Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490450 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#453135 Ok, tack for det valtra a72. :-bd
Funderade mest på om el,brytaren på 6400 hadde samma funktion som handkoplingen på lill valmet`n 665.
Här står det vel maks 5 min som man för köra med endast handkoplingen utkoplat.
Men det kanske er en helt annan konstruktion på 6000 serien?? :???:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#453140 hoppas det :roll:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#453177
stegmaster skrev:Ok, tack for det valtra a72. :-bd
Funderade mest på om el,brytaren på 6400 hadde samma funktion som handkoplingen på lill valmet`n 665.
Här står det vel maks 5 min som man för köra med endast handkoplingen utkoplat.
Men det kanske er en helt annan konstruktion på 6000 serien?? :???:
Står inget i handboken om detta även om den är av äldre modell, alla ni som har en pump sittande på kraftuttaget kan tänka på att det sitter en brytare som påverkas när spaken är i läge, om det händer att någon slang eller annat oljeläckage sker så trycker ni bara spaken ifrån er så slås kraftuttaget av

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#453180 Ja då fick man börja läsa manualen då. :d
Det verkar vara precis som du säger snurra, så numera ska jag börja sluta koppla ut växelen, och endast bruka el knappen, så får spaken stå i 540E hela dagen.
Får vel röra den fram och tilbaka nån gång imellanåt så den inte sätter sig fast där. :wink:
Och nei, jag tänker INTE koppla ur den varje gång jag lämnar sitsen eller stopper upp i arbete av annan annledning, när det inte er nåt som sliter onödigt på traktoren. 8)

1493576944_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#453181
stegmaster skrev:Ja då fick man börja läsa manualen då. :d
Det verkar vara precis som du säger snurra, så numera ska jag börja sluta koppla ut växelen, och endast bruka el knappen, så får spaken stå i 540E hela dagen.
Får vel röra den fram och tilbaka nån gång imellanåt så den inte sätter sig fast där. :wink:
Och nei, jag tänker INTE koppla ur den varje gång jag lämnar sitsen eller stopper upp i arbete av annan annledning, när det inte er nåt som sliter onödigt på traktoren. 8)

1493576944_uten_navn.jpg
Är väl bara en säkerhetsåtgärd bara för ifall att :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#453184 Brukar koppla ur om jag skall arbeta med någon kraftuttags driven maskin som rundbalarens rotor vill man inte att skall starta men inte så farligt fast hydraul pumpen skulle starta

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#453185 Jo håller med dig om det Valtra Mega.
Men ofta har jag varit och lastat upp et lass med skogsvagnen, sen ska jag köra hem, vilket ofta tar 1t eller så.
Fram tills nu har jag slått ifrån el knappen och even "växelspaken" til neutral, men det kommer jag sluta med numera.
Nu får den stå i 540E läge hela dagen, vare sig pto ska snurra eller inte.
Det er ju inget farlig med detta i mitt fall, va jag kan se, det jag var lite bekymrad för var om något slits mer på traktoren när man gör så.
På min andra valmet 665 ska man inte koppla ifrån med bara handspaken mer en maks 5 min eller så, vil jag minnas.
Men detta funkar då tydligen lite annorlunda på 6000 serien får man tro. :smile:
Den här Pto spaken er rejält trög, den måste som oftast voldas i läge.
Och några gånger får jag hjälpa til med el innkopplingen för att få den på plats, då hör man hur det knurrar i gearhjulen. :o

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tony E  
#453551 Vi har en Valmet 6300 -93 som gått 1900 timmar (haft sedan den var ny) extrautrustning på den är snabbväxel och AC

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#453648 Snyggt! Nöjd med fästena till spakarna? Tycker ofta man ser de vara placerade oergonomiskt men detta ser vettigt ut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tony E  
#453714 Jo jag är nöjd med spakinfästningen. Ville ha något så man kan sitta tillbakalutad mot ryggstödet. Sedan är det bara att vika dem uppåt när man ska snurra runt stolen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra a 72  
#453750
Tony E skrev:Jo jag är nöjd med spakinfästningen. Ville ha något så man kan sitta tillbakalutad mot ryggstödet. Sedan är det bara att vika dem uppåt när man ska snurra runt stolen.
Ser vettigt ut,vad är det för fästen du har och var har du köpt dessa?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Tony E  
#453753
valtra a 72 skrev:
Tony E skrev:Jo jag är nöjd med spakinfästningen. Ville ha något så man kan sitta tillbakalutad mot ryggstödet. Sedan är det bara att vika dem uppåt när man ska snurra runt stolen.
Ser vettigt ut,vad är det för fästen du har och var har du köpt dessa?

Moheda har dessa som tillbehör http://www.mohedasystem.se/tillbehor/montagedetaljer/joystickfaste http://www.mohedasystem.se/tillbehor/montagedetaljer/konsoler-for-joysticksfaste Jag köpte dem hos lantmännen för maskin väst eller vreten hade inget bra att erbjuda.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

martiniholma  
#453828 Bra idé detta Robert! Jag har en 6550-99, har gått dryga 12700h, å går som en klocka. Har haft den sen ny. Det är en HiTech, hiskift å turbinkoppling, å däck med lite högre profil än orginal för att vinna lite frigång, dock inte skogsdäck. Det jag gjort extra, är att satt ett längsgående vinkeljärn längs med tanken, och från detta "byggt in" tappluggen till dieseltanken, som sitter ganska lågt, samt skyddsplåtar på höger å vänster hyttundersida för skydd mot växelstag och kablar. Har minispakar som sitter i orginalarmstöden, tycker det funkar bra. Till sist bild på traktorn med gamla vagnen, och på hur ekipaget ser ut idag.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#455172 Taklucka av polykarbonat, mycket bra då det är trångt & lågt till tak. Flyttar en massa vedsäckar med griplastaren varje sommar och utan sikt uppåt skulle det inte lyckas.

Bild


+ den här som redan fanns i en annan tråd..
Bild

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#457431 Hur ser fästet ut som klämmer fast den lilla siktrutan nedåt? Jag ingenting där så ska jag stänga rutan får jag tejpa den stängd. Ngn som har bilder på hur det egentligen ska se ut? Verkar vara en trekantig plåtbit och två bultar??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).