lör 24 jun 2017, 10:37#461125
Tåndemåla skrev:Vid en revision går revisorn igen om planen och kollar så den klarar alla krav vad det gäller planstandard. Att sen är aktuell och ätt åtgärden följs. Även att det finns 5% no ns och % lövdominerade bestånd. Sedan kollar man på att avtalet är rätt och att alla fastigheter är med. Sedan kollar man några utvalda bestånd i skogen där man kollad att åtgärderna följer kraven. Men även att det inte finns eftersatta bestånd. Här blir det ofta avvikelser med eftersatta röjningar och dåliga planteringar menäver att det finns mycket gammal skog.
sedan kollar men naturavsättningarna att de sköts rätt och ns huggningar är väl utförda. Även ved backen är ett bra ställe att kolla då det ofta finns död ved och naturvärdes träd. Vanliga avvikelser är ej godkänd plan. Upphuggen generell hänsyn och död ved. Även dokumentationen är ofta bristfällig.
kommer men till en 60+ bonde med egen grävmaskin vet man att nu blir det avvikelser.
@Tåndemåla:
Jag hittade förslagen till revideringar i FSC-standarden och jag blir mörkrädd när jag läser delar av den:
https://se.fsc.org/preview.skillnader-n ... .a-909.pdfOroande nyheter stycke för stycke:
Naturvärdesbedömningar"...Att naturvärdesbedömning även krävs inför vägutbyggnad och grövre gallring..."
Rent definitionsmässigt finner jag det luddigt vad som är en naturvärdesbedömning och vad som är en grövre gallring.
Rödlistade arter och artskyddsförordningen"...Nytt är att åtgärder vid för rödlistade arter ska stå i proportion till arternas hotkategori och att större skogsbrukare (>5000 ha) även ska beakta åtgärdsprogram för hotade arter och miljöer i sin landskapsplan samt utforma strategier för att bidra till att uppnå gynnsam bevarande status för hotade arter och naturtyper. En annan nyhet är en indikator om hänsyn till skogsanknutna arter enligt Artförordningen..."
Hänsyn till fåglar "...All underväxt ska lämnas som inte är till hinder för skötselåtgärden, vilket bidrar till
skydd för fåglar. Hänsyn till lövträd och lövträdsandel gynnar också fågellivet.
Särskild hänsyn tas till viktiga häckningsbiotoper under häckningstid. Skogsbruk
undviks helt i närheten av örn- och fiskgjusebon under häckningstid samt tjäderspelplatser under speltid. Speciella hänsyn tas till fåglar med liten populationsstorlek..."
Att åta sig att göra saker som gynnar fåglar och rödlistade arter känns som ett klart självmål när det kommer till möjligheten att själv få förfoga över sin egendom, sett till dagens juridiska turer.
Anpassat brukande"...Utöver de 5 % produktiv skogsmark om ska avsättas
ska ytterligare 5 % avsättas eller ha ett anpassat brukande. Anpassat brukande kan innebära förstärkt hänsyn,
någon specifik naturvårdsåtgärd, kontinuitetsskogsbruk eller social hänsyn. Social
hänsyn innefattar både hänsyn till renskötseln och till lokalsamhället..."
Hur fan kan man ens överväga att gå med på något sådant från skogsbrukets sida, att hitta 5 % som man kan offra på naturvårdens altare är betydligt lättare för de flesta än att hitta 10 % (då får man nog börja offra bestånd lämpade för ren produktionsinriktning)?
Plantering av främmande trädslag"...Bestånd dominerade av främmande trädslag i hela landet och granbestånd inom Nemoral zon definieras nu som plantage, inte bara skog planterad på jordbruksmark.
Det finns en begränsning i hur mycket skog som får planteras med främmande trädslag (omföras till plantage). Begränsningen innebär att certifikatsinnehavaren maximalt kan ha
5 % skog som omförts till plantage från naturlig skog efter 1994, räknat på hela markinnehavet. Nytt är också att hjälpplantering med främmande trädslag endast får ske i bestånd som är dominerade av främmande trädslag. En begränsning finns också för att etablera bestånd i närheten av reservat.
Kraven för att hantera självspridning har tydliggjorts..."
Visst var det max 50 % av arealen med gran i Nemorala zonen tidigare?
Körskador och hänsyn till vatten"...Underhåll av befintliga diken måste vara väl motiverad..."
Kan ju tycka att det skulle krävas motivering för att få undvika att vidmakthålla markavvattning då fokus på minskade körskador torde fokusera på bättre reglering av vattennivåer i markerna.
Edit: såg nu att jag att jag citerat fel inlägg från dig, det skulle vara det om att se på helheten.
För egen del överväger jag starkt om huruvida jag skall förbli certifierad (i alla fall via FSC) om de här galenskaperna går igenom.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain