Öppna kategorin

Källsorterad plast bränns på Gotland

7 inlägg 2703 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Källsorterad plast bränns på Gotland

hinowa  
#436246 10.000 tals ton källsorterad plast bränns på cementfabrik på Gotland!
Sedan kan det bli lite olika värdemätningar på partiklar av ved och avgaser :???:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

ÅsaNisse  
#436307 Lite vinklat kanske.....
Vore det sorterat så behövde det inte gå till förbränning, men problemet är att det vägs ton som kommer in från återvinningstationerna även om det är blöjor, radioskal och övrigt hushållsavfall. Även halva ensilagebalar som blivit förstörda finns med. Det är dessa ton som klagas på att det går mycket till förbränning då det är feladresserat från början. Skulle aldrig gått in i plaståtervinningen om källsorteringen verkligen fungerat.

Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

axwell  
#436317 Inte bara på Gotland, troligen lite varstans.

Det mesta av det som skall till Miljöstation/Återvinning samlar jag i 125 liters säckar.
På den nyinvigda Återvinningen i Härnösand kunde jag inte hitta skylten"plast, mjuk och hård" , frågade därför en ur den överstora församlingen av personal.

"Plastpåsar, det går i brännbart" :!:

Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

hinowa  
#436359 Men nu är det småflaskor och andra små plast burkar som lagts i sorterings baljor,se filmen på tv 4.as nyheter på nätet
Det var sådan plast som skulle bli ny plast!!Containers som tippas till bränning för cementfabriken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

Robertberg  
#436371 Vad jag hörde på nyheterna så hade företaget som hade hand om återvinningen fuskat och istället brännt upp plasten. Blir väl så när man kryper med anbudet..

Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

hinowa  
#436377 Det var Svensk tidningsinsamling som kom på dom,Inte var det lagligt.
Och så klagas det på att folk eldar med ved :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Källsorterad plast bränns på Gotland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436381 De behöver inte krypa, de är Sveriges enda anläggning för plastsortering och de utomlands är överhopade. Däremot har de haft problem med att klara sortera så bra som de utlovat. Vad jag förstått ska maskinen med hjälp av laserdiffraktion sortera så alla olika typer av plast hamnar rensorterade och färdigt för återvinning.
Det var mycket skriverier för 1-2 år sedan om detta lokalt och om hur VD redovisat mängderna till uppdragsgivarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).