Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
gnisten83 skrev:Kollat runt lite i denna tråd och kommit fram till att vedhanteringen kan förenklas rätt mycket för mej med att strunta i vedboden som vedbod och köra allt i säck och ställa in så många de går i den med hydreman.
Vedboden är byggd med pannrummet i källaren och jag har haft en balk i taket i vedboden med telfer för att ha till vedtransportören men den borde gå att ha för att lyfta fram säckarna till luckan ner i pannrummet.
Har beställt 30 notsäckar så de ska bli spännande att testa om iden att slippa ta i veden förrän i pannrummet kan fungera bra.
Jag bra undrar hur mycket vågar man hantera säckarna i lyftöglorna eller borde man använda pallar när dom flyttas?
adahlm skrev:Nätsäckarna är ca. 2,5-3ggr dyrare än "vanliga",, men håller de sedan lika mycket längre så är det ju ok.
Har själv kört med dessa billigare i några år nu, 10,46€/st http://verkkokauppa.landtek.fi/verkkoka ... 3-classic/ och de har fungerat 2-4 år innan det vita plastet gått sönder såpass mycket att man inte vågar fylla den mera.. Ett parti var ännu värre (dåligt UV-skydd) och jag kasserade ca. 50st efter en säsong..
Jag tömmer alla säckarna från bottenlänkarna så där tar de mest stryk.
MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...
Vedproducent skrev:MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...
Skickar en bild som visar lyftstroppen. Det är rep med hölje och det har aldrig gått sönder på någon av mina säckar. Så här ställer jag upp säckarna. Rader med ungefär en halvmeters mellanrum. Avståndet fungerar bra med notsäckarna men är i minsta laget med vanliga säckar. Sen är det 10 meters långa hättar som sätts på toppen tills det ska köras in eller levereras.
Bottentömningen är ett rep/snöre som går genom 16 st metallringar. Själv skär jag bara av det för det vill ibland fastna i knuten. Trär i ett nytt rep nästa gång i stället. Fungerar väldigt bra att tömma då.
Zixten skrev:Vedproducent skrev:MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
Skickar en bild som visar lyftstroppen. Det är rep med hölje och det har aldrig gått sönder på någon av mina säckar. Så här ställer jag upp säckarna. Rader med ungefär en halvmeters mellanrum. Avståndet fungerar bra med notsäckarna men är i minsta laget med vanliga säckar. Sen är det 10 meters långa hättar som sätts på toppen tills det ska köras in eller levereras.
Bottentömningen är ett rep/snöre som går genom 16 st metallringar. Själv skär jag bara av det för det vill ibland fastna i knuten. Trär i ett nytt rep nästa gång i stället. Fungerar väldigt bra att tömma då.
Dom säckarna verkar ju vara bra, är det samma storlek som 1,5kubikssäckarna?