Skotare

rottne F20

33 inlägg 27817 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448562 Att den strävar efter att trycka ner främre boggihjulen mot marken när du kör, får därmed bättre grepp, blir bättre på att klättra.
En icke balanserad boggilåda kan börja resa (stegra sig) när man klättrar uppför branter..
Kan ju hända den obalanserade är att föredra på blötmarker då den strävar mer uppåt.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: rottne F20

totaya79  
#448567 Ok. Är det ett fast/statiskt tryck eller är det ställbart från hytten beroende på terräng?

Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448568 Nej det är inte ställbart från hytten, vet faktiskt inte exakt hur det funkar, måste vara nånting med konstruktionen i boggilådan som gör det.

   TS
Avatar Fallback

Re: rottne F20

hemek_h18  
#448588 en balanserad boggi strävar att hålla boggin i horisontellt (rakt)läge hela tiden
t ex om man åker uppför så klämmer den ner fram hjulet på boggin och om det är blöt gör den lika om bakhjulet börjar att sjunka så klämmer den ner framhjulet= lättar på trycket på bakhjulet å sätter mer tryck på framhjulet på boggin.
det finns både för och nackdelar med en balanserad boggi. exempel på nackdelar är åker man uppför och får framhjulet på boggin mot en stubbe så vill den ju inte klättra över den eftersom den strävar att klämma ner framhjulet. och så är det mer slitage på en balanserad boggi. exempel på fördelar är att om man åker uppför å inte åker på någon stubbe så kommer man fan så mycke längre upp än en obalanserad boggi. lika så om det är blöt så strävar boggin att klämma ner det hjul som är högst på boggin=bättre på blöta marker än en obalanserad boggi som börjar att stegra sig och klämmer ner bakhjulet i blöthålet.

Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448595 Ja det är så det fungerar? Har trott att den pressar ner främre hjulet i färdriktningen så att säga, är det som du säger så är ju inte en obalanserad bättre på blöta marker.
Min erfarenhet är att med en balanserad slipper du högre även om du stöter på en stubba, det känns som att man får betydligt bättre grepp. En obalanserad står ju bara på bakhjulen och gräver mot stubben. Och faller ner då och då med en jäkla otrevlig smäll

   TS
Användarvisningsbild

Re: rottne F20

Fredrik Reuter  
#448598 Hej,
Spännande diskussioner detta.
Letade upp ett svar från @mahg om balanserad boggie: Mahg - Balanserad boggie

Detta är min erfarenhet också, att boggielådan förses med en extra planetväxel som ökar vridmomentet ut till lådan. Och eftersom rotationen på utgående axel vill vrida boggielådan åt samma hålla så ökar man denna kraft med en planetväxel och får en tryckande effekt åt det håll axeln snurrar.

Eco Log har på sina skördare en "boggielyft" funktion som åstadkommer en balanserad boggie. En kolv på ovansidan av vardera främre boggie som justeras från hytten. Det känns som en skapligt bra lösning (om man kan använda den rätt) för då kan man själv justera efter terrängen hur mycket tryck man vill ha och åt vilket håll.

Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448665 Jag har fått för mig att dom balanserade lådorna har svårare för att kliva upp igen när det sjunker, känns i princip som att dom bara borrar ner sig mer tills man stöter på en sten eller stubbe då går den upp igen. Märks såklart tydligast på skotaren som har tungt lass på, jämför då främst med 890 som hade icke balanserade, kändes som att den ville upp ur leran på ett annat sätt.
Men annars så är ju dom balanserade oslagbara, så mycket bättre fäste och därmed komfortablare.
Dyrare i underhåll? Det tror jag inte, 17000 tim nu på f18 och ingen balanserad boggilåda har rasat än, dom var lite negativ på rottne när vi ville ha dom, dom trodde inte dom skulle hålla men där fick dom fel.
Och nu sitter dom ju på f20 så...

   TS
Användarvisningsbild

Re: rottne F20

skogsjan695xl  
#448673 Jag håller med @valmet 890 icke ballans är bättre på blöta. Flyter liksom uppå bättre. Balanserade trycker ner det främre hjulet i färdriktningen dyker rakt ner i leran.

Användarvisningsbild

Re: rottne F20

totaya79  
#448676 Se där, en tackar för infon. Nu vet man lite mer än igår. :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: rottne F20

i skogen  
#448679 Den balanserade boggin fungerar lite olika mellan maskinmärkena, det vanligaste är som redan sagts tidigare att det hjul som kommer först i färdriktningen vill sträva neråt och på så sätt förhindra att det inte vill stegra (lyfta).
Komatsu har en lite annan lösning, dom kallar sin för "nollboggi" den jobbar så att inget hjul ska lyftas.
Om ett fronthjul vill lyfta så jobbar planeten så att motsvarande hjul "bakre" också vill upp snabbt och på så sätt ska inget av hjulen kunna lyftas, de liksom vaktar varandra, och hur det är konstruerat vete fan!!
Naff tillverkar Biggi lådor åt i stort sätt alla olika maskintillverkare i dag, men varje tillverkare har sina egna ritningar och lösningar med Naff.
lite märkligt kan tyckas, Naff ligger på mycket kunskap och små hemligheter!!! 8)

Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448757 Jo jag har hört det där att komatsu ska vara neutral, men har inte vetat att hjulen vaktar varandra på så sätt....

   TS
Användarvisningsbild

Re: rottne F20

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448852 Att hjulen vaktar varandra låter som ett aprilskämt. Allt bygger väl på att utgående axel skapar ett moment åt motsatt håll för att motverka stegring. Ju mer utväxling i boggielådan desto mindre mothåll är min teori. Mindre motverkade moment på en boggie med navreduktioner alltså. Eller är jag ute o cyklar?

Avatar Fallback

Re: rottne F20

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448926 Ja nu har jag iaf kört f20 ett skift igår kväll och den var så fin som jag trodde, marknadens bästa skotare ;-)
Går otroligt fint, stark, tyst och mjukt. Genomtänkt in i minsta detalj.
Största skillnaderna jag märker från gamla f18 är först och främst driften, känns helt annorlunda, väldigt stark på låga varv går mycket mjukare också, den är inte alls lika känslig på hur man har ställt potentiometern, utan den reglerar själv.
20 ton på ospårat i djupsnön och du märker egentligen inte att du har lass på....
Vi har en bra test backe nu också, uppförsskotning kanske 300 m vissa sträckor så brant så man är orolig att lasset ska glida av.

Sen hyttfjädringen är mycket bättre, fastare utan det där smågunget som den gamla har och så är den knäpptyst inte klonket som gamla generationen har.

En sak jag också gillar är 5 knapps skördar minispakarna, kör stolpar, grind, vindrutetorkare, registrerar sortiment eller vad man nu vill direkt på spaken, så man behöver aldrig släppa spaken under lastning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rottne F20

Fredrik Reuter  
#448930 Tack för rapporten!
Roligt att utvecklingen onekligen går framåt.
Extra kul måste jag säga att de valt att sätta in Sakae-spakar, det är första skotaren mig veterligen som har det. Jag tycker de är oslagbara, Sakae.

Användarvisningsbild

Re: rottne F20

skogsjan695xl  
#448941
Fredrik Reuter skrev:Tack för rapporten!
Roligt att utvecklingen onekligen går framåt.
Extra kul måste jag säga att de valt att sätta in Sakae-spakar, det är första skotaren mig veterligen som har det. Jag tycker de är oslagbara, Sakae.

Logset har haft 5 knapps spakar i skotare en längre tid och går även få i dom röda vad jag vill minnas från tråden komatsu 875

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).