Uppvärmning

Nu är flisanläggningen igång.

14 inlägg 8236 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#44882 Har i dag kört igång min flisanläggning efter en lång natts slutarbete (elektikern stack hem långt efter midnatt).
Det är en Veto Flisomat 40kW kopplad till en Veto B28 panna.

Tog sin nimma tid att få upp tempen i anläggningen då allt stod i ett ouppvärmt utrymme.

Problemet är att jag inte får upp speciellt hög rökgastemperatur. toppar ungefär 122 grader i effektläget. detta efter en hel dags eldande och pannvattentemperatur på 90 grader.

Har jag för lite drag? (tror jag iofs inte) har jag för MYCKET drag? Är flisen för sur? Får härden för lite luft?
Nån med några fräscha ideer?

Mvh, Markus



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Knegarn  
#44884 snarare för mycket drag skulle jag gissa! vi har en tegelsten uppe på skorstenen som täcker 2/3 av pipan :grin:

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#44904 tackar för förslaget!
Ska strypa pipan lite så får vi se!

mvh, en ej längre frusen markus

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45284 Vad har du för värden på skruvmatningen vid effektläge?(Tid för skruvrotation, pausetid)

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#45376 36 sekunder, 1600ms.

testade att höja matningen och korta pausen och då fick jag betydligt högre avgastemp. upplevde att den drog alldeles för mycket bränsle då och knappt hann bränna den. inte världens torraste flis kanske, men inte då att det dryper heller! ;)
när jag minskade draget fick jag otäck tjärbildning å det grövsta men det har nog mest att göra med att jag fick in skit i flisen (grus och stenar) vid lastning. detta täppte för lufthålen i brännhuvudet.

nu funkar det fint förutom att avgastempen bara når upp till 125 när det är dax för pausläge.
Kanske är bättre att fläska på mer flis så tempen ökar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45413 Har själv en sådan anläggning, det är nog bättre att det brinner lite hårdare när det går på
effektläge. Minskar man mängden flis så tar det ju mycket längre tid att få upp pannan i
temperatur, men det är klart att det får ju inte mata på så att det ramlar ner oförbränd
flis i asklådan. Det brukar ryka mycket i skorstenen om det matar på för mycket. Var har du
satt givaren till rökgastempen, precis där rökröret kommer ut ur pannan?

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45416 Nu har jag halvblöt flis då har jag inställt: 26sek, 1250ms.

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#45439
ATK skrev:Var har du
satt givaren till rökgastempen, precis där rökröret kommer ut ur pannan?


Den sitter i stosen efter pannan, ungefär 15 cm från pannväggen. monterad uppifrån.
Vilken temperatur ligger du på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

flisshejk  
#45454 Även om man har förugn kan man inte elda med för rå flis om man har 30-35% torrhalt på flisen går det bra att elda i en förugn har man råare flis än så går det åt för mycket energi till att torka bort vattnet och då får man inte upp den rätta temperaturen på lågan för ett få en efektiv förbränning det skall vara bortåt 1000 grader för de farliga utsläppsgaserna skall förbrännas den temperaturen får man inte med för rå flis.

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45463
Bucken skrev:
ATK skrev:Var har du
satt givaren till rökgastempen, precis där rökröret kommer ut ur pannan?


Den sitter i stosen efter pannan, ungefär 15 cm från pannväggen. monterad uppifrån.
Vilken temperatur ligger du på?

Det brukar ligga på ca. 175grader . Min givare sitter nog närmare pannan, har ju även en termometer
på pannan som sitter orginal men den stämmer inte med värderna i el skåpet.

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46422
Bucken skrev:Har i dag kört igång min flisanläggning efter en lång natts slutarbete (elektikern stack hem långt efter midnatt).
Det är en Veto Flisomat 40kW kopplad till en Veto B28 panna.

Tog sin nimma tid att få upp tempen i anläggningen då allt stod i ett ouppvärmt utrymme.

Problemet är att jag inte får upp speciellt hög rökgastemperatur. toppar ungefär 122 grader i effektläget. detta efter en hel dags eldande och pannvattentemperatur på 90 grader.

Har jag för lite drag? (tror jag iofs inte) har jag för MYCKET drag? Är flisen för sur? Får härden för lite luft?
Nån med några fräscha ideer?

Mvh, Markus


Är väldigt sugen på att gå över från vedeldning till flis ,dock är det väl tänkt att verkstad ska byggas först så man får plats till grejerna. Hur mycket har din anläggning kostat?
mvh Jönsson

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#46714 panna och stoker hamnade på runt 90tkr ink moms.

resten blev drygt en hundring till med tanke på att vi hade turen att köpa ett hus med direktverkande el. (Stället har haft såg sedan 1700-talet till på köpet... fråga mej inte varför de aldrig drog in vattenburet innan)


beträffande rökgastempen har jag väl fått lite mer rätsida på det nu med isolering av anslutningsrör samt lite labbande av värden. har nog lite torrare flis nu åxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46815 stoker?? Vad är det på svenska :smile:

Avatar Fallback

Re: Nu är flisanläggningen igång.

Bucken  
#46837 stoker är egentligen den engelska benämningen på killarna som skyfflade kol på ångloken och ångfartyg vad jag vet! ;)

Men i detta fallet är det en anläggning för automatisk frammatning av fastbränsle. En behållare med matarskruv som förser en förugn eller ett brännhuvud med flis, spannmål, torv eller liknande.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).