Föryngring

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

72 inlägg 33906 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453675 Eeehhh . . . jag har inget tel.nr. som jag kan ringa för att nå dig. Förmedlar de privata mail o ex. tel.nr på SF ? Annars kan du få mitt. Jag har ett Telia kontantkort så det går ej att spåra i alla fall. Ringer du mig så har jag ditt nr.sen. Är det Ok ?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453680
Älgfoderodlare skrev:Eeehhh . . . jag har inget tel.nr. som jag kan ringa för att nå dig. Förmedlar de privata mail o ex. tel.nr på SF ? Annars kan du få mitt. Jag har ett Telia kontantkort så det går ej att spåra i alla fall. Ringer du mig så har jag ditt nr.sen. Är det Ok ?

Du har ett pm. Du borde fåtg avisering om det.
Men visst jag ringer dig! Skicka ditt nummer [emoji2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453684 Vad är ett PM ?

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453686
Uvskogen skrev:
Älgfoderodlare skrev:Eeehhh . . . jag har inget tel.nr. som jag kan ringa för att nå dig. Förmedlar de privata mail o ex. tel.nr på SF ? Annars kan du få mitt. Jag har ett Telia kontantkort så det går ej att spåra i alla fall. Ringer du mig så har jag ditt nr.sen. Är det Ok ?

Du har ett pm. Du borde fåtg avisering om det.
Men visst jag ringer dig! Skicka ditt nummer [emoji2]


Jag hittade det !

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tosca  
#453692 Sfo är bra, det utvecklar och lär de flesta något nytt.
Delad kunskap förökar sig exponentiellt har jag en känsla av.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453711
Andreas99 skrev:Gillar era värderingar om att försöka producera mat själva och köpa ekologiskt. Själv drar jag gränsen tidigare än skogsplantor och slarvar med annat.
Men det är konstigt att svenska skogsplantor kan sälja något som inte skulle vara godkänt enligt certifieringen. De är väl själva certifierade. Tror ni inte att de mår så bra av en vecka utan att komma i jorden så borde de ta tillbaka dom om inte giftet är godkänt.
Det borde varit deras skyldighet att upplysa om det annars.


certifieringen har inga problem med detta men viljan ska vara giftfritt! Det största problemet och som vi fortfarande lever med är att kemikalie inspektionen kan godkänna samma produkt för jordbruk men inte för skogsbruk och skogsbruket har inte råd att överklaga så som jordbruket har. 130 milj plantor mot flera hundra tusen ha jordbruks mark! 0-1 till jordbruket!

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453830 Tändemåla, tack för att du tycker.
Jag trodde massor med Sf folk skulle ha en åsikt i ämnet!

Men alldeles tyst i stort sett. Varför?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Mowi850  
#453834
Uvskogen skrev:Tändemåla, tack för att du tycker.
Jag trodde massor med Sf folk skulle ha en åsikt i ämnet!

Men alldeles tyst i stort sett. Varför?

Hemma vet jag att vi har imprid behandlade plantor och det funkar bra och vi markbereder inte. Men för vad kan det vara 4 år sedan så fick vi behandla om året efter plantering när det var ett riktigt snytbagge år. Men det gick fort och lätt. Och jag tycker det inte har varit så stor avgång på plantor.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

sundelius  
#453902
Uvskogen skrev:Tändemåla, tack för att du tycker.
Jag trodde massor med Sf folk skulle ha en åsikt i ämnet!

Men alldeles tyst i stort sett. Varför?

Kanske en blandning av att en del tycker att du är känslig i överkant och en del får lite dåligt samvete för att man inte reflekterar över vad man sätter ner i backen.
Satte ju själv kemiskt behandlade plantor hela helgen. Det mekaniska skyddet (conniflex) som jag hade på plantorna ifjol ger jag inte så mycket för då kvaliteten på vaxet var väldigt varierande, på vissa plantor försvann det nästa omgående
Från en som har lite av bägge känslorna (hoppas att du inte tar illa upp)

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453905
sundelius skrev:
Uvskogen skrev:Tändemåla, tack för att du tycker.
Jag trodde massor med Sf folk skulle ha en åsikt i ämnet!

Men alldeles tyst i stort sett. Varför?

Kanske en blandning av att en del tycker att du är känslig i överkant och en del får lite dåligt samvete för att man inte reflekterar över vad man sätter ner i backen.
Satte ju själv kemiskt behandlade plantor hela helgen. Det mekaniska skyddet (conniflex) som jag hade på plantorna ifjol ger jag inte så mycket för då kvaliteten på vaxet var väldigt varierande, på vissa plantor försvann det nästa omgående
Från en som har lite av bägge känslorna (hoppas att du inte tar illa upp)

Jag hoppas inte att du tog så illa upp!
Sundeljus de plantorna du visade på bild till mig var vaxade och inte conniflex. Det är stora problem att aplisera mekaniska medel på en planta som inte är fullt inventerad. Detta oavsett medel! Där av är kemiskt medel så bra för denna planttyp. Stor planta som ofta men inte alltid klarar baggarna efter ett år, :-bd :-bd
Och vi från söder svarar med vad vi hade på 70 talet med DDT och liknande medel! :-o Det är defaktum att skogsbruket inte kan använda samma medel som jordbruket har idag för livsmedel! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

sundelius  
#453907 Sant Tåndemåla, vaxade var de´ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453912 Det är också så att vad som inte var ett problem i mellersta Norrland för tio år sedan är det nu. Snyttisarna kommer tre mil länge upp varje år! De har passerat Lycksele vad jag förstått av inlands rapporter. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Andreas99  
#453940 Uvskogen skriver att insektsgifter i princip är förbjudna med fsc sedan 2011 men imprid har dispens.

Tåndemåla skriver att certifieringen inte har några problem med detta men att viljan ska vara giftfritt.
Vad är det som gäller egentligen?
Ska man jämföra ett fsc skogsbruk med jordbruk så får man kanske jämföra med ett krav jordbruk eller med någon typ av miljö märkning.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Andreas99  
#453941 Jag är oxå certifierad och eftersom svenska skogsplantor är det med så tänkte jag att de endast säljer sådant som man faktiskt får använda

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453945 Kemikalie inspektionen är de som förbjudit flera väl fungerande och mindre giftiga medel. Just nu vet jag två medel som har dispens att använda Imprid och merit forest. Fsc har som mål att minska mängden gift inkorgen generellt och de största problemen finns i plantskolorna där flera medlen mot svamp och levermossor gjort det svårt för plantskolorna.
det är tillåtet med mycket starkare gift typ raondarp i många andra länders fsc skogsbruk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).