Skotare

ÖSA 250 - Problem med driften.

30 inlägg 21568 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA 250 - Problem med driften.

Gammalmaskin  
#196884 Maskinen: ÖSA 250, 1983:a

Hej!

Det är som så här att jag har en del problem med driften på maskinen, jag använder inte körpedalen utan kör med potentiometern (den som reglerar utväxlingen).

När man ska köra iväg rycker den i början som om driften skulle hoppa ur, ibland kommer den i rörelse efter lite pillande på poten eller inte alls, måste isf slå om brytaren som sitter på ett handtag ovanför säkringsdosan, då kanske den funkar.

Dock nu på senare tid rycker den allt mer när man ska igång, och även under körning kan driften helt plötsligt hoppa ur.

Terrängstyrningen funkar inte heller värst bra, den verkar mest funka när den själv vill, vilket inte är allt för ofta.

Stolesensorn är bortkopplad, använder istället en strömbrytare som jag har satt dit.

Så just nu är maskinen ca 15% körbar, vågar inte köra mer än 10m utifall man blir stående nånstans, kranen funkar dock perfekt och spakarna är väl genomgånga och fungerande.

//Gamlamaskinen



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196972 Först en fråga.
Har den Effektreglering :?:
Dvs har du en brytare på panelen under ratten märkt "A" med ett kugghjul runtikring :?:


Kan va hydraulfel lr elfel.

Börja med att kolla matartrycket på körpumpen enligt instruktionsboken,du ska ha ca 18-20 bar i matartryck,vid för lågt matartryck sänder en matartryckvakt en minussignal via kabel 41B och då drar relä 17a och kopplar ur driften.

Sen ska du kolla jordningen,mellan hytt och ram men framförallt plåten som styrförstärkaren är fastskruvad i.
Plåten är fäst i väggen med några M8 bultar, se till att putsa noga bort mellan metallytorna,byt bultar samt rensa ur gängorna med ett gängverktyg.

Kolla sen kontakten i effektregleringsboxen samt att EF-kortet sitter rätt och inte är ärgat.

:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Gammalmaskin  
#197170 Tack tack, ska kolla igenom dessa grejjer, och ja, den har effektreglering, misstänker nog mest elfel men man vet aldrig.

Pumparna är ganska nybytta och inte gått värst många timmar, så jag börjar nog med att leta elfel.

Dock har jag hört att det klickat och haft sig i reläerna, men det händer bara då o då.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Gammalmaskin  
#197172 DU råkar inte bo i Värmland Simba?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197173 Nä,håller till på finska sidan i Jakobstad :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Hema  
#197221 Låter typ som en ford scorpio automat jag hade. Den läckte växellådsolja o när det blev för lite ville den inte kugga i. Mätaren visade mer än det var i. Nu är det inte samma sak (bil, skogsmaskin annan drift), men iaf.

Så kolla så att du inte har för lite vätska, men det har du väl redan gjort?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

øsa  
#197434 Hei.
På min 250 hadde jeg også problemer med driften.
Relene klikket inn og ut uten grunn.
Sjekket jording etter tips fra o-store Simba :).
Hos meg var det bla dårlig kontakt mellom kortet i styreforsterkeren og aliminiumsboksen som den sitter skrudd fast i.ville tatt ut kortet/boksen og sjekket dette også.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

bella1  
#423057 Hei.
jeg har en 250 med samme problem,sjekket trykket på arbeidshydraulikken,og det lå på ca 18 kg på 1800rpm. den slutter å dra,og det klikker i flere releer. tror det er en elfeil,men finner ikke noe galt. kan magneten til parkbremsen få den til å oppføre seg sånn?? maskinen har ikke vært brukt på 2 år. takknemlig for tips

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Timmerville  
#423074 Kan vara fukt i styrboxen till hydrostat ryckningarna är ojämn hydrostatstyrning. Om hydrostat växlar upp för högt orkar inte dieselmotorn och motorn går under tillslagsvarv.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

bella1  
#423418 Hei.

takker for tips,skal sjekke ut det også,men blir vel ikke noe før på lørdag tenker jeg.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

jarsen  
#424290 Hej
Har också en ösa 250 skotare som jag fick problem med driften.Detta berodde på att batterierna var dåliga och generatorn laddade för lite.
Maskinen ryckte i driften för att sedan helt stoppa.Bytte batterier och kollade kablarna på generatorn sedan har den fungerat.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

bella1  
#430613 Går ikke så fort her,litt for mye å gjøre. har sjekket batteri og kabler,og det virker ok. prøvde den litt i går,og da funket den ok i nesten en time,så stoppet den helt :sad: finner ikke noe direkte feil,men jeg lurer på om det kan være noe feil med potentiometere????? virker som den kan begynne å dra igjen når jeg justerer forsiktig frem og tilbake på det. er det mulig tro,noen som har opplevd dette??

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439387 Hej,

Sällar mig till skaran med driftproblem.
Mitt problem skiljer sig dock lite åt från övriga.
När maskin är kall funkar driften som den ska.
Så länge jag kör utan att stänga av motorn verkar allt funka.
När jag stänger av och startar igen så larmar maskin, tror det är för hög hydrauloljetemp.
Händer varje gång jag kör maskin varm och stänger av och startar igen.
Mitt driftsproblem märks främst på högväxeln och inbillar mig att det bara händer när den larmar.
Ska köra lite mer för att säkerställa det.
Maskin drar hur fint som helst för att helt plötsligt tappa driften nån sekund.
Kan hända enstaka gånger eller flera gånger under kort tid.
Nån gång har jag hört hur det slurpar till som om den tappat oljan och får tag i den igen.
Känns inte som ett tryckproblem då maskin kan gå långa stunder utan problem.
Nån som har nån ide på vad det kan vara?
Av vad som står ovan så kan det kanske vara värt att kolla jord och kontakter?

En annan fråga, vad kör ni med för arbetsvarv på era 250?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439521 Oljetempen mäts vid åkmotorn,verkar som du har nåt knas med spolventilen.är monterad
på undersidan av åkmotorn,liknar matartrycksventilen och lossas med 14 mm nyckel,sitter en strypning (tror det var 1,4 mm) monterad i änden av ventilen.
Fungerar som så att om du kör tex framåt så öppnar en kanal från "back" sidan och varm olja från drivkretsen kan gå till kylaren.
Börja med att kolla att den där är som den ska va,man kan byta plats med matartryckventilen för att se vad den håller för tryck,nånting 14 15 bar tror jag.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439898 Tack för svar!
Ok, låter rimligt. Tror du maskin kan ta skada av att köra med den som den är?
Den är på träddelsskotning för tillfället...
Har tänkt prova att köra en hel dag utan att stänga av maskin och se om fenomenet dyker upp ändå.
Sen prova att starta om och se om larmet går att nolla med huvudbrytaren?
Hur kollar jag funktion på spolventilen enklast?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar