Uppvärmning

Ständigt luft i pannan

77 inlägg 65010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#436980 Ok, och det kollas med systemet trycklöst på "vattensidan"? Alltså när systemet är kallt släpper jag tycket via säkerhetsventilen och kollar förtrycket?

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

ananders  
#436982
mooos73 skrev:Ok, och det kollas med systemet trycklöst på "vattensidan"? Alltså när systemet är kallt släpper jag tycket via säkerhetsventilen och kollar förtrycket?


Låter logiskt, har aldrig gjort det själv. Rörmokaren brukar titta över det när han är där.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436985 1,5 blir troligen för mycket. Troligtvis har du en säkerhetsventil på 1,5 och när den löser så ska expansionskärlet vara fullt utnyttjat har du 1,5 i kärlet så har det inte ens börjat komprimerats. Du ska 0,1* höjden på systemet i förladdningstryck. Alltså är det 6m högt från expansionskärlet till högsta element så ska förladdningstrycket vara 0,6 bar.
Trycket mäter du på bilventilen med trycklöst system.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#436988 Stämmer, säkerhetsventilen löser ut vid 1,5 bar. Manometern ligger i botten då systemet är kallt så det borde väl indikera att förtrycket är för lågt.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436991 Nej, det indikerar för lite vatten i systemet, vilket *kan* bero på för högt förtryck.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436992 Håller med mangan, högst troligt för högt förtryck.
Kolla om du kan få tag på en bra mätare, en vanlig för bildäck har ofta en horribel felvisning under 1bar.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#436993 Ok. Jag har aldrig fyllt på luft i kärlet så trycket kan väl inte öka om det inte är ngt fel på kärlet?

Hur går jag till väga?

När systemet ligger på 20 grader vrider jag på säkerhetsventilen för att släppa på ev tryck. Mäter förtrycket och ser till att det ligger på 0,5-0,6 bar. Fyller på vatten så trycket på manometern ligger på???
Jag har för mig att tidigare har trycket på manometern legat på 0,4-0,5 bar när systemet hållit 20 grader.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436999 Om trycket i systemet går under förtrycket får du in luft. Om du har 0,6 bar i kärlet, fyll på med vatten till 1,0 i alla fall. Sen när det blir sommar, får du kanske fylla på mer.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437002 1. Skaffa en bra däcktrycksmätare. 2. Tappa ner till manometern står på 0. 3. Mät förladdningstrycket. Står den då på 0 är troligen kärlet kass. 4. Reglera trycket till 0,5-0,7 beroende på förutsättningar. 5. Fyll på vatten. När systemet är så varmt det kan bli brukar jag fylla till 1,4 bar.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#437004 Vad skulle man göra utan skogsforum??? Tack för hjälpen, ska testa imorgon.
Mejlade dom som sålde prylarna men dom har inte behagat svara!

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#437099 Nu har dom svarat och hävdar att kärlet måste vara helt tomt på vatten för att trycket ska kunna mätas. Blev helt plötsligt ett stort projekt då det står inklämt i en vrå, bakom ett handfat.

Värmen i huset fungerar men får ständigt luft i systemet.
Kanske läge att spara detta jobb till den varma årstiden.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437110 Trycklöst räcker. Det kanske inte blir exakt på. 0,1bar men det är nära nog och framför allt bättre än nu.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

svennas  
#437121 bytte panna och flis fick ny automatisk avluftning med högre tryck men byt inte säkerhetsventil i husen avluftningen släppte in luft i stället för ut byt ventiler i husen och höjde trycket till 2 kg ingen luft sedan dess

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437191 Är det 6m mellan expansionkärl och högsta elementet? Tycker det gick lite snabbt i tråden till att det skulle vara 0.6bar i förtryck.
Annars är det som @busholle skriver att det är 0.1xhöjdmeter mellan expanssonkärl och element
6m=0.6bar
7m=0.7bar
8m=0.8bar

Kan tänka mig att försäljaren är rädd för att det blir en vattenpelare som medför ett tryck på kärlet. Räcker ju med att säkerhetsventilen sitter 1m upp så måste man kompensera med 0.1bar i beräkningarna. Eller att man råkar stänga systemet direkt efter tömning och sedan försöker reglerar förtryck. Då blir det nog också konstiga siffror.

Om förtrycket är för stort borde kärlet låta tomt när man knackar på det och vattnet är varmt. Är det för lågt borde det vara tvärt emot d.v.s låta fullt när vattnet är kallt. Tänker bara högt men någon som har testat om det stämmer?

Håller med tidigare i tråden att 1.5bar i förtryck låter mycket om du inte har ett hus med typ 5 våningar.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#437192 Även cirk. pumpen ger ett tryck, väl?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).