Bioenergi

Många frågor om ved!

45 inlägg 24124 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Många frågor om ved!

Johan_L  
#46416 Hej!
Jag har sålt en del ved innan men funderar nu på att satsa lite hårdare!
Nu ska jag köpa in ved för att sedan processa upp.
Vad ska man betala? Alla dessa begrepp är lite otydliga för mig. Betalar man kubiben med eller utan luft, med bark? Eller hur gör man?
Och vad är isåfall ett ok pris? (om man får fråga?)
Hur mycket "färdig ved" ger dessa mått ovan?
Jag har hört något om att 1kbm långved ger ca 2kbm kluven ved stjälpt? Stämmer det?
Hur säljer ni eran ved? Och vad går åt mest eller är lättast att sälja?
Småsäck? 1kbm säck? Löst? 30 el 50 cm?
Några andra bra tips till en relativ nybörjare?
Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46420 detta besvarar nog några av dina frågor..

MickeBM skrev:Hej,

Här har du en undersökning i ämnet.

http://dalea.du.se/research/archive/705 ... 35b8c8.pdf


Sen har ju ved ett "konstigt" pris samma pinne/vedbit är större i en större stad än på glesbygden.... kolla den lokala handlarn (blocket) eller dylikt för pris.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46425 Jo det var en bra sida! :-bd
Men jag blir inte mycket klokare, borde finnas någon "vedbok för dummies"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

stegmaster  
#46452 När vi kjöpar en trailerlass med tall ca 33-35fkm, så får vi ca 65 1kbm sekker( inte stablat i sekken )

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Høsøien  
#46475 www.norskved.no

Der finner du mye god og riktig informasjon.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46477
stegmaster skrev:När vi kjöpar en trailerlass med tall ca 33-35fkm, så får vi ca 65 1kbm sekker( inte stablat i sekken )


fkm? Är det kbm med eller utan luft?

Jag är som sagt väldigt dålig på dessa uttrycken.
Vad får man ge för björkved i ca 3m längder idag? UNGEFÄR.
Vad är bäst kbm med luft eller kbfub-sltså utan luft om jag fattat det hela rätt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Thunborg  
#46495
Johan_L skrev:
stegmaster skrev:När vi kjöpar en trailerlass med tall ca 33-35fkm, så får vi ca 65 1kbm sekker( inte stablat i sekken )


fkm? Är det kbm med eller utan luft?

Jag är som sagt väldigt dålig på dessa uttrycken.
Vad får man ge för björkved i ca 3m längder idag? UNGEFÄR.
Vad är bäst kbm med luft eller kbfub-sltså utan luft om jag fattat det hela rätt..


Ved i trave = m3 travat , m3 fub = fastkubikmeter under bark, för att få kubik utan luft får man använda ett omräkningstal. Och det beror på hur det ser ut i traven , grovt räknat 1 m3 travat = 0,60 m3 ved alltså 40 % luft.

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

halvproffs  
#46497 Hej. fub står för :fast kubik under bark, alltså utan luft också, i ditt fall säljer du väl veden med bark på. Ved brukar räknas i travat mått eller stjälpt mått och då är det ett antal % luft med. ca 30-60% Hoppsan dubbla svar

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Thunborg  
#46507 [quote="halvproffs"]Hej. fub står för :fast kubik under bark, alltså utan luft också, i ditt fall säljer du väl veden med bark på. Ved brukar räknas i travat mått eller stjälpt mått och då är det ett antal % luft med. ca 30-60% Hoppsan dubbla svar[/quote
]
Ja men det är bara ditt halvproffs som är rätt :oops: Jag får skylla på att det är för kallt
:lol:

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46510 Ok tack!
Skogsbolagen när dom handlar upp björkmassa, betalar dom per m3 eller m3fub? Och vad betalar dom?
Jag har fått ett pris på 300 kr, men vet inte är om det är för m3 eller m3fub...
Jag är som sagt lite ny på detta med olika mätningar, men med stjälpt eller travat, färdigkluven vet jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46517 Jag har nu surfat runt lite till på detta kanonforum!!
Såg då prislistor från skogsbolagen, och där låg det runt 300 kr/m3fub.
Men hur räknar man om från m3 till m3fub? Det kan väl inte vara så lätt?
Vad borde priset ligga på då om man räknar m3..
(känns som att det är lättare att räkna ut m3 än m3fub) Eller har jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Bengt olsson  
#46544 Hej,på björk brukar man räkna med 50%
Du köper tex 100 fastmeter för 300kr eller 50m3 lös för 150kr metern,fast lös priset brukar ligga på 170-200 kr metern,kan skilja ganska mycket på en trave på hur mycket du får ut beroende på hur stockarna är (grovlek-raka).
Klöv 50m3 björk fick ut ca 65 m3 löst 35cm kan variera ifrån lika mängd till det dubbla,skiljer om det är 20cm du klyver eller 50cm.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Johan_L  
#46550 Tack så mycket!
Nu börjar det klarna för mig!

Vad tror nu erfarna rävar då? Vilka längder och volymer ska man satsa på? 30cm 50cm? Löst? 1kbm? Småsäckar?

Tack än en gång!

   TS
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46570
Johan_L skrev:Tack så mycket!
Nu börjar det klarna för mig!

Vad tror nu erfarna rävar då? Vilka längder och volymer ska man satsa på? 30cm 50cm? Löst? 1kbm? Småsäckar?

Tack än en gång!



Se till att ha tillgång till långved BILLIGT dvs inte köpa dyrt för massaveds pris...

kolla vad den marknaden vill ha som du ska sälja till, bor du närmre en större by/stad kan du kanske sälja småsäckar till en lokal firma och tjäna en hacka på de..

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Bengt olsson  
#46585 Du får annonsera så får du se vad folk vill ha!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).