Motorsåg och handhållet

Tankade olja i bensintanken

15 inlägg 11424 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankade olja i bensintanken

bmbuster  
#45263 Hej

Gjorde bort mig och tankade tvärt om. uptäkte mistaget innan jag startade så att olja och bensinen kunde hällas ur innan start av sågen. sköljde ur bensintanken ett par gånger med bensin innan jag tankade rätt igen. Sågen gick ett par små träd sedan stannade den helt utan att få gång. Gissar att det är olja kvar som har satt igensig. Vad bör bytas/ rengöras på sågen. Det är en av stils minsta hobbysågar som vi använder till lätt fälning och komplement till den större sågen och röjsågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankade olja i bensintanken

swe#kipp  
#45264 Prova att byta bränslefilter och skölj ur tanken med ren bensin några gånger !

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

orre  
#45330 Har gjort samma sak. Den gick dock utan att stanna men rök som en påskeld :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tankade olja i bensintanken

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45332 Ta lite ren bensin o skölj ett par gånger till, se till att allt är rent innan du byter filtret.
I med ny fin bra blandat bränsle o dra lite.. kanske ge den en snaps eller två. Det är ju jul o så nu..

Kolla när du byter om det är olja upp i slangen. I så fall lossa slangen vid förgasaren o ta bort det. Skulle det kommit upp i förgasaren så får denna med rengöras, eftersom den rök kraftigt finns det tanke om det...

Du fick nog inte ur oljan vid sköljningen, vilket normalt brukar räcka.

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

bmbuster  
#46272 Hej
Tack för hjälpen. Har gjort rent tanken och sköljde rent bränslefiltret i ren bensin och nu startar den fint

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

morco  
#579904 Letade reda på denna tio år gamla tråd istället för at starta en ny...

Jag har lyckats med samma sak som trådstartaren med den lilla skillnad att jag körde vidare tills sågen gick konstigt och dog. Gjorde därefter flertalet omstartsförsök innan jag nu tre veckor senare kollade om tanken var fylld, jo visst var den fylld.....

Jag har sköljt ur tanken med med en skvätt bensin och min fråga är om det är någon fara för motorn att försöka smälla igång den men rätt drivmedel i tanken eller om man måste plocka bort förgasaren och blåsa den ren?

Det är ingen eko-olja utan ren mineralolja jag kör med, tacksam för svar!

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

Avslutat-02  
#579905 Hoppas det är okej för vissa att jag lägger mig i och svarar. :d

Det är inget problem, det som kommer hända när sågen går igång är att den kommer ryka och kanske gå ganska dåligt.

Vilja dö på tomgången, men det kommer gå över, ha lite koll så att den inte sotar igen ljuddämparen. I övrigt så är det bara att tanka och åka.
Lycka till.

Förresten vad är det för såg?

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

morco  
#579910 Härligt, lite vad jag misstänkte, tack för svar röjjarn!
Skuggade över tråden om onödiga inlägg, tycker inte du ska ta åt dig ett dugg! Mycket av dina inlägg är svar på sakfrågor likt denna och då tycker jag nog det är ok att liva upp lite däremellan så kör på!!

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

morco  
#579911 Sågen är en Husqvarna 350 som min saliga svärmor köpte till vedbacken, den blev min första såg efter skogsförvärvet för 6 år sedan. För att vara en farmarsåg går den förjäkla bra!

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

Avslutat-02  
#579912 Okej ja, det är en rolig och stark såg.

Med tanke på åldern så är det nog ingen primerblåsa på den? Annars är den riktigt lämpligt till att pumpa runt nytt bränsle.

Annars så får man rycka och spela lite på choken....

Användarvisningsbild

Re: Tankade olja i bensintanken

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579913 350 var underskattade...

Jag har sett detta en del gånger. Oftast går det bra o bara tuta o köra efter man tankat fel och rättat till detta fel.
MEN...
Ibland drar de högt inspirerade motorsågsanvändarna så mycket att oljan (om den går förbi filter i tank) når förgasare och är det oturligt så stannar den där. Då har det kommit in under membran vilket gör detta stumt och inte pumpar.
Senast redigerad av Mange sön 04 aug 2019, 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tankade olja i bensintanken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579914 Gjorde samma härom året och sköljde två gånger med aspen och drog sedan igång den och har kört på
utan minsta störningar.
Den luktade bara lite konstigt första stunden.

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579916 Da lukte litt rart ei stund ja, med Husqvarna dunk gjer eg aldri tabben, men har skjedd med stihl dunk

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

morco  
#579973 Nu mår min vän bra igen, ett större antal supar rätt ner i förgasaren och den gick längre för var sup.

Till sist gladde jag grannarna med ett rejält ylande och skimrande vacker blågrå rök!

Avatar Fallback

Re: Tankade olja i bensintanken

Avslutat-02  
#579979 :-bd välkommen ut ur dimman.
:-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).