Öppna kategorin

Hydraulpump

15 inlägg 10395 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulpump

Chrester  
#460185
1497728510_image.jpeg
Hej!

Detta rör sannerligen inte skog men lägger den i övriga maskiner så får admin ta bort om det inte passar.

Jag har fått köpa en hårdbalpress(new Holland 274)för en spottstyver av en bonne som lagt ner verksamheten. Pressen har stått 5-6 oanvänd men dock under tak. Jag har fått ordning på knytningen men blir inte klok på kastaren.

Det sitter en kastare på som drivs av en egen Hydraulpump och har således ett slutet system. Sist bonnen körde börja det läcka olja och sen dess har han inte kört. Jag slog i lite olja nu och prövade att köra. Det första som händer är att en slang går sönder och olja sprutar som en fontän. Bytte slangen och i med ny olja.

Nu håller system tät men jag får inte kastaren att gå runt. Har felsöket till pumpen(?) på bilden som verkar driva själva kastar valsarna. Slagen blir hård och varm på ena sidan och kall och mjuk på andra sidan denna pumpen. Ni som kan hydraulik, kan den kärvat på nått sätt? Skurit?

Tar tacksamt emot alla ideer!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Stigen  
#460187
Chrester skrev:
1497728510_image.jpeg
Hej!

Detta rör sannerligen inte skog men lägger den i övriga maskiner så får admin ta bort om det inte passar.

Jag har fått köpa en hårdbalpress(new Holland 274)för en spottstyver av en bonne som lagt ner verksamheten. Pressen har stått 5-6 oanvänd men dock under tak. Jag har fått ordning på knytningen men blir inte klok på kastaren.

Det sitter en kastare på som drivs av en egen Hydraulpump och har således ett slutet system. Sist bonnen körde börja det läcka olja och sen dess har han inte kört. Jag slog i lite olja nu och prövade att köra. Det första som händer är att en slang går sönder och olja sprutar som en fontän. Bytte slangen och i med ny olja.

Nu håller system tät men jag får inte kastaren att gå runt. Har felsöket till pumpen(?) på bilden som verkar driva själva kastar valsarna. Slagen blir hård och varm på ena sidan och kall och mjuk på andra sidan denna pumpen. Ni som kan hydraulik, kan den kärvat på nått sätt? Skurit?

Tar tacksamt emot alla ideer!

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Stigen  
#460189 Kör du från traktorns hydraulik eller genom att traktorn driver pump genom k-axel?
Sitter slangarna fel kanske? Tryck resp. retur.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460190 Det drivs genom K-axel så detta hudraulsystemet har bara med kastaren att göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Stigen  
#460202
Chrester skrev:Det drivs genom K-axel så detta hudraulsystemet har bara med kastaren att göra.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Stigen  
#460204 Har du kunnat snurra hydraulmotorn manuellt? Kärvar den nån annan stans? Har den stått länge och ska få snurr på många axlar/växlar/remmar osv så kan det sitta fast utav bara den. För att veta om motorn funkar (om nu slangar sitter rätt) får du koppla bort remmen från den så att det inte blir motstånd. Sedan, om den funkar får du känna runt var motståndet/kärvandet sitter.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

totte  
#460236 La tråden här i Öppna, eftersom det inte är varken skogs- eller inomgårdsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Tosca  
#460251 Sitter det filter någonstans i kretsen?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460264 Ja det sitter ett filter i behållaren man fyller på olja i. Det såg helt ok ut tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460268 Ska ut och ta loss den och se så den går runt utan motstånd så att säga. Återkommer då det med säkerhet uppstår nya frågor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

Tosca  
#460288 Även om filtret ser fint ut, kan det vara bra med ett nytt för att säkert utesluta det som felkälla.
Sitter det något reglage som styr hur kastaren ska gå, eller snurrar den konstant?
Man borde ju rimligtvis kunna styra kasthastigheten på den.
Kanske en eldosa för att både vrida kastaren vid svängar samt höjd och kraftreglering?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460295 Hej!

Fick igång kastaren nu efter att ha smörjt och leat upp alla remdrivna hjul.
Har även fått ordning på att den gör fina knutar på båda sidor!

Nu ska jag bara försöka lösa så balarna blir jämna i geometrin och att snörena sitter hårdare kring balen.
Kan detta ha att göra med ojämn inmatning och inte tillräckligt höga varv på traktorn?

Tacksam för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460298 Kastaren styrs via en kran på en av slangarna. Denna slagen är tänkt att dra in i hytten så man från hytten kan styra om den ska kasta i framkant eller bakkant på vagnen. Vad gäller styrning i sidled så har bonnen byggt på en egen hydraulkolv som går på traktorns uttag så även denna styr man från hytten via reglagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump

macke  
#460303 Det finns säkert på pressen en vev på varje sida om presskanalen som du kan justera hur hårt balen ska vara pressad.
Så justera där till du får en jämn höbale.
Snörena kommer sitta bättre när du har justerat in trycket.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump

Chrester  
#460324 Helt rätt Macke!
1497790104_image.jpeg
1497790102_image.jpeg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).