/Niklas
DrW skrev:Tåndemåla skrev:Planen är inte offentlig! Kravet är att du som markägare kunna redogöra var du har dina naturavsättningar!
"• Naturvärdesavsättningar, naturvård och mål för skogsbruk är offentliga handlingar."
För mig låter det som hela min plan kan begäras ut av vem som helst. Saxat ur Holmens beskrivning
Tåndemåla skrev:DrW skrev:Tåndemåla skrev:Planen är inte offentlig! Kravet är att du som markägare kunna redogöra var du har dina naturavsättningar!
"• Naturvärdesavsättningar, naturvård och mål för skogsbruk är offentliga handlingar."
För mig låter det som hela min plan kan begäras ut av vem som helst. Saxat ur Holmens beskrivning
Så är det inte! Jag har aldrig hört att någon privat skogsägare har fått frågan om att visa avsatt naturvård avsättningar. Kyrkan ock någon kommun vet jag!
Tåndemåla skrev:Niking hur vill du ha det om allt är bra?
DrW skrev:Jag vänder mig mot allt som antyder möjlighet till intrång i mina "företagshemigheter" dvs främst min planering för framtida gallringar, röjning, avverkning mm. Allt detta fins i min plan och den vill jag ha för mig själv.
Jag tycker att det finns många bra saker med certifieringen, inte minst att det tvingar mig att hålla ordning på mina planer och bokföring men borde det inte räcka att jag måste godkänna revision av organisationernas revisorer? Varför ens antyda att vem som helst (lokal NSF förening? Nyfiken granne?) kan klampa in och begära ut min planering för de närmaste tio åren?
Hur som helst så känns det som att utvecklingen går mot att alla måste certifiera sig för att få avsättning för virket, och jag gör ju redan det mesta som krävs...
Tåndemåla skrev:Skogsbolagen får inget extra för att det är certifierat! De får där emot sälja sina färdiga produkter där det vill!