Öppna kategorin

HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

29 inlägg 10044 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Rivaren  
#448687 Jag hatar (HATAR SÅ DJÄVULSKT MYCKET) att laga mat. Det är för dyrt att käka ute varje dag. Ibland köper jag såna där risgrynsgrötskorvar på ICA för 10 kr styck, vilket mättar och innehåller väl det mesta som kroppen behöver av kolhydrater och protein. Har gjort försök med mattermos osv, men dels så måste jag laga mat för att stoppa i termosen, sen håller det sig ju inte ens varmt till lunch dagen efter. Att elda och grilla är ingenting man kan göra varje dag heller. Nu senast har jag kört rejäla mackor med stekta ägg, falukorv och så...

Och precis i skrivande stund sitter jag och försöker komma undan det här med att steka ägg och falukorv, det är alldeles för mycket matlagning för att jag ska överleva det hela och inte gå och hänga mig i garderoben. Alternativet är att göra en 6-8 enkelmackor, slänga på ost och skinka. Kanske leverpastej på ett par stycken. Står man sig på det? Kommer det fungera sen när det är varmt ute utan att maten blir dålig? Även rötmånaden?

Alla tips mottages tacksamt. Det här problemet måste lösas.


Senast redigerad av Rivaren mån 03 apr 2017, 20:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

holmesö  
#448689 Sill och lax mättar suveränt och är gott kallt. Koka ägg för flera dagar. Ärtsoppa i plastkorv. MJÖLK och bröd med mycket riktigt smör. Grillad kyckling eller revben. Listan kan göras hur lång som helst med god färdig mat.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

1klas  
#448701 Skinkmackor är inget att rekommendera en varm sommardag....

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Ferguson system  
#448703 Jeg har som regel med meg matpakke når jeg er ute å jobber. Grovt brød, godt smør, ost eller skinke og frukt. Flere flasker med vann og saft. Er det kaldt ute, så tar jeg med en termos med varmt vann til kaffe eller kakao.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Vardon  
#448711 Vardon - Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet.

har jag nog beskrivit lite hur jag gör. En 1800W inverter kanske inte är vad man vill investera in men men, jag fick den med bilen.

Du sitter väl lite gran i ett moment 22 om det är för dyrt att äta ute och steka ägg och korv är för mycket jobb.

Spontant eftersom jag har en mage som klarar att blanda allt jag tycker gott hade jag gjort följande:

a) Skaffat partner som tycker om att laga mat

b) Skaffat en 12 V matlådevärmare. Köpt thaigryta och blandat ut med mamma scans köttbullar och egen pasta så en portion blir 3 ungefär. Grytor blir ofta bättre i såna värmare. Kanske försöka hitta annat än just thai, en del lunchrestarestauranger kan ha korvstrogonoff eller nån biffgryta etc. Kontentan är : Köp något och blanda ut. Fiskpinnar och falukorv kan man köra direkt i värmaren. Kylväska med isflaskor och tidningspapper håller kylan ganska länge.

Såna laxbitar borde gå att tillaga i värmare med. Typ in med en laxbit, ta ut den och ät med något till.

Jag brukar köra soppa i mattermos. Den håller sig hyfsat varm och det är nästan man kan fylla ut den med okokt pasta och köttbullar så blir det mättande. Finns hyfsad köttsoppa i affärerna.

Ungkarlssupér iform av färdigrätter är väl sådär kan jag tycka. Då kör jag nog hellre uppbladning.

Restaranggrossar, tex Martin Olsson kan man hitta en hel del färdiga saker, om inte annat färdigskalad potatis.

Sen ska jag nog faktiskt även säga en sak till. Gå en matlagningskurs för typ ungkarlar, unga eller nybörjare och se om det faktiskt kan bli roligare. Har du vänner du kan hjälpa i utbyte mot en stor kalops?

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448714 Japp, en matlagningskurs för herrar är inte fel. Just hemkommen från en sådan. Ängamat och pannkakor blev det idag.

Sedan brukar det bli mycket roligare att laga mat när man är flera som lagar maten ihop, än om man lagar själv...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Peteflamingstar  
#448741 Kör med mattermos i jobbet under höst till vår, värmer maten på morgonen så är det varmt åtminstone framåt tolvtiden på dagen. Brukar göra storsats köttfärssås och ha i t.ex kokt potatis eller pasta. Olika grytor funkar bra (om man nu orkar laga dem) eller köp färdiga soppor/grytor. Måste ha varm mat den kalla årstiden, mackor funkar inte i längden! På sommaren äter jag oftast något kallskuret, med klassisk isolerad kylväska och klampar håller maten sig kall.

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

källefall8  
#448750 Jag kör med ung fru som gillar att laga mat, fungerar över förväntan - varierande god mat. Kräver dock en del "underhåll" och totalt sett inte billigare än att att äta ute, om man nu bara jmf kostnaden för mat i skogen :)

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

källefall8  
#448751 Varierande OCH god mat skulle det vara [emoji3]

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

issa  
#448755 Jag har ett primus gasolkök, litet och behändigt med stekpanna och kastrull ca 1100 kr. och jag steker-värmer maten på det. Fräscht och gott. Matresterna från gårdagen blir lite av en lyxlunch och både mättar och avkopplar. Rekommenderas verkligen.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448762
Peteflamingstar skrev:Kör med mattermos i jobbet under höst till vår, värmer maten på morgonen så är det varmt åtminstone framåt tolvtiden på dagen. Brukar göra storsats köttfärssås och ha i t.ex kokt potatis eller pasta. Olika grytor funkar bra (om man nu orkar laga dem) eller köp färdiga soppor/grytor. Måste ha varm mat den kalla årstiden, mackor funkar inte i längden! På sommaren äter jag oftast något kallskuret, med klassisk isolerad kylväska och klampar håller maten sig kall.


Exakt såhär gör jag också. När jag röjde hade jag bara mackor, svårt att röja med mat i magen.
Mattermosen funkar om man förvärmer den innan man fyller med uppvärmd mat på morgonen. Jag har en Thermos King nånting, med ihopfällbar sked i locket.
Man tröttnar på att äta med pinnar från skogen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Hema  
#448770 Jahopp då har man lärt sig att det finns mattermosar också och inte att man bara häller något matigt i en vanlig termos. Bara unvika stuvade makaroner... :)

Btw några rekommendationer på mattermosar?

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

jannee  
#448772 Lösningen är att Rivaren skaffar en partner som är intresserad och duktig på att lagas mat, sedan fixar hen detta.
Alla vet vi ju att vägen till mannens hjärta går via magen
En partner utan matintresse/kunskap är ett liv utan kärlek :grin:
För övrigt kommer man långt med en riktig kylväska, några frysklampar och färdigbredda smörgåsar. Ta för vana att frys in en eller två flaskor drickbar saft - fungerar bra som kylklampar.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Vardon  
#448776
Hema skrev:Jahopp då har man lärt sig att det finns mattermosar också och inte att man bara häller något matigt i en vanlig termos. Bara unvika stuvade makaroner... :)

Btw några rekommendationer på mattermosar?


Mattermosen har väl större öppning ungefär. Jag har för mig jag har köpt mina på outdoorexperten.

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Vad äter ni när ni är ute och jobbar?

Hema  
#448782
jannee skrev:Alla vet vi ju att vägen till mannens hjärta går via magen. En partner utan matintresse/kunskap är ett liv utan kärlek. :grin:

:-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).