Sågverk (mindre)

Sågverk för en nybörjare??

76 inlägg 53577 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436163
1486413482_vandhake.jpg

1486413394_lt15rl.jpg


Jag har inte upplevt det som särskilt mkt böjande och belastande, det tyngsta jag lyfter
är ju ena änden av nån riktigt tjock planka, stockarna rullar jag ner från stockbordet utan större besvär.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436176 jag tror vi missförstått varandra lite... stockarna ska inte ligga på marken, men på räls, som ligger på marken... :lol: och då blir precisionen lika bra som på Bamsen - om det nu är den du jämnställer med... :wink:
Å det där med 3-punkts kran o grejer är bra, men hela konceptet med dessa stock-bandsågverk är ju att du ska kunde operera ensam.
Även den minsta Wood Mizer ser fin ut, men med en 5.5 KW el motor kostar den 42.400 + moms, och när man tittar på t.ex. Timbery M 100, som säljas av samma bolag, kostar den - med en 4.0 KW - 27.500 + moms... och som filmarna visar, ser jag inte stora skilnaden - allenfalls inte något som stör en "hobby-ist"... :grin: och i min plånbok är 15.000 en bra stor summa att spara...

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#436180 Beträffande sågbäddens höjd över golvet så är det inget som hindrar att man placerar en stockbandsåg på ett upphöjt underlag. För sågar i den lägre prisklassen, där bädden saknar "ben", kan allt från plintar, träbjälkar eller lecablock användas som underlag för bädden. Man kan då få stockarna på den arbetshöjd man vill. På köpet kan det bli mera lättstädat under sågen. Pilous-sågarna har manöverpanelen infäst så att den lätt kan ställas om till bekväm höjd.
Tänk också på att en stockbädd som har många stockbordsbalkar gör det lättare att hålla måtten på plank och brädor, speciellt då "blocket" blir tunnare. De sågar där stocken vilar på enbart två stöd måste kompletteras med extra stöd för att inte brädor ska få varierande tjocklek mot ändarna.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436186
Pabene skrev:Beträffande sågbäddens höjd över golvet så är det inget som hindrar att man placerar en stockbandsåg på ett upphöjt underlag. För sågar i den lägre prisklassen, där bädden saknar "ben", kan allt från plintar, träbjälkar eller lecablock användas som underlag för bädden. Man kan då få stockarna på den arbetshöjd man vill. På köpet kan det bli mera lättstädat under sågen. Pilous-sågarna har manöverpanelen infäst så att den lätt kan ställas om till bekväm höjd.
Tänk också på att en stockbädd som har många stockbordsbalkar gör det lättare att hålla måtten på plank och brädor, speciellt då "blocket" blir tunnare. De sågar där stocken vilar på enbart två stöd måste kompletteras med extra stöd för att inte brädor ska få varierande tjocklek mot ändarna.


Helt korrekt. Bra att du uppmärksamar detta. Har sett att vissa sågverk går att supplera med extra stockbordsbalkar, om det känns nödvändigt. Är man lite händig, kan även ett billigt verk "uppgraderas" efter eget "huvud".. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

jakobn  
#436230 Det mest slitsamma tycker jag är små och mellanstora stockar i långa längder samt ek oavsett längd, på stora stockar har man oftast god marginal så det blir sällan mycket justerande. Plank och reglar är skonsamt arbete då kan man justera efter ögonmått och det bli inte en massa springande fram o tillbaka mellan stockändarna.
Skulle tro att stockbordet jag har nu bara är marginellt lägre än när jag såga med Bamsesåg. Man vill ju ha stockarna högt så de rullar ner på sågbänken av egen kraft.
Har några enkla rullbanor i änden av sågbänken som jag drar ut stora bjälkar på med handkraft. Ska sätta två rullar på sågbänken som går att höja med någon spak, då kan man utan anstränging dra ut ett paket brädor eller en bjälke.
Är ganska högt upp på önskelistan att höja bänken 30-50cm, och bygga någon stegmatare som kan putta ut skalkar bredvid sågbänken.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Hazzilla  
#436256 Har ett Pilous sågverk av minsta modellen med 4kW motor. Är rätt nöjd men elmotorn kunde vara lite kraftigare då man sågar de grövsta blocken. Timberlys låga pris beror på att man måste montera allt själv från "atomnivå".

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436275
jakobn skrev:Det mest slitsamma tycker jag är små och mellanstora stockar i långa längder samt ek oavsett längd, på stora stockar har man oftast god marginal så det blir sällan mycket justerande. Plank och reglar är skonsamt arbete då kan man justera efter ögonmått och det bli inte en massa springande fram o tillbaka mellan stockändarna.
Skulle tro att stockbordet jag har nu bara är marginellt lägre än när jag såga med Bamsesåg. Man vill ju ha stockarna högt så de rullar ner på sågbänken av egen kraft.
Har några enkla rullbanor i änden av sågbänken som jag drar ut stora bjälkar på med handkraft. Ska sätta två rullar på sågbänken som går att höja med någon spak, då kan man utan anstränging dra ut ett paket brädor eller en bjälke.
Är ganska högt upp på önskelistan att höja bänken 30-50cm, och bygga någon stegmatare som kan putta ut skalkar bredvid sågbänken.

Precis vad jag menar med att uppgradera själv...det finns ju alltid smågrejer som är önskvärd att påbygga och det kan vara olika från den ena brukaren till den andra... :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436277
Hazzilla skrev:Har ett Pilous sågverk av minsta modellen med 4kW motor. Är rätt nöjd men elmotorn kunde vara lite kraftigare då man sågar de grövsta blocken. Timberlys låga pris beror på att man måste montera allt själv från "atomnivå".

tycker också att 4 KW känns lite smått... men det går väl att montera en större el motor?
Självmontering behöver inte vara någon dålig sak...med lite teknisk "flair" skulle det väl gå bra - å så lär man sig att känna sågen - var enda jävla skruv... :lol:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436478 Tidigare här var det en liten prat om Kellfri... kan hände kvaliteen inte är på toppen med deras grejer - men fan va har dom mycke olika saker - och snurriga lösninger med... :geek: ... och eftersom dom förmodentligen själv handlar med kopior, kan man väl lugnt kopiera deras kopior... :ugeek: :wink: ... den sista grejen jag såg, var en gripare att sätta på pallgaffler så man fick en "griplastare till under 5 K...jajamensan... :surp:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#437151 Motoreffekten på de mindre eldrivna stockbandsågarna är 4 kW av skälet att man då tillåts direktstarta motorn. (El-leverantörerna tillåter bara "direktstart" av motorer med max 4 kW motoreffekt för att inte få för stora störningar på elnätet.) Det betyder att tillverkaren kan slippa kostnaden för Y/D start.
Om man sedan jämför med en kedjesåg skulle den kräva 12 kW el-motor för att nå samma prestanda som bandsågen.
Med andra ord så räcker 4 kW ganska bra i en stockbandsåg.
En annan egenskap hos ett bandsågverk som kan ha betydelse är hur "djupt ner" i en stock/block man kan såga.
Om man vill kvarterssåga stockar är det bra om avståndet från sågbladet upp till "bandsågramen" är stort. Det är också bra att kunna såga flera plankor utan att lyfta bort mellan varje snitt.
Kellfri-sågen verkar ju inte nå ner så att en stock kan märg-klyvas. Sågbädd av plåtprofiler och avsaknad av omställbar bladstyrning tyder ju på att man inte frågat någon sågare vad som krävs.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

stektlök  
#437206 Om tid och gediget intresse finns så måste det finnas många säterbänkar i hyfsatbra skick att köpa montera ned och flytta. Det är iaf en våt dröm för mig med egen såg :mrgreen:
Dom stackars granarna jag äger tar väl ca en dag att såga upp :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Micke r  
#437314 Jag har nyligen köpt en AKE Sågbänk för 5000kr.
Då jag är nybörjare och inte är så intresserad av att punga ut för mycket pengar om intresset skulle svika.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

thommep  
#437446 Kolla om du inte hittar nån Kara eller Laimet, Då hinner du ju ialla fall såga rätt mycket på en dag,
Finns ju även med traktordrift om du inte har nog stor säkring.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437524
stektlök skrev:Om tid och gediget intresse finns så måste det finnas många säterbänkar i hyfsatbra skick att köpa montera ned och flytta. Det är iaf en våt dröm för mig med egen såg :mrgreen:
Dom stackars granarna jag äger tar väl ca en dag att såga upp :shock:

Det är faktiskt ett argument för att skaffa bandsåg, alltså om man har få sågtimmer så vill man ju få
absolut max utbyte, och när man är klar med dem så kanske man säljer sågen vidare efter några år.
Då tror jag en modernare bandsåg är enklare att omsätta än en äldre mer klumpig modell.
WoodMizer finns ju dessutom med trailer-paket så man kan haka den bakom en personbil
ifall man är flera som behöver nyttja den eller om det är lättare att flytta sågen än timret.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

jannee  
#439427 Kan inte detta vara något att satsa på :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).