lör 11 feb 2017, 22:40#437443
Om du använder befintlig axel och drivning och sätter drivrullar på den så skulle de behöva vara lika stora som nuvarande hjul för att få rätt hastighet. Så stora drivrullar lär inte fungera vidare bra och vara rejält ivägen dessutom. Annars måste alltså det hela växlas upp i förhållandet mellan hjulstorleken och rullstorleken. Så det är ingen helt enkel historia.
Frågan är alltså om det skall vara boogie eller bara enkelaxel på lastdelen. Det som du måste ta ställning till är din terräng. Har du slät fin terräng utan stor sten och andra sådana hinder, kapar stubbarna låga och fina och har någorlunda bärig mark så funkar det väl bra med enkelaxel.
Bygga boogie utifrån det du har är, vad jag kan se, en rätt omfattande historia, så det är ditt eget behov som måste styra om du bör lägga ner mycket tid och pengar på det.
Samma sak med placeringen av styrleden. Visst blir det en särspårning, det är det på i stort sett alla skotare. MiniBrunett, som nämndes är närmast extrem med midjan närpå i mitten. Det blir en markant ökad vältrisk med midjan där. När man styr ut kraftigt så flyttas ju en rätt stor del av tyngden ut mot ena eller andra sidan, mer ju mer i mitten av maskinen midjan sitter. Nu är ju Myran inte nån särdeles bred sak och här finns också en faktor som bara du själv kan avgöra. Har du behov av att slingra och köra mycket både smala och krokiga vägar/stråk i skogen, då är det kanske idé att bygga om, men även där ser det ut att vara en rätt omfattande historia. Skulle nog inte heller sätta midjan längre bak utan att bygga boogie, det skulle bli ett mycket instabilt ekipage.
Såsom jag ser det hela så är det två grundalternativ:
Enkel konvertering av Myran, med förlängning av bakänden och sen påbyggnad med det som behövs. Obs "enkel" är förstås relativt till alternativet, nämligen:
En rejäl nykonstruktion med helt ombyggd ram med styrleden mer mot mitten, nykonstruerad boogie och hela historien.
Vad du behöver, orkar göra och/eller har råd till det vet du bara själv.
Förstås bara mina åsikter, reservation för att jag bara sett Myran i bild och inte har nån detaljkunskap alls om den.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)