Öppna kategorin

Nybörjare som behöver litet vägledning

26 inlägg 8846 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

jannee  
#448945 Ring till Sundins plantor, Sundins hör dessutom hemma i Växjötrakten.
Stora barrotsplantor eller omskolade täckrot (plugg 1), de sistnämnda något mindre men god överlevnadsförmåga och planteringsspade kan du säkert låna av någon granne.
Plantera INTE för tätt utan räkna i stället med att de ska få växa upp och bli stora utan någon som helst gallring - då blir de lite risiga och dämpar ljudet bra.
Ca 2,5 meter och sedan i ett blixtlåsmönster kan vara optimalt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Leopold  
#449057 Bra tips, stort tack ocke, jannee mfl!

Det känns som att vi vill få litet granplantor i backen de närmaste veckorna, ju förr de kan sätta igång och växa desto bättre. Ska ut i helgen och provgräva litet här och var för att se vad det är för planteringsverktyg som kan passa i marken, även glesa ut det sista av slyet på den där 1-hektarsplätten så man ser vad man gör. Den där röjsågsfrästillsatsen skickar jag tillbaka för det var en klen konstruktion visade det sig, tror helt enkelt inte ett dugg på att en dylik grunka på ynka två hekto och 2mm blötjärnsplåt är dugligt för ändamålet. Tyckte den såg rejäl ut på bild... hmm. Hade den varit gjord i 4mm Hardox av lämplig sort hade det varit värt att testa.

Och ja precis jannee, granarna ska gärna bli litet buskiga med tanke på syftet. Rensar upp litet brunnar runt plantorna och håller efter så de får vad de behöver av utrymme framöver.

Planttyp, nu vet jag vad jag ska leta efter och ska ringa och höra vad som finns. Inga jätteinvesteringar detta och jag har ingen koll på avdrag för moms etc i dagsläget men sparar kvitton så får vi se hur man kan fördela utgifter etc framöver. Momsregistrera sig kanske man kan göra direkt utan att bli överrumplad av en massa krångligt pappersarbete. Det enda jag köpt in hittills på sistone som kan härledas till skogsbruksdelen är den där röjsågen med tillbehör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

jannee  
#449182 I går fick jag brevet (kuvertet) för momsdeklartionen för år 2016 - varför stressa och anmäla sig i förtid?
Spara på ALLA kvitton som på något sätt kan härröras till fastighetens skötsel.
Du äger också rätt att göra avdrag för resor till och från näringen - även s.k. tillsyningsresor.
Avdrag medges även för resor för inköp av material, t.o.m. resa t.o.f. Elmia är avdragsgillt (studieresa)
Fördel är att då att föra en körjournal
ALLA skyddskläder du använder inom näringen är avdragsberättigade - och självklart även redskap och underhåll av dessa föremål.
Glöm inte försäkringspremien, skatt och besiktningen på släpkärran - avdragsgillt

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449185 Jag tycker det låter lite tveksamt att man kan göra avdrag för inköp som är gjorda innan momsregistreringen men för fastigheter kanske det är annorlunda och där kanske lagfartsdatumet gäller?. Tror det bäst är att du ringer Skatteverket och frågar.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449190 Det är lättare att få avdrag för moms om man har momsregistrerat sig innan köpet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449196 Har för mig att det även finns något krav på att det krävs "faktura-kvitto" på inköp över 4500kr om man ska ta upp dem i redovisningen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Leopold  
#449281 Stort tack för alla tips om avdragsmöjligheter relaterat till att driva detta lilla skogsbruk! Alla kvitton sparas, helt med på detta och det har vi gjort också. Inte tänkt på tex detta med tillsynsresor, kostnader för besiktning släpvagn osv. En ögonöppnare verkligen.

Vi hade en kille från försäkringsbolaget ute, diskuterade litet och bla kom vi in på detta vad man kan göra avdrag för. Han menade precis som ovan att inköp som är direkt relaterade till skötseln av denna skogsfastighet är avdragsgilla och det kan även handla om inköp som skett före förvärvet, en viss tidsgräns finns tror han sa 6 eller 12 månader innan.

Så röjsågen och kringutrustning, röjkläder jag köpte in förra veckan borde platsa in här, även bränsle osv. Den lövblås vi skaffade i somras för att städa runt stugan är kanske mer tveksam i sammanhanget avdragsgilla utgifter... rätt sällan man ser folk blåsa löv i skogen :grin: Tror jag fattar hur det funkar.

Ansökan om lagfart skickas in i morgon och kanske även en momsregistrering är på sin plats, verkar inte innebära några nackdelar alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449347 Det är konstigt nog lite olika regler för hur man drar av kostnader och hur man lyfter av momsen.

Köper du tex via nätet från annat eu-land måste du uppge ditt momsnummer, annars får du betala momsen i det landet du köpet från. Går ej att fixa i efterhand, ytan du får då dra av hela kostnaden inklusive moms istället. Vilket du förlorar på.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

mats48  
#449411 Men blir inte en sån här liten verksamhet "passiv" är ju inte många arbets timmar eller några direkta intäkter. dvs moms kan man lyfta. Men avdrag blir väl först möjligt om verksamheten är aktiv.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Göt  
#449422 Fiktiv moms är också något man inte får dra av längre om du t.ex köper något till verksamheten från en privatperson så får du inte dra av momsen

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som behöver litet vägledning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449427 Passiv/Aktiv spelar ingen roll för avdragsrätt. Den distinktionen är för inkomstskatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).