Servicebyggnader

Maskinhall

159 inlägg 70435 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450351
IMG_1492101985.622433.jpg
var gjutet när jag kom hem från jobbet idag med

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Skogstinsen  
#450364 Jag rekommenderar dig att köpa torverk portar. Från Torsby i värmland. Jag skulle inte ens fundera på att köpa något annat. På jobbet har vi 300 portar, 290 av dom är torverk. Hemma har jag torverk. Nu jobbar jag inte på torverk om ni tror det. Jag smälter järn på Uddeholm.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

nattuggla86  
#450367 Vi satte in AJAB-vikport i vår maskinhall. Den är rejäl, gjord i varmförzinkat stål och väger bly. Lättare att bryta upp väggen än porten kan jag lova. Men den är lättöppnad och vi är jättenöjda. Och vi fick den i exakt de mått vi ville ha, man behöver inte hålla sig till några standardmått om man inte vill.

Vår är 4.80x4.60 ungefär, utan rutor men med gångdörr. Inåtgående men spanjoletter och ingen motor.

Vi gav 33 500 plus moms för porten monterad och klar för några år sen, tror ca 4000 av detta var frakt/montering (i Småland).

Det tyckte vi var ett bra pris med tanke på hur rejäl en sån här port är kontra många av de lite lättare varianterna t.ex. Prido säljer.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450371 Skulle glättrat plattan nu ikväll men det kom regn så blev inte riktigt bra får slipa den i värsta fall någon som gjort det. Är det ett jädra projekt eller går det bra med en bra hyrmaskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

sundelius  
#450391 Tror att du kommer uppleva det som ett relativt enkelt jobb med en riktig "propeller "

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450398 Ja men var ju det som sket sig nu ikväll flög betong slask när det var vått och imorgon är det ju försent . Men verkstadsdelen blev skaplig tror jag får se imorgon. Är ju prickar efter regnet om det inte läker ihop inatt på några ställen i hallen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

sundelius  
#450406
Simon.M skrev:Ja men var ju det som sket sig nu ikväll flög betong slask när det var vått och imorgon är det ju försent . Men verkstadsdelen blev skaplig tror jag får se imorgon. Är ju prickar efter regnet om det inte läker ihop inatt på några ställen i hallen

Ok, läste nog lite fort där men resultatet kommer antagligen vara fullt tillfredsställande imorgon 🙏
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450572 Ja det blir nog skapligt hoppas jag vattnat en del ikväll o ser att det mesta lossnar nog om jag kör med vatten och piassavakvast imorgon så blir den nog hyfsat blank o fin. Någon som vet hur mycket man behöver vattna och hur länge aldrig gjutit tidigare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

T Landström  
#450594
Simon.M skrev:Ja det blir nog skapligt hoppas jag vattnat en del ikväll o ser att det mesta lossnar nog om jag kör med vatten och piassavakvast imorgon så blir den nog hyfsat blank o fin. Någon som vet hur mycket man behöver vattna och hur länge aldrig gjutit tidigare


Denna årstiden behövs inte så mycket vatten...
Det går även bra att vattna plattan en gång och sedan täcka den med plast...

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#450646 Vad bör man räkna med att en bottenplatta kostar? X:-/kvadratmetern.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

molnia  
#450665 Vad för förutsättningar räknar du med?
Tjocklek platta?
Typ av betong?
Klass av armering?
Cellplast och i så fall hur tjockt?
Grundarbetet får man nog räkna något skennerellt, sprängning/ fyllning blir ju från fall till fall...

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450676 Ja plattan är det som kostar vet inte vad det kan sluta på för min del men köpt grus för 40 000 än så länge och behöver alt några lass till betongen går nog på 30-40000 tusen för mina 210 kvm men inte fått fakturan på det än men gick åt någonstans mellan 20-25 kubik om jag räknat rätt

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#450681
molnia skrev:Vad för förutsättningar räknar du med?
Tjocklek platta?
Typ av betong?
Klass av armering?
Cellplast och i så fall hur tjockt?
Grundarbetet får man nog räkna något skennerellt, sprängning/ fyllning blir ju från fall till fall...

Bra frågor, min 10cm, 20cm där man ev. ska kunna ha någon lift. Just tittar jag på en byggnad runt 100kvm och runt 3m högt i tak. Sprängning tror jag inte behövs, men isoleringstjocklek kan begränsas av berg. Aledningen till en så "låg" byggnad är närhet till granne och högre byggnad skulle nog inte vara önskvärd. Är inte säker på om denna ens är låg nog. Har full förståelse för att de inte vill få försämring.

Osäker på betongval och val av armering, men gissar att det finns riktlinjer.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450685
Hema skrev:Anledningen till en så "låg" byggnad är närhet till granne och högre byggnad skulle nog inte vara önskvärd. Är inte säker på om denna ens är låg nog. Har full förståelse för att de inte vill få försämring.

Har du funderat på valmat tak med innertaket endast platt ca 3 meter i mitten?
På det viset får du ett till synes lägre totalhöjd men bibehållen praktisk innerhöjd.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#450693 Låt inte grannen hindra dig från att bygga det du vill.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).