mån 13 mar 2017, 21:16#444517
skogh skrev:Jag köpte en fastighet 2015 och det var avverkat allt som gick 2013, jag plantade själv 2,2 ha i maj i fjol och fick ett litet viltvatten iordningställt på ca 50*50 m på samma hygge då det stod vatten där året runt på de 50*50 metrarna.
det går ett gammalt öppet dike rakt igenom 2/3 delar av hygget och nu har jag lämnat in en ansökan till Skogsstyrelesen om att göra 3 skyddsdiken och leda dem till det gammla befintliga diket då det nu två sommrar i rad varit jävligt blött på 3 håll.
har ni erfarenheter att delge er av?
Erfarenheter av vilka aspekter med skyddsdiken tänker du på?
Har själv bara rensat befintliga diken i samband med högläggning med grävare på fuktiga marker, förutom där grävmaskinisten tog ett eget initiativ och flyttade ett dikesstråk på eget bevåg (ingen lång sträcka).
Rent generellt när det gäller markavvattning så lär man på Skogshögskolan ut metodtänket: "Uppsök-Avskär-Avled"
Det är bättre att skära av tillflödet innan vattnet kommer in i det blöta partiet, än att försöka dränera ut det när det väl kommit in (ofta täta finkorniga jordar som håller fast vattnet hårt så att det inte kan röra sig mycket i sidled, så att vattnet hellre bör passera runt än igenom).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain