Avverkning (slutavverkning)

Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

87 inlägg 78006 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

RONiL  
#440251 [emoji15]Om jag inte missförstått det hela, så tycker jag det här är något av det bästa jag läst på länge när det gäller brukande av skogen!

När jag själv är i början av ett arvskifte på min mors skog och har många tankar, funderingar, önskningar, förhoppningar, idéer och tusen plus en planer när det gäller den skogen. Men hitintills har jag mest haft mycket ångest över detta ansvarstagande, med allt jag läst om ägare som nekas avverkning av sin PRIVATA skog på grund av det ena eller det andra. Som reaktion på denna ångest så har jag mest svurit för mig själv och sagt.

- Det är väll själva f*n att man ska behöva förstöra en högst trivsam blandskog genom att sopa ned allt löv och göra en renodlad barrproduktions skog, bara för att vara säker på att jag ska kunna sälja något som jag själv äger.

Men nu känns det genast bättre!
För är det nu som jag förstått det här, så kommer jag att "kopiera" bruksplanen och kommande avverkningsanmälningar [emoji16][emoji106].


Lite personliga tankar och funderingar.

Jag vet inte hur privata skogsägare bedrivit sitt skogsbruk, eller skogsvård/naturvård som jag häller kallat det.
Det är fascinerande att om man driver det som *skogsbruk så är det bara att köra på i generation efter generation.
Men skulle man driva sitt skogsägande som **skogsvård så är det som att be om problem/restriktioner vid första bästa avverkningstillfälle.


*Skogsbruk.
I mina öron är att fokusera på sågtimmer för att den enskilde ägaren skall hjälpa till att driva landet Sverige. Det är självklart helt ok att den som vill äga en skog med bara barrträd som står på raka planterade rader med exakta avstånd mellan stammarna, för att maximera tillväxten och kvalitet får göra det. Det är ju det myndigheter/staten och industrin också efterfrågar, med alla råd om röjningar och gallringar och allt vad det är. Och kanske viktigaste av allt, inga diskussioner, funderingar eller restriktioner när det är dax för avverkning.

**Skogsvård.
I mina öron. Jag kan lika gärna skita i alla råd jag får och blunda för allt jag läser för det handlar bara om skogsbruk. Jag kan röja när jag själv vill. Ja, mark och träd tappar i värde. Men alltid gagnar det någon. I det här fallet skulle jag vilja påstå att det gagnar allt levande utom mig eller framtida ägare (ekonomiskt), någon som skulle vilja ta en promenad genom beståndet och kanske viktigast av alla (i myndigheters ögon) landet Sverige.
Jag tror jag kan välja att implementera detta på hela mitt (peppar peppar) kommande markinnehav och så länge jag kommer att äga det!? Kommer inte ihåg i skrivandets stund om man är ålagd som ägare att genomföra vissa åtgärder.
Men om jag nu skulle göra så, hur lätt skulle det då bli att få genomföra en avverkning i ett sådant bestånd? Om man som i min tanke "kopierar" skogsstyrelsens bruksplan för deras avverknings anmälda bestånd och deras anmälan går igen, så kan det aldrig bli ett problem.

Eller??

(Ja jag har diagnosen utmattnings syndrom, vilket leder till att jag har svårt att ta in och komma ihåg långa texter. Märkte också att jag har svårt att komma ihåg vad jag själv skrivit, medan jag skriver....[emoji15]. Ber om ursäkt för eventuellt svammel [emoji28])

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

RONiL  
#440252 Haha! Trodde jag skrev ett kort inlägg [emoji15][emoji23]

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

frankie  
#440337 Naturvårdsstjärnan är felmålad.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#441245 Ja då var det måndag,även inom "Löven administrationen".
Vi väntar fortfarande på besked om vår gemensamma storskog.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#443236 Avverkningarna rullar på....

Gallringsuppdrag på skogsfastigheten Västerhångsta 60:1, Ånge kommun
Skogsstyrelsen, Jönköping

Gallringsuppdrag på ca 6 ha, Västernorrlands distrikt. Detaljplanering sker tillsammans med virkesköparen.




Avverkning på skogsfastigheten Nykils-Skullebo 1:1, Östergötland
Skogsstyrelsen, Jönköping

Upphandlingen omfattar tre mindre föryngringsavverkningar om sammanlagt ca 2,6 ha. Avverkningarna ska vara utförda till den 1 oktober 2017.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#443778 Var tog naturvårdspöbeln vägen denna gång?? Nej just det dessa tillgångar är ju redan nationaliserade, ingen kamp emot kvalen här inte.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#444560 :ymparty: Snillen spekulerar igår Hormoslyr idag Pentyl :ymparty: Inget för den normala skogsägaren...
Har man bara en "skötselplan" går det vräka fram kubik till industri.

Urskogen får inte längre utvecklas fritt
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6649612

Principen om fri utveckling i urskogsreservat visade sig vara förödande efter stormen Gudrun. I naturreservaten massförökade sig granbarkborren och dödade i stort sett all gammal granskog. Nu har Länsstyrelsen tänkt om.

Efter stormen Gudrun för tolv år sedan blåste mycket skog ner i naturreservaten. I flera av de drabbade reservaten lät Länsstyrelsen i Växjö tusentals vindfällda granar ligga kvar.

Det blev yngelhärdar för granbarkborren som angrepp skog i och utanför reservaten.

– Vi fick omfattande angrepp på skogen som stod kvar efter stormen. När vi nu bildar nya reservat har vi inte med kravet på fri utveckling längre. Allt som blåser ner behöver inte längre ligga kvar, säger Annika Blad på Länsstyrelsen i Växjö.

I Kråketorpskogens naturreservat dödades i stort sett all äldre granskog. Fram till förra året var skogen stängd eftersom det var för farligt att gå in i reservatet på grund av alla döda träd som kunde falla omkull.

Nu spränger de av träden, eftersom det är för farligt att fälla med maskin eller motorsåg. De döda träden kan gå av i toppen och falla ner på huggaren eller maskinisten.

– Nu har vi sprängt de farligaste träden längs promenadstigarna. Sedan förra året är det fritt fram att besöka reservaten, säger Annika Blad.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#451178 Avverkning på skogsfastigheten Landviken 3:1 i Värmland
Skogsstyrelsen, Nyköping
Orientering av objekt
Skogsstyrelsen inbjuder härmed intresserade att delta i upphandling av avverkning på skogsfastigheten Landviken 3:1, Karlstads kommun.
Sista anbudsdag
15 dagar kvar (2017-05-03)
Förfarande
Direktupphandling
Publicerad
2017-04-18
Dokumenttyp
Direktupphandling
Leveransorter
Sverige
Diarie-/referensnummer
2017/1199

Nytt försök i Landviken?? :ymparty:

Ock utredningen om SS skall äga skog eller icke fortsätter TROR jag.. håller nog på mer än sex veckor detta.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

AKKAMAAN  
#452965
Torbjörn Johnsen skrev: Finns det någon som känner till fler exempel? Och är det verkligen lämpligt att myndigheten själv äger skogsmark?

Skogsstyrelsen äger skogsskiften lite var stans i Sverige tror jag. Det här är en gammal tradition från tiden efter förra sekelskiftet nångång runt 1930-talet, När Skogsstyrelsen fick i uppdrag att bedriva utbildningsverksamhet i skogsarbete och skogsbruk. Man behövde "egen skog" för att ha någonstans att "öva och praktisera". Utanför Östersund fanns en Kursgård som startade nångång på 1930-talet, och en 400 ha stor jord-skogfastighet inköptes, "Lithanders gård" på västra Halåsen.
1493478020_halasen_skog.jpg

1953 byggde Skogsstyrelsen Sveriges på den tiden modernaste skogsskola, Halåsens Skogsvårdsskola.
Bilden från invigningsdagarna 1953...
1493476456_halasen_1953.jpg

1493476457_halasen_skylt.jpg

Skogsfastigheten var i ganska uselt skick när den köptes, men har genom åren utvecklats till en perfekt balanserad skogsfastighet vad gäller ålderfördelning etc.
När Landstingen tog över huvudmannansvaret för den 1-årigaskogliga grundutbildningen, i och med den ny gymnasiereformen runt 1973, då all yrkesutbildning blev 2-årig, så krigade Landstinget om att få köpa skogsfastigheten, inklusive skolbyggnader som övningsområde för den nya 2-åriga grundutbildningen. Skogsstyrelsen stod på sig benhårt. Man försvarade sig bl a med att man fortfarande bedrev kortkursverka´samhet för skogsägare och behövde övningsskog för detta.
1493476456_halasen_1980-ish.jpg

Först i mitten av 1980-talet lyckades landstinget åtminstone få köpa runt 20 ha tomt (lantbruksmark + ca 5 ha ungskog) och skolbyggnader.
Skogen behöll skogsstyrelsen. Sen kom ju den treåriga gymnasieutbildningsreformen runt 1990, och Landstinget beslutade att slå ihop skogs- och lantbrukssutbildningen, och flytta skogsutbildningen 7 km till Lantbruksskolan. Skall nämnas att Landstingets skogsutbildning alltid haft företräde att utföra all avverknin och skogsvårdsarbete på dessa 400 ha.
Ja, jag vet att de flesta andra av Skogsstyrelsens gamla skogsskolor runt om i Sverige, vanligen en skola per län (Skogsvårdsstyrelsen i varje län ansvarade för resp läns skogsutbildning). En del Landsting lyckades köpa loss sin övningsskog, men Halåsens var nog så speciell med sina fina bestånd så Skogsstyrelsen ville fortsätta förvalta den för bl a små forskningsprojekt, fasta provytor etc etc.
Visst kan man ifrågasätta skogssägande och förvaltning hos en skogsvårdmyndighet. Men med facit i hand med Halåsen så tycker jag att det är OK att Skogsstyrelsen äger och förvaltar skogen. Men de senaste åren har Skogsstyrelsen omorganiserat och slimmat organisationen så mycket att de lokala tjänstemännen knappt har någon tid till förvaltning av egen skog. Så det kanske är på tiden att dagens Naturbruksskola får ta över ägandet.
Slängde med lite kuriosabilder för att "lätta upp stämningen lite".... :d
De ca 20 hektaren med tomt och skolbyggnader såldes i slutet av 1990-talet till en "krögare" för nån miljon.
För ett par år sedan köpte en pensionerad fd landstingsanställd på skolan, hela rasket för 50000SEK av en konkursförvaltare som haft det i drygt 15 år.
Man kan se hela denna story som ett ödets ironi. Visar lite hur illa ställt det är med statlig och landstingskommunal fastighetsförvaltning. Det handlar väldigt myck om prestige mellan myndiggheter och dess tjänstemän.
Byggnaderna förffallna till vis del, även om de håller på och få lite nytt liv igen nu. Men skogen fortväxer i alla fall oförtrutet att växa så det knakar.... #:-S

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#454742 Allmän kubik och areal.

"Förvaltning av Umeå kommuns skogar
Umeå kommun

Uppdraget omfattar förvaltning av ca 5900 ha produktiv skogsmark fördelad på två brukningsnivåer, tätortsnära skog och produktionsskog. Den tätortsnära skogen uppgår till ca 1000 ha och är till stor del utnyttjad av det rörliga friluftslivet med elljusspår, rid- och strövstigar och andra anläggningar, vilket kräver särskild hänsyn och skötsel.

Uppdraget omfattar även naturvårdsinriktade skötselåtgärder såsom röjning, gallring, plockhuggning samt friställning av träd inom ca 950 ha av kommunens bebyggelsenära parkskogar. En stor del av arbetet inom den bebyggelsenära marken kommer att ske med manuellt arbete."

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#455593 Stockholm suger sin näring..

"Avverkningsentreprenad
Statens fastighetsverk, STOCKHOLM

Upphandling av avverkningsentreprenad till Distrikt Norrbotten

Upphandling av avverkningsentreprenad till Distrikt Norrbotten"

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#456329 "Utkörning av virke (skotning) från fastigheten Skogen 2:1, Katrineholm
SKOGSSTYRELSEN, Jönköping

Utkörning av virke, från skogsfastigheten Skogen 2:1, Katrineholm, efter motorsågskurser samt vid behov till exempel vindfällen mm. Tilläggsarbeten kan tillkomma enligt överenskommelse mellan parterna. En fördel om entreprenören är tillgänglig på ganska kort varsel. Ramavtal."


:-B Bråttom nu..

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#470604 Skogsstyrelsens "egen" skog:

https://www.opic.com/upphandlingar/sver ... sstyrelsen

"Röjning på fastigheterna Ullstorp 1:5 och Hemmeneköp 1:45, Skånes län

Skogsstyrelsen, Jönköping
Röjning på Ullstorp 1:5, Höör, ca 5,6 ha. Röjning på Hemmeneköp 1:45, Hörby, ca 7,6 ha. Anbud kan lämnas på båda objekten eller var för sig. Ska v...

Sista anbudsdag
19 dagar kvar (2017-09-21)"

"Ljusreglerande avverkning i bokskog,Ullstorp 1:5, Höörs kommun

Skogsstyrelsen, Jönköping
Ljusreglerade avverkning i bokskog som är under föryngring på fastigheten Ullstorp 1:5, Höörs kommun.

Sista anbudsdag
23 dagar kvar (2017-09-25)"


"Underhållsgrusning av skogsbilvägar på fastigheten Skogen 2:1, Katrineholm

Skogsstyrelsen, Jönköping
Underhållsgrusning av skogsbilvägar på Skogsstyrelsens fastighet Skogen 2:1 (Vallmotorp).

Sista anbudsdag
12 dagar kvar (2017-09-14")

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#474605 I-)

Skogsvårdsåtgärder på fastigheten Åkulla 1:4, 3:1, Varbergs kommun
Skogsstyrelsen, Jönköping

Gallring, röjning, markberedning och plantering på fastigheten Åkulla 1:4, 3:1


https://www.opic.com/upphandlingar/sver ... sstyrelsen

Avatar Fallback

Re: Avverkning på Skogsstyrelsens egen skog

Bosse1  
#476471 Planekonomi,slava under staten i reservaten :ymparty:

Upphandling av avverkning av Contorta-tall
LÄNSSTYRELSEN I GÄVLEBORGS LÄN, GÄVLE

Upphandlingen genomförs av Länsstyrelsen Gävleborg och avser AVVERKNING av contortatall i tre NATURRESERVAT i Hälsingland.

https://www.opic.com/upphandlingar/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).