Föryngring

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

66 inlägg 42320 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407696
Torbjörn Johnsen skrev:Det känns som om temat Tallplantering/viltbete skulle kunna bli en temadag för Skogsforums medlemmar. Det skulle vara väldigt intressant att göra en exkursionsslinga med flera olika stationer. Kanske något att börja planera efter att Gallringsdagarna är genomförda?

Går kanske även att klämma in en del lövföryngringar i detta, då även dessa behöver stängslas in och/eller viltbehandlas av samma orsaker som tallen? Frågeställningarna blir ju samma i båda fallen.
/Niklas

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#408492 I helgen blev i alla fall ovan nämnda plantering klar, 3200plantor på ca 1,4ha stort område men kanske 1ha mark som är möjlig att plantera på utan bergsborr....
Vilken fröjd o plantera med plugg istället för bar rot. Oh vilken fröjd att våra vädergudar såg till att jag inte skulle behöva frysa när jag planterade. 27grader varmt & 0,00 s/m i vind 2helger i rad. Mysigt.... :lol:
Plantorna är inte snytbaggebehandlade iom höstplanteringen. Nu bryr sig nog inte snytbaggar om det står höst eller vår i kalendern med tanke på temperaturen ute, så det gäller nog o hålla lite extra koll innan kylan kommer. Än så länge ser allt bra ut, inga plantor som visat några tecken på torkan trots att det är lika torrt som i riksdagshuset......Ska bli intressant o se om det kommer något regn innan älgjakten i år :roll: :roll: Annars är jag nog garanterad obetade plantor fram till dess :lol: Kanske går o sälja barren som torkad rosmarin eller något...to be continued!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

uffejohan  
#408562 Intressant Seb att du skapar denna tråden eftersom det är ett ständigt återkommande problem. Jag har ett område precis som ditt, avverkades för två år sedan, planterades förra våren med täckrot gran på fuktiga delen, täckrot tall på de torra knölarna. fördelning ungefär 50/50. Snytbaggeskydd med vaxade plantor. Tyvärr hade leverantören haft vaxet för varmt så de flesta granplantorna dog efter två veckor. de var dock schyssta och ryckte ut med personal som satte nya friska plantor trots att jag hade planterat själv. Förra hösten sprutade jag allt med Trico. I våras gick jag noggrant över området och kunde faktiskt inte hitta en enda betad planta. Längs ena kanten på hygget finns ett kärr med gott om sälgsly, här hade älgarna haft kalas, så älg finns det gott om. Förra veckan sprutade jag tallplantorna igen och ska så göra tills jag antingen blir övertygad att det är onödigt arbete eller plantorna har nått älgsäker höjd. Jag är så utled på dessa 50-åriga skogar med enbart gran och där rötan breder ut sej, särskilt på torra åsar. De sporadiska tallar som finns där är friska och fina. Detta tyder på att man måste ta hänsyn till markförhållandena på ett helt annat sätt när man väljer trädslag och sedan skydda plantan med de medel som står till buds. Vackra bestånd klarar naturen inte riktigt av att skapa själv.

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

phh  
#414457 Håller på att ta ner viltstängsel vi satte runt en tallplantering 1996-98, ca 13 ha. Det svårt att gallra med stängsel
kvar så jag har börjat med de avsnitt som ska bort för att kunna gallra med Hypron.
Inga viltskador i planteringen och första gallring redan gjord 2015-16 på allt utom de sista 3 ha vi ska ta i vinter. Stängsel enda sättet att slippa viltskador. Om någon är intresserad av billigt stängslet är det bara att höra av sig. Små skador blir det ju när man klipper loss stängsel från stolpar men det mesta hamnar i ca 30 meters rullar. Tryckta stolpar ser helt oskadade ut när det tas upp ur marken, så de ska vi återanvända. Jag hinner med ca 100 meter på en halvdag i lagom takt så det kommer att ta lite tid då det rör sig om några kilometer stängsel. Om jag inte blir klar i höst fortsätter jag till våren.posting.php?mode=reply&f=22&t=27233#

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

halvproffs  
#414467
isteskog skrev:Nu är ju jag inte verksam i de södra delarna av landet. Men har lite funderingar ändå :smile:
Det här kanske vore en vettig idé: Behandla plantorna mot vilt tills åtminstonde 3m höjd. Håll efter allt viltbegärligt bete av löv ( det blir inte lika intressant för älgen och lövet piskar snart tallen som är ett pionärträd). Röj till slutförband så sent som möjligt (4m) En tråkig lösning för viltet ..... MEN! Vad odlar man? Viltbete eller skog .... :wink:


För en gångs skull håller jag inte med Isteskog. Hade en halv ha tallsjälvföryngring som gränsade mot ett stort Korsnäshygge som var avverkat samtidigt som mitt. Korsnäs röjde bort ALLT sly medans jag bara tog bort det nödvändigaste. Resultatet blev att Korsnästallarna blev hårt åtgångna medans björken på mitt blev mat åt älgarna och endast ett fåtal tallar blev skadade som jag har tagit bort i förstagallringen.

Kan ju givetvis ha varit ren slump men...

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Älgfoderodlare  
#414475 Ingen tillfällighet ! I 30 år som markägare har jag haft samma resultat, genom att lämna mer betesbegärliga "foderträd". Inget bete på tallen som skadar det slutliga bestånden.

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

isteskog  
#414477 Mitt svar var riktat till Seb! Med de klövviltsskador som finns i de södra delarna av landet så kan det vara en idé.
Häruppe hos mig är betestrycket ett annat, iaf för tillfället. Jag själv spar viltbegärligt foder när jag röjer mina ungskogar. Men jag gör en ganska tidig röjning där jag friställer tallen för att den ska "froda" på sig och växa ur beteshöjden snabbt. OBS! Detta gäller när det är mycket löv med i ungskogen. Är det en ren tall/barrungskog så plantröjer jag vargar m.m först. Sen gör jag en slutröjning vid 4-5m. :smile: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfo

Seb macahan  
#419532 Så här har det gott för Blekinge tallen än så länge. Alla plantor har överlevt o ser fina ut. Var de törstiga när dom kom hit så har de fått äta upp det med råge nu. Kaveldun hade känts mer passande o plantera. Nej skämt å sido så farligt är det inte vad jag sett står högst 2plantor i vatten nu o blötare än så här lär det inte bli. Marken innehåller en del grus så jag tror det funkar. Jag tror jag ska försöka markera vissa plantor som står i gräs nu för o underlätta i vår när gräset blir högt o plantorna försvinner. Underlättar en del vid sprutning och grästramp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

uffejohan  
#419556 Ser ju fint ut.... Att markera plantorna i gräs är en bra idé. Jag tryckte ner en pinne bredvid plantan och band fast den med ett gult snitselband. På så vis var det lättare att hitta både när jag gräsbehandlade på sommaren och sprutade Trico på hösten. Dessutom fick plantorna stöd i snön. Mina plantor ville gärna vika ner sej i blötsnön annars och ligga platt efter marken.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#439826 Ja än så länge funkar Trico´n bra. Rådjur och älg äter inte här i alla fall.
Till våren ska plantorna behandlas mot snytbagge och en omgång Trico frammåt midsommar tänkte jag. Vad använder ni mot snytbagge som funkar bra? Värmen kan ju slå till när som helst nu :???:
På mina granplanteringar har jag kört Flexcoat (vax baserad som ska vara elastiskt o växa med plantan).
Men funkar detta även på Plugg Tall? Eller vad rekommenderar ni. Fråga 2 är det inte bökigt att få medlet där det ska vara (på stammen ovanför jord och 10-15cm upp) sprutar ni runt "stammen"?
Jag har aldrig sprutat mot snytbagge. Mina granplantor ska med flexcoaten vara skyddade i två år på markberedd mark. Tips mottages gärna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439836 Hur gammalt är hygget? Är det andra våren finns det mindre med snytbagge. Andra hösten och tredje våren där emot, då finns det baggar på hygget. Jag behandlar aldrig innan jag ser angrepp de hinner inte äta upp allt på en dag och de är inte aktiva föraren det är ca 12 grader flera dagar i sträck.
det är svårt att få tag i medel om man inte har sprutors eller kontakter. :wink: återbehandlingsmedel är verksamma i 10-12 veckor så spruta iallafall inte för tidigt om du nu måste.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#439843 Det höggs sensommar 2014 och markbereddes & planterades höst 2016. Så det blir ju 3:e våren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439904 Fanns det frö träd som blåst ner eller hygges kanter så är hygget som nytt det räcker med 10 st/ha för det. Då det är höstplantering så vet du inte snytbagge trycket så behandla plantorna i mitten av april då räcker medlet till midsommar.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

DrW  
#440097 Har ingen erfarenhet eller specifik kunskap i ämnet men det är det säkert någon här som har! Skulle man kunna tänka sig tallsådd på sådana här marker?Mycket högre stamantal kanske är melodin?

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440120 Sådd och fröträd passar mycket bra på svaga boniteter där gräs och björk inte är ett bekymmer.
Farsan ställde flera skärmar som jag numera avvecklat där föryngringen är usel. Genomgående är resultaten i omvänd proportion till boniteten. Svaga torra hällmarker är de som är bäst föryngrat med frö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).