Föryngring

Plocka egna plantor

45 inlägg 36913 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plocka egna plantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454439 Någon som tror/vet om man plocka egna, exempelvis tall , plantor och sen plantera på hygget? Skulle det kunna fungera?
Har ju massor med små sådan i "barrotsstorlek" runt om i skogen.
Bortse från arbetstiden.....



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454442 Det går bra men med två stora risker. Första är att du drar upp plantorna istället för att gräva upp de.. Det blir skavda och avryckta finrötter! Och den andra risken är att du väljer förstora plantor för då får du förstört rotsystem. Men du får bättre plantor till mindre kostnad om du köper.

Men där emot kan man flytta självföryngring några meter om det blivit glest någonstans. Det finns verktyg för det när man gräver en grop och sedan gräver man upp en planta och sedan placera planta och jordklump i gropen och trampa åt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

hlb  
#454443 Satte en rad julgransstora granar med rejäl rotklump med traktorgrävaren för 25 år sedan och det gick bra. Enar skall stå i samma riktning (norr/syd) som tidigare har jag hört.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Flax12  
#454445
Tåndemåla skrev:Det går bra men med två stora risker. Första är att du drar upp plantorna istället för att gräva upp de.. Det blir skavda och avryckta finrötter! Och den andra risken är att du väljer förstora plantor för då får du förstört rotsystem. Men du får bättre plantor till mindre kostnad om du köper.

Men där emot kan man flytta självföryngring några meter om det blivit glest någonstans. Det finns verktyg för det när man gräver en grop och sedan gräver man upp en planta och sedan placera planta och jordklump i gropen och trampa åt. :-BD

Om man skulle trots allt ta upp plantorna ur jord jag tänker på en mossodling med svart len jord, vilken tid på året skulle vara skonsammast?

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

hlb  
#454446 Skulle säga Aug-Sept , men vet egentligen inte.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

sundelius  
#454447 Farsan har tagit mycket granplantor ur vårt grusgrop och planterat ut. Det har stått och stampat ett par år men sen har de satt fart, jag kan då inte se några fel på dem

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454449
Flax12 skrev:
Tåndemåla skrev:Det går bra men med två stora risker. Första är att du drar upp plantorna istället för att gräva upp de.. Det blir skavda och avryckta finrötter! Och den andra risken är att du väljer förstora plantor för då får du förstört rotsystem. Men du får bättre plantor till mindre kostnad om du köper.

Men där emot kan man flytta självföryngring några meter om det blivit glest någonstans. Det finns verktyg för det när man gräver en grop och sedan gräver man upp en planta och sedan placera planta och jordklump i gropen och trampa åt. :-BD

Om man skulle trots allt ta upp plantorna ur jord jag tänker på en mossodling med svart len jord, vilken tid på året skulle vara skonsammast?

Skulle nog välja moig-mjälig morän då har inte sidorötterna kommit ut så långt och man har en samlad jordklump. Annars är nog grustag och svartjobb hugget som stucket. Bästa tiden är okt-april. Inventerat men inte tjälat. Får inte ha börjat vegetera då spricker barken på rötter och även stammen kan få skador.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Flax12  
#454453
20170124_102333.jpg
Ser ju ut så här så det är nog i stort sett omöjligt att dela på dom. [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

jannee  
#454454 Min mormor grävde upp granplantor och flyttade dessa. Gjorde detta för ca 60 år sedan och där hon planterade dessa är det nu snart avverkningsbar skog. Vad jag vill minnas gjorde hon det på vårkanten, precis innan växtsäsongen.
plantorna var allt mellan 20 till 40 cm höga. Hur många som dog/klarade sig låter jag vara osagt men där hon planterade har jag redan gallrat bort ca hälften och ingen röta så det borde gå.
Försök gräva upp dem med en dynggrep och ta djupa tag, beskär sedan rötterna innan du sätter dem.
Personligen tror jag de är i största laget men alltid värt ett försök.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454456 Det är mjukmark där så även om de står tätt har de vida rotsystem! Gran är dessutom mycket lättare att få att överleva än tall då det finns så många fler finrötter.
Senast redigerad av Tåndemåla tis 09 maj 2017, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Flax12  
#454457 Bilden ljuger lite dom snittar nog 15 cm.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

jannee  
#454458 15 cm, då är det inga problem. Bara att gräva upp och flytta.
Många 2 åriga barrotsplantor som säljs är ganska fattiga på rötter medan andra har desto fler.
Viktigast är att ALLA rötter kommer ned i ny jord.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Flax12  
#454461 Ska prova! Tar en sväng till grustaget och "lirkar" loss några tallar också. Så får jag prova och stilla nyfikenheten.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

Torbjörn Johnsen  
#454486 En av de viktigaste sakerna att tänka på när det gäller plantor (även köpeplantor) är att rötterna inte tål att utsättas för solljus. Det lär inte behövas alls lång tid innan de tappar i vitalitet. Obs att rötterna inte behöver torka ut. De kan skadas ändå av för mycket solljus.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Kristian84  
#454500 Gjorde detta härom veckan, drog upp några tall plantor från diket. Kan säga att alla rötter blev inte med upp. Tryckte ner plantorna i vatten som rann i diket, där fick dom ligga ca 1-2 timmar. Sen hem med dom och tryckte ner dom under en björkskärm. Gjorde hål med foten och en pinne. Var och tittade på dom igår, och dom har fått en fin mörkgrön färg på barren. När ja tog dom såg dom mest liv lösa och bleka ut. Får se hur länge dom överlever[emoji4]funkar de kommer jag fylla ut luckor i skogen på detta vis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).