Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Stora-Enso sänker massavedspriset

58 inlägg 16535 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Re: Stora-Enso sänker massavedspriset

michaels  
#42174 "Skräpet" kommer bli mer och mer värt, stubbar och sly.
Även om det kanske krävs näringstillförsel via gödsel eller aska kommer det sannolikt att löna sig att hela tiden se skogen som en åker fast det kanske är 5-10 år mellan varje skörd, men inte 20-30 år som det mer historiskt har varit.

Groten är redan idag stora volymer, det viktiga är där att få med allt energivärde i betalningen, alltså inte betalt i m3fub utan m3sk.

Det finns en bra artikel i senaste numret av Skogen om detta.

Förfallsposter är också en annan het fråga, kanske speciellt i norra Sverige med fortfarande stort fokus på tjälad mark.
Med bra vägar går det att driva timmer, massa och energisortiment större delen av året.

Treebula
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Stora-Enso sänker massavedspriset med 30 kr/m3fub på grund av lågkonjukturen. Nygamla priset är 315 kr för granmassa och 300 kr för barrmassa. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... 20massaved När följer de andra bolagen efter? 😡
/Niklas

Nu var det tydligen dags för nästa prissänkning hos Stora Enso med 30 kr. Nu är det 285 kr för granmassa och 270 kr för både barrmassa och björkmassa http://www.ja.se/?p=29742&pt=105&m=3433 😡
Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re:

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jasi skrev:Lågt pris -> ingen leverans -> högre pris -> leverans

Sälj inte

Läs också

http://www.nwt.se/ekonomi/article442482.ece

michaels  
#42799 Jag pratade med ett av sågverken här upp i norr idag.

Citat "priserna är alldeles för höga, men sänker vi betalningen får vi inget virke".
I norr verkar det inte vara några sänkningar på gång, däremot håller man emot lite, speciellt på massa vad det verkar.

Frågan är om hela den svenska träindustrin ska bygga sin existens på Europas lägsta priser?
Kanske det är dags att förstå att råvaraupris endast är en liten del av det hela, låt sågverken börja förädla istället för att toksåga, då går det att få bättre betalt. Vi är som ett u-land, oförädlat virke till tex Danmark, sen tillbaka som möbler.

Det finns kloka sågverk, sen finns det de andra...

SAGA  
#44978 Hur kommer gallringsskogarna att se ut om man bara inväntar och hugger vid höga virkespriser?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45005 De kommer se okej ut. Huvudsaken är ju trots allt inte att skogen skall se 'bra' ut, föja någon gallringsmall eller ge entreprenörer kontinuerliga uppdrag, utan huvudsaken är att det skall ge pengar till skogsägaren.

Om massavedspriset stiger med 20%, så stiger vinsten för gallringen med 40% om man förutsätter att kostnaden är ca hälften av bruttot. Därför gör små skillnader i massapris rätt så mycket på ekonomin.

Man får aldrig glöma att skogen klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Att vi röjer, gallra och hugger beror på att vi tjänar på det. Därför finns det ingen optimal skötselplan som ger den 'bästa' skogen i alla lägen.

Det gallringsfria skogsbruket är inte alls särskilt dåligt rent ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Thunborg  
Mangan skrev:De kommer se okej ut. Huvudsaken är ju trots allt inte att skogen skall se 'bra' ut, föja någon gallringsmall eller ge entreprenörer kontinuerliga uppdrag, utan huvudsaken är att det skall ge pengar till skogsägaren.

Om massavedspriset stiger med 20%, så stiger vinsten för gallringen med 40% om man förutsätter att kostnaden är ca hälften av bruttot. Därför gör små skillnader i massapris rätt så mycket på ekonomin.

Man får aldrig glöma att skogen klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Att vi röjer, gallra och hugger beror på att vi tjänar på det. Därför finns det ingen optimal skötselplan som ger den 'bästa' skogen i alla lägen.

Hur motiverar du att gallringsfritt skogsbruk är bra ekonomiskt :shock: Ett bestånd som är ogallrat står ju mest och stampar (växer sakta) och utarmar jorden, medans ett gallrat område växer mer och blir mer stormfast. ang att entreprenörerna inte ska ha kontinueliga uppdrag bortser jag från 8)

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45011 Lite surt att björkpriset åker ner, då bruken behöver 25% mindre björkmassa per ton tillverkad massa än vid tillverkning med barrvirke.
Inte en jävla pinne ska dom ha. Tänk om det vore någon enighet bland skogsägarna.
Det värsta är att det är just det som massavedsköparna vill ha det nu och någon vecka framåt, lagren är välfyllda och försäljningen låg.
Mitt virke får gå till värmeindustrin. Dom betalar tillsynes något sämre. Men i slutänden på avräkningen är det minimal skillnad.
Generella avdrag, vrak,röta,dåligt kvistat osv existerar inte där.

michaels  
#45013 Mao dags att börja såga björken iställt för att koka den alternativt elda upp den.

Björken måste vara det mest konstiga i vår svenska skogsvärld, då vi importerar ganska många miljoner kubik men endast sågar ca 6% enligt officiell statistik.

En "vanlig" björkplanka sågad, torkad och av prima kvalité betingar ca 4.000:-/m3.
Varför detta utomordentliga vansinne?

Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag försöker förstå varför björken bekämpas som sågtimmer!?
De enda som vinner på det är finnar och en stor import från baltikum.

Speciellt som björk är vårt 3e träslag, och växer bra framförallt i norra Sverige.

Kanske en julklapp?

Thunborg skrev:
Mangan skrev:De kommer se okej ut. Huvudsaken är ju trots allt inte att skogen skall se 'bra' ut, föja någon gallringsmall eller ge entreprenörer kontinuerliga uppdrag, utan huvudsaken är att det skall ge pengar till skogsägaren.

Hur motiverar du att gallringsfritt skogsbruk är bra ekonomiskt :shock:

Ja, det är de här forskarna igen..

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 11507.aspx

Ett bestånd som är ogallrat står ju mest och stampar (växer sakta) och utarmar jorden, medans ett gallrat område växer mer och blir mer stormfast. ang att entreprenörerna inte ska ha kontinueliga uppdrag bortser jag från 8)

Ett bestånd som inte gallras producerar mer kubikmeter, totalt sett. Dessutom minskar man kostnaden för arbetet och minskar skaderisken av snöbrott, storm och körskador.

Om man om 50 år tror att det är energived som är "the shit" så är gallringsfritt skogsbruk det rätta.

Användarvisningsbild

Thunborg  
#45021 Om jag läste den artikelen rätt gällde det gallring i oländig teräng och i den typen brukar det vara svårt att avverka också. Där tycker jag som lågutbildad skogsman att man kan undanta den "skogen"(marken) till evigeten.Men på produktiv mark kan det inte löna sig att låta bli gallringen. Har svårt att tro att volymen/ha är större i ett ogallrat bestånd efter 50 år om det gallras rätt, vilket jag tycker är ofta och lite.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45026 Det är nog rätt med att orört bestånd skapar största volymen ved. Men sedan stannar det där.
De som är grova har nog sagolik kvalité, men det blir mycket av vad vi i Färnebo kallar pingel.
Så om nettot blir större på gallrat eller tvärs om, ogallradt. Är nog en räknefråga. Vilket virke värderas högst om 50 år.

Jägmästarn  
#45038 Samt vilken kalkylränta används? En mycket viktig variabel i sammanhanget!

Thunborg skrev:Om jag läste den artikelen rätt gällde det gallring i oländig teräng och i den typen brukar det vara svårt att avverka också.

Det var ett exempel på dar det kan löna sig. Och tänk på att det gäller om dagens virkespriser och avverkningskostnader är oförändrade i 50 år. Eller att skogsröta som kommer in vid gallringen inte blir ett stort problem (större än idag).
Där tycker jag som lågutbildad skogsman att man kan undanta den "skogen"(marken) till evigeten.

'Nej, varför skulle man bekymra sig om vad skogsägaren vill. "Eftersom jag inte får köra min gallringsmaskin där, så skall inte ägaren få tjäna några pengar på det!". 8)

Men på produktiv mark kan det inte löna sig att låta bli gallringen. Har svårt att tro att volymen/ha är större i ett ogallrat bestånd efter 50 år om det gallras rätt, vilket jag tycker är ofta och lite.

Jaha, då har du lärt dig något nytt idag med. Se det som en tidig juklapp. 8)

Själv tänker jag köra lite på detta spår med antingen 0 eller 1 gallring (0,2 ha).

http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24637.aspx

Genomgående 1 eller max 2 gallringar är mitt mål idag. Den får vi se vad som händer med energiveden.
Senast redigerad av Mangan tis 23 dec 2008, 21:44, redigerad totalt 2 gånger.

#45041 Kalkylränta ja. Eller avkastningskrav. Högre avkastningskrav, kortare omloppstid, färre insatser => gallringsfritt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).