Traktorn i skogen

Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

9 inlägg 12122 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Hanatorp  
#433921
1485703229_img_0876.jpg


Här skall man förmodligen lägga linan från "Skogskompisen" runt blocket och knyta fast i hålet på manöverspaken närmast handtaget på manöverspaken. Se nästa bild.

1485703037_img_0879.jpg


Här är spaken lagd i frikoppling under en klack. Nu kan man dra ut vajern och gå till stället där det ligger virke som behöver vinschas fram. När man gjort allt färdigt så rycker man till i linan från "Skogskompisen" då halkar manöverspaken av klacken och

1485703078_img_0877.jpg


när man sedan sträcker linan så dras spaken ännu längre åt vänster och då börjar vinschen dra. Man går bakom det som vinschas och kan kontrollera att inget går snett på tillbakavägen mot traktorn.

Har jag fattat det hela rätt, eller? :?: :|



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433930 Pröva med några meter grövre lina först. Skogskompisens lina är så tunn att den kommer kärva i blocket. Rekommenderar starkt Biltemas 6mm skotlina eller motsvarande. Lite svårt att se hur stort blocket är. Du kan få en bit av mig om du är snäll. :)

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438730 Jag har en likadan kran och har provat med lina på samma sätt som du beskriver, är lamellerna rätt spända så fungerar det ok.

Man kan dock inte frikoppla på något smart sätt med snöret, tanken är att man skall trycka in den lilla "pinnen" som man kan se på bild 2 och 3 bakom spaken.

Har du spaken i friläge och trycker in pinnen låser du bromsen i öppet läge och vajern låser sig inte då du drar stockar.

Min kran är något nyare så det finns en extra arm på spaken så man kan fira ner stockar på lasset mha snöre. (se bild)

1487331827_vaese_manoevrering.jpg

Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Hanatorp  
#439042 Tack för informationen! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Ingoberra  
#454006 Så här vart min fjärrstyrning.

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

hlb  
#454009 Vackert. Kostade?

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

valberga  
#454014 Jag har en starkran. O har skaffat radiostyrning till den o det var nog den bästa inverstering jag gjort den sparar ju miltals av steg på en vinter. Skogskompis i all ära men lina i skogen 😡

Avatar Fallback

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

Ingoberra  
#454023
hlb skrev:Vackert. Kostade?

2400 för ventiler cylinder å radiostyrning. Alla slangar hade jag redan.

Användarvisningsbild

Re: Väse vajerkran fjärrstyrning med "Skogskompis"

verumiten  
#548578
valberga skrev:Jag har en starkran. O har skaffat radiostyrning till den o det var nog den bästa inverstering jag gjort den sparar ju miltals av steg på en vinter. Skogskompis i all ära men lina i skogen 😡

Jag har också en sån utrustning från Weimer monterad enl anvisning men den orkar inte dra hårt nog. Viren går inte att korta mer för då går de inte o få ner spaken o frikoppla. Skulle behöva en kolv med längre slag. Hur har du monterat din? Kan du dra hur hårt som helst?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).