Traktorer och processorer

Valtra A4- serien

44 inlägg 30017 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441978 Jag följer Tractor Mike på youtube, han var i förra veckan till National Farm Machinery Show. Förutom att tala om kompakttraktorer (som är hans fokus) så blev det en del snack om 4700, 5700 och 6700.
Plattformen för detta var en 350 miljoner $ investering och ska vara en helt ny design. Ska vara en modulär plattform som enkelt kan modifieras enkelt - många gemensamma reservdelar och ska vara enkelt att bygga i olika fabriker. Dessa saker gäller ju A4 också därför tyckte jag det var värt att nämna.

https://youtu.be/OssAsnQN614?t=2m27s

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Fredrik Reuter  
#442059 Hej,
Nu fick jag svar från Lantmännen Maskin - denna version av A4 är inte förberedd för TwinTrac.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#442333 Som förväntat alltså.

Vore roligt att få ut tillbehörslistan och jämföra med A3. Med tanke på att det är helt nytt så kanske saker försvinner.

Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442359
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu fick jag svar från Lantmännen Maskin - denna version av A4 är inte förberedd för TwinTrac.

"Denna versionen av A4"? Menar dom att de ska komma fler version?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Fredrik Reuter  
#442657 Hej,
Om jag ska tolka detta så nej, ingen Twintrac på A4, kanske kommer på A5?

Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

jannerik  
#443705 Intressant , dock kunde dom (Valtra) hört av sig till forumet först så grejerna hade hamnat på rätt plats från början... :wink:

Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

cosy  
#443983 Om ingen twin trac går att få till A4.Så fall är det bara N103 som är intressant för mindre skogsägare.
Billigare allternativ skiter Valtra tydligen helt i.
Dom flesta bönder förstår nog inte ens hur bra twin trac är. Vilket är helt otroligt i mina ögon.


Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

Frank  
#460291 Kanske det finns en del som har sett och eventuellt kört nya A4? Vad har ni för åsikter och intryck nu?
Såg en A74 på Farmari mässan i Seinäjoki och med tanke på användning i skogen så var nog intrycken blandade.
Plus för rymlig hytt, hydraulpump med större kapacitet och ....... tror det var de enda plussen (lite elak måste man va). Växelspaken verkade rätt kort i förhållande till armstödet med frontlastar joysticken, men vet inte om det är direkt ett problem (har ingen erfarenhet av frontlastarkörning). På höger sida under hytten fanns det en hel del rätt lågt monterade rör å slangar. Kanske de fyrcylindriga är renare. T.ex N serien verkade inte ha lika utsatta rördragningar. Hade tänkt höra mig för om skogshytt med skyview fönster man det kryllade av folk i den rätt anspråkslösa Valtra/agco sektionen. Efter en lusläsning av den finska broschyren så kan man konstatera att de inte nämns där. Förvånande är också att användningen i skogsbruk nämns endast i en bisats. Det finns inga bilder av traktorn i skogsbruk heller. I broschyren för A3 nämns åtminstone skogshytt med gaspedal baktill i hytten och användningen i skogsbruk illustreras med bild. Valtra/Agco kanske anser att om man ska köra i skogen så ska man köpa N. Kanske blir en del skogsutrusning erbjuden via Unlimited i framtiden?
Är själv inte någon seriös spekulant på nya maskiner. Kör med en 865a och är rätt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Sidekicknicke  
#460325 Tänkte när jag gick på mässan, att Valtra gärna visar upp sin A-serie (dock ej nya) med kran och rull/stegaggregat. Hur smidig den ska vara. Men då finns det inte twintrac som val ens. Konstigt att de gärna vill stoltsera med den i skogen men man kan inte gå fullt ut. Kommer kanske en tredjeparts lösning på det snart?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#460851 Anders skördare byggde ju om A3 till spakstyrning väl för att köra när man sitter bakåt? Men de gick ju i konkurs.

Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461047 Finns Nisulabyggd A3 på Youtube med omdöpt Mowikran och och Nisulaaggregat på kranen som också verkar vara spakstyrda bakåt

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Seb macahan  
#461417 Lantmännen i Karskrona erbjuder sin valtra kunder at få a-serien med dubbelkommando. Har inte sett någon än men deras maskinsäljare hävdar att dom löser det lokalt i egen verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

melhar  
#507913 Hei,

Pratet med en Valtra seljare i fjor om denne traktoren. Samme plattform som MF sin Global serie, men Valtra lanserte A4 uten Snabbväxel først og fremst for å holde vekten nede. Seljeren påstod at Valtra kommer med Snabbväxel i løpet av 2018/2019, vet ikke om det stemmer. MF har jo nå lansert Dyna-4 transmisjonen også for 5700 serien (nye Global).

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#508051 Brasilianska A4:an har snabbväxel enligt hemsidan, typ sedan den först lanserades där tror jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).