sön 19 mar 2017, 21:52#445830Som byggare;
Jag får inte låta mina gubbar eller underentreprenörer gå upp på en obesiktad ställning över 2m fallhöjd. Ställningen ska var besiktad av någon med ställningsbyggar behörighet och det ska finnas ett dokument som sitter på ställningen där man anger vilka besiktningspunkter och när de är utförda och av vem.
Vi i min firma bygger den mesta egen ställning själva på mindre jobb på vanlig villa (vi har behörigheten) men på stora objekt blir det mer lönande att hyra in tjänsten och materialet. Gällande ställningsval beror det på vad man ska göra, måla och byta en bräda duger "lätta" aluställningar mm, ska man göra något större typ fasad & takrenoveringar så är Haki eller Burton (rör) helt överlägsna.
Haki är den enda ställning som man både får och den tål att belasta med lite vikt.
Skylift kan aldrig ersätta en ställning mer än till småpyssel, typ byta en vindskiva eller laga någon mindre skada.
Gällande träställning är det nog inte många firmor som skulle våga bygga det idag. Arbetsskyddet är stenhårda idag och du blir i princip inburad om du gör dig skyldig till någon annans skada.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem