Skogsvagn (Huggarvagnar)

ramstyrning vs boggistyrning

22 inlägg 15605 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ramstyrning vs boggistyrning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44798
gnisten83 skrev:Kan du vrida med fullt lass?
Ska du få mer stabilitet med vagnstyrning är det detsamma som att du skjuter över vagnen åt motsatt
håll du har kranen åt, dvs kranen blir kortare då :wink:


Om man är lite försiktig och har ett par bitar på vagnen kan man med ramstyrningen skjuta över vagnen mot det du ska lasta, och därmed få lite längre kran :grin:

FTG
Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44860 9,2 m hade inte varit fel till engrepparn, men de väger för mkt så de hade hellre blitt en mindre skördare :wink:

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hugge  
#44919 Har kört med den genom hela Gudrun rejäla lass - inga problem.

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hayabusa 08  
#58153 Hejsan.
Jag har något så ovanligt som en Mohedavagn med boggistyrning..
Den specialbyggdes av Moheda på en kunds begäran någon gång i mitten av 80-talet.
Det finns i mitt tycke både för och nackdelar med boggistyrning.

Fördelar: Det är det bästa sättet att styra en skogsvagn om man enbart tittar på själva styrningen. ( det blev en krånglig
formulering, jag vet)
Det är lättare att backa in i ett bestånd.
Man kan styra undan hjulen runt hinder såsom stubbar o stenar.

Nackdelar: Tyndpunkten blir högre.
Boggin kan inte vippa lika mkt.
Man kan inte förlänga kranen såsom man kan med ramstyrning
När man har lass kan man inte se hur hjulen står, krävs mkt övning o vana innan man "känner" var hjulen är.

På min nästa vagn vill jag nog ha ramstyrning. Boggistyrning fungerar bra men vagnen välter för lätt.
Om man råkar köra över en för hög stubbe så går boggin emot sitt stop och vagnen studsar till o välter.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

HN  
#58633 Ja här kan man se hur vangnstyrningen ser ut underifrån :wink: Har själv ramstyrning och välte kärran första veckan när jag var ovan. Men nu är det super bra tex i sidlut då kan man vrida upp ramsturningen en aning, då den blir stabil och spårar bättre.

Avatar Fallback

Re: ramstyrning vs boggistyrning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58685 Vad vrider boggien på din vagn, kolv eller hydralmotor?
Ser ut som en kuggkrans :???:

Användarvisningsbild

Re: ramstyrning vs boggistyrning

hayabusa 08  
#58703
gnisten83 skrev:Vad vrider boggien på din vagn, kolv eller hydralmotor?
Ser ut som en kuggkrans :???:


Nja det är en vändkrans från en lastbilssläp som vrids med 2st dubbelverkande kolvar.
Vrider lätt runt boggin stillastående me fullt lass. Är kanske inte så nyttigt för ram o däck osv men det går om det behövs :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar