Inomgårdsmaskiner

Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

46 inlägg 59588 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

JensSkoog  
#445743 Svårt att säga vad det vill väga, men om den ska flyttas på, så är det viktigaste att trallelementerna inte väger för mycket. Undrar om jag inte skulle användt 3" X 5/4" reglar på högkant under plåten. Skulle ge bättre bäring. Som kryss holler det länge med 3" X 3/4", men som snedstag till gräsmattan skulle jag nog använda 2" X 2".

Jag är sjukt dårligt på att se för mig saker, och tänker bäst med hammare i handen, men efter att jag har gjort några ställningar för mig själv, så vet jag vad som håller. Viktigast är att man alltid tänker att det ska vara säkert! :wink:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Göt  
#445747 Jag ser när byggfirmorna är ute nuförtiden att dom ofta hyr in ställning av andra företag, kan kanske ha med säkerhet eller regler att göra.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Bigballe  
#445748 J

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

T Landström  
#445753 Är ju lite regler kring det där med ställning och arbetsmiljö...
Köper man in ställningen köper man ju av företag som förhoppnings kan bygga ställning...

Jag som BAS-U på ett bygge är personligtansvarig om det händer något på arbetsplatsen. Så man vill ju ha ryggen fri...

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#445798
JensSkoog skrev:Svårt att säga vad det vill väga, men om den ska flyttas på, så är det viktigaste att trallelementerna inte väger för mycket. Undrar om jag inte skulle användt 3" X 5/4" reglar på högkant under plåten. Skulle ge bättre bäring. Som kryss holler det länge med 3" X 3/4", men som snedstag till gräsmattan skulle jag nog använda 2" X 2".

Jag är sjukt dårligt på att se för mig saker, och tänker bäst med hammare i handen, men efter att jag har gjort några ställningar för mig själv, så vet jag vad som håller. Viktigast är att man alltid tänker att det ska vara säkert! :wink:

Jag tänker att 2 mm durkplåt inte behöver så kraftigt ramverk. Om man bygger ramverket av 34*70 mm så tror jag det håller riktigt bra. Jag skruvar ju också fast det i bärregeln på de båda stödbensparen.
Eftersom belastningen sker neråt är det höga regler som drar kubik på hålfasthet, om jag inte tänker fel.

Jag vill ju kunna flytta ställningen själv och jag är inte riktigt så stadigt byggd...

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Göt  
#445810 En annan tanke som du kanske ska tänka är vad kostar en begagnad skylift. Du kan köpa den ha den några år och sen när du är klar sälja den eller hyra ut den, kan vara ett alternativ...

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#445811
T Landström skrev:Är ju lite regler kring det där med ställning och arbetsmiljö...
Köper man in ställningen köper man ju av företag som förhoppnings kan bygga ställning...

Jag som BAS-U på ett bygge är personligtansvarig om det händer något på arbetsplatsen. Så man vill ju ha ryggen fri...
Jo, jag förstår att det finns regler, men dessa behöver ju inte alltid vara ändamålsenliga i alla lägen.

Jag tänker så här, men på grund av regelverket fungerar det inte.
Jag pratade med en mindre byggfirma och skulle byta tak på en mindre stuga med kanske högst 3 meter till takfot. Jag bygger en träställning efter deras anvisningar, de får komma och mäta taket och förstärka ställningen efter behov. De får bygga taket på löpande räkning och slipper passa ställningstider mm.
Ovanstående upplägg tror både jag och byggfirman skulle vara ett tryggare och säkrare sätt, visavi att ställningshyra och tider som ska passa.
Återigen fungerar det inte p.g.a. regelverket.

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

T Landström  
#445822
haggloader skrev:
T Landström skrev:Är ju lite regler kring det där med ställning och arbetsmiljö...
Köper man in ställningen köper man ju av företag som förhoppnings kan bygga ställning...

Jag som BAS-U på ett bygge är personligtansvarig om det händer något på arbetsplatsen. Så man vill ju ha ryggen fri...
Jo, jag förstår att det finns regler, men dessa behöver ju inte alltid vara ändamålsenliga i alla lägen.

Jag tänker så här, men på grund av regelverket fungerar det inte.
Jag pratade med en mindre byggfirma och skulle byta tak på en mindre stuga med kanske högst 3 meter till takfot. Jag bygger en träställning efter deras anvisningar, de får komma och mäta taket och förstärka ställningen efter behov. De får bygga taket på löpande räkning och slipper passa ställningstider mm.
Ovanstående upplägg tror både jag och byggfirman skulle vara ett tryggare och säkrare sätt, visavi att ställningshyra och tider som ska passa.
Återigen fungerar det inte p.g.a. regelverket.


Jag personligen skulle inte släppa upp mina gubbar på en ställning som är bygg av trä...om det inte blir besiktad och godkänd...annars får du som beställare ta ansvar för BAS-U

Tror det finns instruktioner för hur en träställning skall utformas om du vill vara på den säkra sidan.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Simon.M  
#445829 En bekant köpte Burton billigt men kommer inte ihåg vart det var men han gav inte mycket mer än skrotpriset för rören o kopplingarna

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Seb macahan  
#445830 Som byggare;
Jag får inte låta mina gubbar eller underentreprenörer gå upp på en obesiktad ställning över 2m fallhöjd. Ställningen ska var besiktad av någon med ställningsbyggar behörighet och det ska finnas ett dokument som sitter på ställningen där man anger vilka besiktningspunkter och när de är utförda och av vem.
Vi i min firma bygger den mesta egen ställning själva på mindre jobb på vanlig villa (vi har behörigheten) men på stora objekt blir det mer lönande att hyra in tjänsten och materialet. Gällande ställningsval beror det på vad man ska göra, måla och byta en bräda duger "lätta" aluställningar mm, ska man göra något större typ fasad & takrenoveringar så är Haki eller Burton (rör) helt överlägsna.
Haki är den enda ställning som man både får och den tål att belasta med lite vikt.
Skylift kan aldrig ersätta en ställning mer än till småpyssel, typ byta en vindskiva eller laga någon mindre skada.
Gällande träställning är det nog inte många firmor som skulle våga bygga det idag. Arbetsskyddet är stenhårda idag och du blir i princip inburad om du gör dig skyldig till någon annans skada.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

haggloader  
#445833 Alltså ni som skriver flertalet inlägg om arbetsskydd, regler och ansvarar mm, förstår ni inte att det står i 2/3 av tråden och det behöver inte nämnas ytterligare sjutton gånger till....??

Jag önskar en seriös diskussion om mitt förslag på ställning och som råkar vara av trä, alltså samma material som moderator totte har byggt med.
Addera sedan mitt förslag om durkplåt som trall och vi bör kunna föra en konstruktiv dialog om detta. 🙏

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

Elfving  
#445837 Tog in offerter för ett par år sedan i precis samma syfte som trådstartaren. Har gott om byggnader och liten vilja att hyra.
Haki verkar vara det mest priseffektiva för den självverksamme i af. Låt vara att den väger mycket, när den står på plats så är den verkligen robust. Det finns oerhört mycket byggställning i "bättre begagnat skick" att få tag i, jag blev överöst av offerter. Man får mycket för 30000 kr.

Det slutade med att jag byggde en träställning som jag sedan gjorde jobben från. De som utvärderar säkerhet på arbetsplatser skulle säkert kunna komma med någon synpunkt, men jag lever än och kände mig aldrig rädd.

Jag tror att prisutvecklingen för begagnade byggställningar är i en nedåtgående trend. Få byggfirmor vågar ha egna ställningar på grund av säkerhetsregelverk i framtiden (låt hellre kunden stå kostnaden för hyrställning). Det finns ett berg av begagnade Haki som blir svårsålda framöver!

Användarvisningsbild

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

JensSkoog  
#445840 Durkplåt och 34 * 70 skulle väl vara bra. Du får göra en trall och prova på marken innan du går i höjden. Om det gungar, så skulle jag gå upp till 28 *90 mm. Skulle bli mycket bra när du skruvar durkplåten och har några på tväran i ramen som plåten ochså skruvas i.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

odysses79  
#634142 Säljes Byggställning detaljer!
Malmqvist bommar längd 3,5m 120 kr st
Malmqvist bommar 0,85 m 80 kr ST
Burton rör 6 m 400 kr ST
Plankok 70 kr ST
Väggfäste 70 kr st

Finns gott om grejer!
Mmm
Perfekt om ni ska måla om renovera hus o behöver ställning en längre tid!
Kan ev hjälpa till o montera o leverera ställnings material
0736566063
Senast redigerad av odysses79 ons 01 jul 2020, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips/Bra att tänka på vid köp av byggställning?

odysses79  
#634146 Kort på ställnings material enligt ovan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).