mån 20 feb 2017, 10:50#439395
Tack för konstruktiva och engagerade kommentarer. Här ett försök till svar.
För ett lönsamt skogsbruk krävs inte bara en hög volymproduktion ( m3sk / ha ) utan minst lika mycket att skapa bästa möjliga nettovärde per producerad m3sk under en ekonomiskt försvararbar omloppstid. Här menar jag att den enskilda skogsägaren redan med nuvarande förutsättningar kan åstadkomma en avsevärd skillnad på det sätt som jag fört fram i tråden " Längre omloppstider och ökad slutenhet för gran ". Till fördelarna med grövre skog vill jag här bara lägga ökade gagnvirkes- och timmerandelar
Avsikten med måldiametern är just att få ett konkret riktmärke för en optimal avvägning mellan volymproduktion, nettovärdetillväxt och omloppstid med hänsyn till en förmodad prisutveckling. Därför vore det värdefullt med synpunkter på hur föreslagna måttangivelser ev. behöver ändras för att bli mer relevanta eller om något annat kriterium passar bättre som riktmärke.
Risken för storm-, röt- och insektsskador med ökande ålder anser jag begränsad förutsatt vedertagna rekommendationer beaktas såsom att ;
- bestånden hålls tillräckligt slutna
- sena gallringar undviks
- körskador på stammar och rotsystem undviks
- gallringar i möjligaste mån utförs under vinterhalvåret
- stubbehandling utförs.
Samtidigt skulle en större mängd äldre produktionsskog innebära att behovet av att skydda skog minskar. Win-win ! För säkerhets skull är det väl bäst att inhämta garantier från Skogsstyrelsen att så verkligen blir fallet. För att uppnå den fiktiva måldiametern på tills vidare 28 cm utesluter jag inte omloppstider på över 100 år
Enligt prof. Nylinder / Fryk i boken " Timmer " är avsmalningen mellan krongränsen och rotbenen 4-10 cm. Avtagande avsmalning med stigande ålder / grovlek, eftersom diametertillväxten är störst i grönkronan.
Slutligen är en kärnfråga hur många träd som ska stå kvar efter sista gallringen för att varje träd inom en idealisk omloppstid ska komma så nära både önskvärda kvalitetsegenskaper och eftersträvad dimensioner / volymer som möjligt. Denna fråga lämnar jag öppen i förhoppning om en spännande diskussion om det ska vara 3, 4 eller 5 m mellan träden i slutavverkningsbeståndet. Hoppas också några ämneskunniga skogsforskare vill delta.