Föryngring

Timeout från Skogsforum.

92 inlägg 30589 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timeout från Skogsforum.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441017 Att klaga på en enskild moderator är ju riktigt dumt, när det framgår tydligt att forumägaran och moderatorerna är överens om vad som skall bort.

Skall vi nu respektera äganderätten, och låta Fredrik o Torbjörn göra som de vill med moderingspolicyn? Jag tycker det skall bli intressant att se om det blir bättre eller sämre forum.

Till sist, en bild från en av mina favoritserier.
Bild

Arevo
Avatar Fallback

Re: Timeout från Skogsforum.

Bison  
#441018 Totte verkar dömma hårdare inpå småtimmarna och ligger på gränsen när det gäller personangrepp.. Tycker han verkar föra en personlig agenda mer och mer i sina uttalanden som moderator :(

Avatar Fallback

Re: Timeout från Skogsforum.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441049 @hlb du kommer vara saknad och jag måste än en gång påminna om vilken trevlig skogsdag du anordnade.


Angående skogsforum har jag konsekvent undvikit trådar med potentiellt politiskt innehåll eftersom jag vet att jag bara blir besviken. Men den infekterade och bitvis dåliga stämningen har spillt över på forumet i stort och jag har med mindre och mindre glädje kommit hit. Minsta möjlighet att hacka har nyttjats, minsta skrivning ska vantolkas så jag har flera gånger övervägt timeout eller avregistrering. Förhoppningsvis lyfter stämningen efter en politisk utstädning men även tonen behöver förbättras om glädjen att skriva ska komma åter.

/ Olof, ''busholle'' S

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

totte  
#441057 Jaha, eftersom det är jag som åsyftas så måste jag förstås svara och försvara mig och forumet. Hlb skriver:

Däremot blir jag synnerligen bekymrad när en gammal moderator hävdar att han till skillnad från medlemmar får driva politisk propaganda på SFO eftersom man äger SFO.


Det har jag definitivt inte hävdat! Vad jag hävdat var följande:
Det som skrivs i den här tråden är vad Skogsforum står för och inte mina egna åsikter, även om de sammanfaller. Om det som framförs här inte accepteras så kontakta ägarna av forumet, Fredrik och Torbjörn.

Skogsforum är politiskt helt oberoende. Skogsforum är däremot inte politiskt neutralt och det finns inget som säger att vi måste vara det heller. Forumet tar inte ställning i partipolitik och har inga bindningar till någon politisk organisation, men vi tar bestämt ställning emot den trångsynta högernationalismen och mot alla dess yttringar i form av främlingsfientlighet, islamhat, vetenskapsfientlighet, falska nyheter och konspirationstänkande.


Jag kan absolut inte inse att jag har tagit mig rätten att bedriva politisk propaganda. Den som tolkar in detta tolkar det som den fule läser bibeln.

Jag tycker också att det är synnerligen tråkigt att Hlb, som varit en så värdefull person på forumet, hoppar av. Men jag kan inte göra något åt att han så grovt misstolkar det jag sagt och gjort. Allt har dessutom varit med fullt stöd i från forumets ägare. Det är alltså inte som det sägs av en annan person ovan: "han verkar föra en personlig agenda mer och mer i sina uttalanden som moderator".

Till sist, ja det är tråkigt, men får helt stå för Hlb själv, jag backar inte en millimeter så länge jag har förtroendet från Fredrik och Torbjörn.

Avatar Fallback

Re: Timeout från Skogsforum.

Vilsten  
#441060
busholle skrev:Angående skogsforum har jag konsekvent undvikit trådar med potentiellt politiskt innehåll eftersom jag vet att jag bara blir besviken. Men den infekterade och bitvis dåliga stämningen har spillt över på forumet i stort och jag har med mindre och mindre glädje kommit hit. Minsta möjlighet att hacka har nyttjats, minsta skrivning ska vantolkas så jag har flera gånger övervägt timeout eller avregistrering. Förhoppningsvis lyfter stämningen efter en politisk utstädning men även tonen behöver förbättras om glädjen att skriva ska komma åter.

/ Olof, ''busholle'' S


Kan inte annat än hålla med busholle! Den stundtals mycket aktiva propaganda för SD som har förekommit från vissa skribenter har fått mig att läsa skogsforum mindre frekvent.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441064 Även jag har på senare tid funderat på timeout, sedan modereringen blivit allt mer urspårad på grund av en minst sagt överkänslig moderator.

Jag gillar när det är högt i tak, vilket det överlag har varit under de 10 år jag varit på forumet. Men på sistone har moderingen spårat ur rejält med varningar och t.o.m. uteslutning för rena bagateller. När det framförts kritik mot den nya ordningen, har denne moderator snabbt lagt locket på och låst tråden. Å i samma takt har min skrivarglädje här på forumet försvunnit.

Nä, det bästa för forumet vore nog om Totte slutade som moderator och istället fokuserade på sin roll som teknisk support på bl.a. småmaskiner. Där gör han desto större nytta.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 feb 2017, 01:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Traktordave  
#441066 Med risk för att elda på en infekterad fråga, vilket jag egentligen inte vill. Jag tolkade också ditt inlägg @Totte som med en politiskt vinkel. Det kanske är när du skriver "inte politiskt neutralt" som är missvisande. Har jag förstått fel är det bara bra!
Uppskattar verkligen detta fantastiska forum och att extrema politiska kommentarer rensas bort, mycket bättre (och trevligare) att bara diskutera skog!

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Traktordave  
#441068
busholle skrev:@hlb du kommer vara saknad och jag måste än en gång påminna om vilken trevlig skogsdag du anordnade.


Angående skogsforum har jag konsekvent undvikit trådar med potentiellt politiskt innehåll eftersom jag vet att jag bara blir besviken. Men den infekterade och bitvis dåliga stämningen har spillt över på forumet i stort och jag har med mindre och mindre glädje kommit hit. Minsta möjlighet att hacka har nyttjats, minsta skrivning ska vantolkas så jag har flera gånger övervägt timeout eller avregistrering. Förhoppningsvis lyfter stämningen efter en politisk utstädning men även tonen behöver förbättras om glädjen att skriva ska komma åter.

/ Olof, ''busholle'' S


Kanske en uppmaning till oss alla att tänka på tonen (ingen nämnd, ingen glömd (sedan finns det ju vissa som aldrig uttrycker sig dåligt/oartigt)). Jag har också noterat att det ibland snabbt kan eskalera i tonen i helt oladdade frågor.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

totte  
#441069
Niking skrev:Även jag har på senare tid funderat på timeout, sedan moderering blivit allt mer urspårad på grund av en minst sagt överkänslig moderator.


Det borde väl varadags för en begåvad person som du att inse att det inte är jag som är personligen "överkänslig", utan forumets allmänna policy som blivit betydligt striktare.

Om vad som är bagateller torde du och Skogsforum ha mycket skilda åsikter.

Avatar Fallback

Re: Timeout från Skogsforum.

tallen100  
#441071 Vi är väl iaf vuxna män/kvinnor som kör motorsåg, så att ha lite högt i tak och lite gnabb måtte vi väl tåla.
Nu vet inte jag vart det här tar vägen men ska det fortsätta som det gjort sista tiden med bannlysningar och i mitt tycke ren överkänslighet så tror jag att Fredrik är inne på fel spår. Inte bra om det blir för stramt.
Har tyckt sedan jag gick med här att skogsforum har varit riktigt trevligt, med största delen trevligt folk och högt i tak
Senast redigerad av tallen100 sön 26 feb 2017, 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441073
totte skrev:
Niking skrev:Även jag har på senare tid funderat på timeout, sedan moderering blivit allt mer urspårad på grund av en minst sagt överkänslig moderator.


Det borde väl varadags för en begåvad person som du att inse att det inte är jag som är personligen "överkänslig", utan forumets allmänna policy som blivit betydligt striktare.

Om vad som är bagateller torde du och Skogsforum ha mycket skilda åsikter.

Det är högst möjligt att våra åsikter om bagateller skiljer sig åt, men jag vidhåller att du på senare tid varit direkt överkänslig och överreagerat som moderator.

Ditt agerande på senare tid får mig att tänka på en reklamfilm för någon ölsort, där fotbollsdomarna visar ut varenda spelare, för att sedan ta en öl på en tom fotbollsplan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

svampbob  
#441075 Man brukar prata om att sätta alkolås på mobilerna och det kan nog även behövas på tangentbord. Är man på dåligt humör ska man nog också akta sig för att skriva.

Jag vill framhålla Jens som ett föredöme har på SF alltid trevlig och positiv.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

totte  
#441077
Traktordave skrev:ag tolkade också ditt inlägg Totte som med en politiskt vinkel. Det kanske är när du skriver "inte politiskt neutralt" som är missvisande.


Ja, formuleringen och ordet "neutralt" kan förstås diskuteras, jag kunde nog formulerat det bättre. Det viktiga är att jag inte någonstans påstått att jag personligen skulle ha rätt att bedriva politisk propaganda. Min mening där var att starkt slå fast att Skogsforum vänder sig klart emot all form av yttre höger-propaganda, i alla former.

Kan tillägga att detta inte betyder att forumet ställer sig vare sig åt höger eller vänster. Att det vände sig emot högerpopulismen beror så klart på att det är den som figurerat här. Skulle någon annan form av fundamentalistisk propaganda dyka upp så räkna med att den blir lika hårt behandlad. Notera också vad som sades, att all politisk propaganda är förbjuden.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Erre  
#441087 Jag tror att vi ska lämna politik och invandring till andra forum.
Punkt.
Anledningen till det är att jag vill att detta forumet ska ta sig framåt!
Inte bakåt.
Med ett snyggt och välskött forum så kommer det företag som vill annonsera.
Dom vill synas här. För att detta är ett bra ställe.
Annonser innebär intäkter och med intäkter ökar friheten.
Frihet som kan innebära att Fredrik och Torbjörn kan åka till företag och göra reportage, att åka till forummedlemmar osv.

Och att kunna göra något så sjukligt bra som gallringsdagarna!

Och att göra om det året därpå!

Om allt för många googlingar om politik och liknande leder hit, till Skogsforum. Så kanske färre företag vill synas här.
Och det är fel utveckling!

Så tänkt på det.
Det kanske inte är åsikterna som är problemet.
Det är kanske mer så att vissa saker har inte här att göra.
Inte om vi vill framåt.

Användarvisningsbild

Re: Timeout från Skogsforum.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441088 Jag tog också en "timeout" från SF för några år sedan. Upprörd och förbannad över att mina inlägg kring politiska frågor alltid, i mina ögon, missförstods. Ja jag blev så mäkta förgrymmad att jag startade en egen blogg.
Men efter en tid återkom jag. Inte för att jag hade insett att mina inlägg var fel. Nej däremot så insåg jag över tid att forum på internet lämpar sig synnerligen dåligt för, i vid bemärkelse, politiska diskussioner. I varje fall för såna som jag. Egentligen borde jag insett det direkt efter många år som lokalpolitiker och ordförande i den lokala partiorganisationen. Politik ska diskuteras öga mot öga, där alla den mänskliga kommunikationens verktyg kan nyttjas. Vi hade verkligen hårda duster ibland men skildes aldrig i vredesmod. Oense, självklart men alltid i sak, aldrig i person.
Samtidigt, ett internetforum är summan av deltagarnas engagemang och "lust". Så som så många andra säger här, låt oss jobba framåt för att behålla det som vi alla gillar här. Det är så himla lätt att riva sönder relationer men väldigt mödosamt att bygga dem.
Tja, mina 5 ören i frågan....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).