Vedmaskiner, flishuggar

vedsäck / bigbag

79 inlägg 64376 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454837
molnia skrev:Sista modellen har vi och har använt i ca 2år. Den första modellen hade vi i ca 3-4 år och då gick de inte att lyfta mer utan att de sprack.
"Nätsäcken" köptes med rabatter under elmia. :-BD
Vi har inte använt nätsäcken lika länge men jag har större förtroende för denna rep-nätsäck.
1494566768_20170509_202059.jpg



Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Vedproducent  
#454844
Zixten skrev:
molnia skrev:Sista modellen har vi och har använt i ca 2år. Den första modellen hade vi i ca 3-4 år och då gick de inte att lyfta mer utan att de sprack.
"Nätsäcken" köptes med rabatter under elmia. :-BD
Vi har inte använt nätsäcken lika länge men jag har större förtroende för denna rep-nätsäck.
1494566768_20170509_202059.jpg



Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?
Det låter konstigt. Jag har 750 st och de äldsta är 3 år. Det är ytterst få som ens en maska gått sönder på. Håller nog minst 10 år det är vad jag tror.

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Granstorp  
#454845 Använder enbart 1m3 nätsäckar på EUR-pall ihop med ett kombistativ. Fick precis hem 100st säckar från Espegard och vill minnas att jag betalade 19kr/st. Kommer aldrig att använda Bigbag igen pga att dom lätt spricker som en nylonstrumpa. Ett flertal brast också i själva lyftöglorna och det är inte kul när kundens släpkärra står under... Tycker också att veden torkar betydligt fortare i nätsäckarna.

Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

80-90  
#454847 Tror jag ska börja med stativ å nätsäck jag med :-BD börjar bli j trött på big bag säckar som inte håller !!

Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

80-90  
#454848
Vedproducent skrev:
Zixten skrev:
molnia skrev:Sista modellen har vi och har använt i ca 2år. Den första modellen hade vi i ca 3-4 år och då gick de inte att lyfta mer utan att de sprack.
"Nätsäcken" köptes med rabatter under elmia. :-BD
Vi har inte använt nätsäcken lika länge men jag har större förtroende för denna rep-nätsäck.
1494566768_20170509_202059.jpg



Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?
Det låter konstigt. Jag har 750 st och de äldsta är 3 år. Det är ytterst få som ens en maska gått sönder på. Håller nog minst 10 år det är vad jag tror.

Har du dom under tak ?? Skuggigt ??

Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

svenolof56  
#454849
Vedproducent skrev:
Zixten skrev:
molnia skrev:Sista modellen har vi och har använt i ca 2år. Den första modellen hade vi i ca 3-4 år och då gick de inte att lyfta mer utan att de sprack.
"Nätsäcken" köptes med rabatter under elmia. :-BD
Vi har inte använt nätsäcken lika länge men jag har större förtroende för denna rep-nätsäck.
1494566768_20170509_202059.jpg



Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?
Det låter konstigt. Jag har 750 st och de äldsta är 3 år. Det är ytterst få som ens en maska gått sönder på. Håller nog minst 10 år det är vad jag tror.

Mina äldsta notsäckar är ca 7 år och de är som nya fortfarande. Tycker dock att de har minskat något på grovleken på repen på senare tid, men tror inte att det betyder något.

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Vedproducent  
#454852 [/quote]


Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?[/quote] Det låter konstigt. Jag har 750 st och de äldsta är 3 år. Det är ytterst få som ens en maska gått sönder på. Håller nog minst 10 år det är vad jag tror.[/quote]
Har du dom under tak ?? Skuggigt ??[/quote]Nejdå det är mest sol hela dagen. Men den kallas ju för evighetssäck. Det vet jag ju kanske inte men bra länge håller den. Säkert 10 år minst.

Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

erikl  
#454859 [emoji15]

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Andreas99  
#454868
Vedproducent skrev:



Såg att en granne hade sånna säckar, jag var lite nyfiken och gick och tittade, såg då att det redan gått sönder lite i nätet, verkade vara dåligt då det är första gången han använder dom, hur upplever du att dom håller?[/quote] Det låter konstigt. Jag har 750 st och de äldsta är 3 år. Det är ytterst få som ens en maska gått sönder på. Håller nog minst 10 år det är vad jag tror.[/quote]
Har du dom under tak ?? Skuggigt ??[/quote]Nejdå det är mest sol hela dagen. Men den kallas ju för evighetssäck. Det vet jag ju kanske inte men bra länge håller den. Säkert 10 år minst.[/quote]
Imponerande och snyggt. Ungefär hur mycket kubik har du där?

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Vedproducent  
#454889 Det är ungefär 5-600 m3 på den bilden men det är ju bara lite i kanten på vedupplaget.

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454892 Hittade denna reklamen, titta 4,15 in i videon så ser man att et verkar vara hållbart detta.
Undrar om man kan få tag på dessa till ett vettigt pris...


Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Vedproducent  
#454897
Zixten skrev:Hittade denna reklamen, titta 4,15 in i videon så ser man att et verkar vara hållbart detta.
Undrar om man kan få tag på dessa till ett vettigt pris...


Jag tror bara den säcken finns med stängd botten. Jag har inte lyckats hitta den med bottentömning i alla fall. Ser att Espegard tar 140 kr plus moms för dom. Går säkert att få dom billigare om du köper många och du klarar dig med fast botten. Jag tror ändå inte du kan jämföra varken torkningsförmågan eller hållbarheten jämfört med notsäcken.

Notsäcken är dyrast av alla säckar att köpa men i slutänden så tror jag den blir billigast av alla inkl 1 m3 engångssäck.

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Andreas99  
#454898 Hahaha då har du verkligen rätt namn här på forumet. Säljer du bara till privata eller du har någon stor uppköpare oxå?

Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

svenolof56  
#454900
Vedproducent skrev:
Zixten skrev:Hittade denna reklamen, titta 4,15 in i videon så ser man att et verkar vara hållbart detta.
Undrar om man kan få tag på dessa till ett vettigt pris...


Jag tror bara den säcken finns med stängd botten. Jag har inte lyckats hitta den med bottentömning i alla fall. Ser att Espegard tar 140 kr plus moms för dom. Går säkert att få dom billigare om du köper många och du klarar dig med fast botten. Jag tror ändå inte du kan jämföra varken torkningsförmågan eller hållbarheten jämfört med notsäcken.

Notsäcken är dyrast av alla säckar att köpa men i slutänden så tror jag den blir billigast av alla inkl 1 m3 engångssäck.


Jag har kommit till samma åsikt. Köpte för nästan 10 år sedan 5 st för att prova, men tyckte då att de var för dyra. Dessutom hade jag säcken att hänga för högt upp vid ifyllningen så de blev svåra att få att hållas upprätta på pallen.
Idag håller jag på att helt gå över till notsäckar. För vissa tar det ett tag att fatta .....

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Vedproducent  
#454905 Det är den absolut stadigaste säcken av alla jag provat i alla fall. Kan bara minnas att en enda säck vält och det var väl egentligen jag som slarvat och ställt den lite fel på en för smal pall. Men som alltid vid fyllning av säckar så gäller det att ha elevatorn högt så veden ramlar så rakt ner i säcken som möjligt för att slippa böjen på säcken som lätt blir annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).