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Ferguson system  
#465091 Hvis det er like enkelt å nedregistrere et kjøretøy til 3500 kg som i Norge, så ville jeg ha gjort det.
Da sitter du fortsatt igjen med 1000 kg nyttelast.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

jannee  
#465103 Köra obesiktigat är idag livsfarligt enär ALLA polisbilar är utrustade med ett system som automatiskt läser av ALLA registreringsskyltar och varnar poliserna (om de nu inte har den avstängd) när ett fordon på något sätt är olagligt.
Köra för fort kostar pengar, men risken att åka dit är liten om du har någon som helst koll BAKÅT.
Ex, köra obesiktigat Malmö - Stockholm = då bör du ha ordentligt med tur för att komma fram utan bli haffad, men köra för fort gör många utan några repressalier.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465106 De går att regga ner i Sverige med och då måste man göra nåt som att sätta dit bakdäck som tål mindre last.
Svågern reggade ner sin japanpickis så för att få dra deras husvagn

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

Ferguson system  
#465111
gnisten83 skrev:De går att regga ner i Sverige med och då måste man göra nåt som att sätta dit bakdäck som tål mindre last.
Svågern reggade ner sin japanpickis så för att få dra deras husvagn


Sånn var det i Norge før også. Ofte måtte man ta bort ei bladfjær eller bytte støtdempere f.eks.

Det har heldigvis blitt forenklet. Nå trenger man i de fleste tilfeller kun å vise bilen, betale ei lita avgift, for så å få utstedt nytt vognkort.

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

Peteflamingstar  
#465115
gnisten83 skrev:De går att regga ner i Sverige med och då måste man göra nåt som att sätta dit bakdäck som tål mindre last.
Svågern reggade ner sin japanpickis så för att få dra deras husvagn


Kostar nedreggning nåt? Är lite i samma sits men lutar åt att ta utökat B-kort istället.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

opekka  
#465121 Om det räcker med att ta utökat B, alltså B96, är det absolut enklast. Jag tog en lektion vid körskola. Sedan uppkörning. Klart. Inget teoriprov.

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465124
opekka skrev:Om det räcker med att ta utökat B, alltså B96, är det absolut enklast. Jag tog en lektion vid körskola. Sedan uppkörning. Klart. Inget teoriprov.

Samma här, busenkelt!

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

Robbanhög  
#465130 Det lär inte räcka med B96 då det bara ökar totalvikten för släpet och har således inget med själva bilen att göra. Det är fortfarande 3500 kilo som gäller.

Avatar Fallback

Re: Tunglastbil B-kort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465163 För attt regga ner totalvikten måste du göra en försämring av däck el fjädring och antar att de kostar som en registreringsbesiktning helt enkelt. Vet inte om de går att regga som tung personbil som det går att göra med husbilar eller bussar som man då kan betydligt högre totalvikt på fordonet och köra de på ett B kort MEn de måste vara taget 1996 eller tidigare!
Kanske fodrar att de är ett täckt skåp då

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

Ola63  
#465177 B96 räcker inte, då handlar det om en fordonskombination. Bil+släp.

Användarvisningsbild

Re: Tunglastbil B-kort?

Ola63  
#465178 Det finns vissa lastbilar som är reggade så att du kan köra dom med B-kort trots en totalvikt på över 3500 kg, men då är det vissa förutsättningar som gäller. B2 tror jag dom heter. Samma som gnisten skriver om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).